World War 3

World War 3

World War 3 är, utvecklat i samarbete med riktiga militärer, ytterligare ett i raden av försök att skapa den ultimata och mest realistiska militärupplevelsen hittills. Vi är inte imponerade och ambitionerna skiner inte igenom.

För ganska exakt en månad sedan levererade Treyarch den fjärde (och väldigt efterlängtade) delen i deras Call of Duty: Black-serie, Black Ops 4. Utan traditionell singleplayer, som fått stryka på foten för ett mer omfattande multiplayer-läge (detta såklart innehållande deras egen tagning av Battle Royale-trenden). Somlig kan argumentera för att det då vore rätt oklokt av andra utvecklare att släppa ett liknande strax