Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Ace Combat 7: Skies Unknown

Ace Combat 7: Skies Unknown

Den evighetslånga väntan är över, Ace Combat 7: Skies Unknown är äntligen här och Kim Orremark har satt betyg...

Det finns få saker jag verkligen avskyr, väldigt få faktiskt. Ett par exempel är extremism, fiskbullar, snöslask och flygplan. Nu är det kanske inte direkt själva flygplanet i sig det är fel på utan snarare själva grejen med att befinna sig 10 000 meter upp i luften i en stålbuss med vingar på. Jag gillar inte att flyga, har aldrig gillat att flyga och kommer förmodligen aldrig gilla att flyga. I verkligheten alltså. Jag gillar att flyga i Ace Combat 7: Skies Unknown. Väldigt mycket.

Jag har spelat Ace Combat-serien förut men om jag ska vara helt ärlig vet jag inte ens vilket spel det var eller ens vilket år. Jag har alltså inte riktigt hängt med i utvecklingen som serien har gjort genom åren, hur storyn har utspelat sig eller vad som har tillkommit och försvunnit mellan de olika delarna. Det var länge sen jag spelade Ace Combat nu och det känns som om vi har väntat i evigheternas evighet på att sjuan ska komma. Efter att ha tillbringat ett par veckor med recensionsversionen på PC kan jag inte påstå att jag har kommit någon vart med min flygrädsla men jag har däremot väckt en gammal kärlek till arkadgenren till liv.

Ace Combat 7: Skies Unknown
      Ace Combat 7: Skies Unknown är äntligen här, hela 12 år efter det sjätte spelet.

Ace Combat 7: Skies Unknown utspelas under 2019 och i rollen som flygarässet Trigger opererar jag sinnessjukt snabba stridsplan utrustade för att sprida död omkring sig. Det är stundande konflikt mellan de fiktiva stormakterna Osean och Erusea och det är för de förstnämnda jag har äran att flyga för. Själva berättelsen kommer dock från ett annat perspektiv också, Avril Mead berättar om sin farfar, hur det är att bygga flygplan av skrot och vilken inverkan krig kan ha på ett land. Ett par händelser senare blir jag anklagad för presidentens död och hamnar på flygbas 444 som bestraffning, samma ställe som Avril råkar befinna sig på.

Jag förväntade mig inte att få en berättelse i Ace Combat 7: Skies Unknown som ger mig kontext på det sättet som jag faktiskt får. Jag skulle inte påstå att storyn är den bästa eller den bäst berättade i ett spel som jag har upplevt men, för att ge mening åt uppdragen och liv till de karaktärerna jag slåss med och mot är det trevligt att den finns. Det skadar inte heller att mellansekvenserna är direkt makalöst snygga och en fröjd att kolla på.

Ace Combat 7: Skies Unknown
      Berättelsen och kriget mellan Osean och Erusea tar oss till en mängd olika platser.

Det viktiga då? Hur känns det att flyga? Kort och gott: toppen. Om jag får ett frikort på att använda en urgammal kliché; Ace Combat 7: Skies Unknown är superenkelt att komma in i men svårare att bemästra. Det går att plocka upp handkontrollen och snabbt förstå vilka knappar som gör vad och hur olika olika manövrar ska utföras eftersom spelkontrollen både är logisk och reagerar korrekt på minsta spakrörelse. Det finns två olika alternativ för styrning att välja på, normal eller expert, skillnaderna handlar mest om hur komplicerade rullningar eller snabba vändningar du kan göra. Den normala gör det lättare att inte helt tappa kontrollen men jag rekommenderar dig att vänja in dig med expertkontrollen direkt, det kommer löna sig i det långa loppet.

Att lära sig hur man bäst väjer undan för målsökande missiler eller snabbt lyckas överrumpla en motståndardrönare genom att kasta sig bakåt och peppra sönder plåten snabbare än vad Tompa Cruise skulle säga "I feel the need ..." är tillfredsställande, pulshöjande och exakt lika roligt varje gång. Jag har spelat med en Xbox One-handkontroll på PC eftersom jag tycker att dubbla spakar gör flygandet mer rättvisa än mus och tangentbord men har du en joystick är det såklart ännu bättre. Ace Combat 7: Skies Unknown är ett arkadspel och inte en flygsimulator och det återspeglas verkligen perfekt i spelkontrollen.

Kampanjen innehåller ett 20-tal uppdrag där de allra flesta är varierade och spännande. Berättelsen förs konstant framåt (genom de redan nämnda brutalt läckra mellansekvenserna) och varje uppdrag har sin egna distinkta ton och inriktning. Ibland handlar det om att eskortera högt uppsatta (och mycket otrevliga) militärgubbar och ge eldstöd för att se till att de kommer fram helskinnade medan de andra gånger är mer direkta luftslag där så många fiender som möjligt ska utplånas. Ace Combat 7: Skies Unknown är som allra bäst då uppdragen känns väl genomtänkta och sätter mina färdigheter på prov.

Ett sådant exempel är när jag tvingas använda tjocka moln som skydd från satelliter och snabbt som tusan flyga upp för att avlossa ett par missiler mot radartorn och sen dyka ned tillbaka samtidigt som jag navigerade runt farliga bergstoppar. Variationen kombinerat med den superba spelbarheten har den där "bara en bana till"-effekten, och det är bra. En annan sak som är bra med kampanjen är den faktiskt är rejält utmanande på den normala svårighetsgraden. Det gör att varje beslut känns viktigt och att klara uppdragen belönande. Det finns även ett mycket välimplementerat vädersystem som har direkt påverkan på olika saker. Flyger du i moln för länge kan det leda till att flygplanet fryser vilket gör det svårare att navigera och om du blir träffad av blixten försvinner din HUD ett par sekunder. Det lägger till ytterligare taktiska element, speciellt på högre svårighetsgrader, som gör att du hela tiden måste ta saker i aktning innan du utför en manöver.

Ace Combat 7: Skies Unknown
      Att spränga saker är ju nästan alltid kul, i Ace Combat 7: Skies Unknown är det superskoj.

Det enda jag har att klaga på är uppdragen som helt går ut på att nå en viss poäng på tid, de känns inte alls lika mästerligt designade som resten och har haft två utgångar under min speltid. Antingen blir jag klar med poängen för fort och måste vänta ut tiden eller så jag någon futtig poäng i från att klara det precis när tiden går ut och jag tvingas att starta om från början - 15 minuter helt i papperskorgen.

I takt med att uppdragen klara tjänar jag in mer och mer valuta som jag sen kan använda för att köpa nya plan och uppgraderingar som nya typer av missiler eller göra andra vapen mer effektiva. Att verkligen ta in all information under uppdragsgenomgången och välja rätt typ av vapen kan vara den avgörande skillnaden mellan att klara ett uppdrag eller helt kraschlanda i en vattenpöl och behöva börja om. Det lägger såklart också till på omspelningsvärdet där högre rankning efter avklarat uppdrag leder till mer valuta och fler uppgraderingar. Det finns även ett flerspelarläge (givetvis med battle royale) men det har under recensionstiden inte gått att ansluta till en enda match, tyvärr, och jag kan således inte säga ett jota om det just nu.

Ace Combat 7: Skies Unknown
      Känslan av att faktiskt flyga ett stridsplan är total. Inte för att jag har gjort det, men jag tror att det måste vara typ såhär. Upp och ner.

Berättelsen är bra och spelbarheten är superb, audiovisuellt möter Ace Combat 7: Skies Unknown upp med samma kvalité. Grafiskt är det kanske inte det snyggaste jag har sett (spelar på maxinställningar i 1440p på PC) och framförallt texturarbetet på spelets omgivningar lämnar en del att önska. Men detaljarbetet på flygplanen är strålande, vädereffekterna övertygande och själva vidden av banorna imponerar konstant. Detsamma gäller ljudbilden där rytande jetmotorer blandas med kulsprutor och radiotjatter och för det mesta brutalt bra musik,

Jag gillar verkligen Ace Combat 7: Skies Unknown. Den tighta flygningen, variationen i uppdragen, utmaningen och omspelningsvärdet. Jag vill ha mer, hela tiden, och har vid det här laget försökt att nå bättre poäng på redan klarade uppdrag dagligen sen jag var färdig med själva kampanjen. Jag hoppas verkligen flerspelarläget kommer igång ordentligt lagom till spelet släpps, där kommer jag tillbringa många timmar under de kommande månaderna.

8 / 10
      +
      Fantastisk flygning, tight spelkontroll, varierade uppdrag, utmanande men rättvist, roligt och meningsfullt uppgraderingssystem, superb musik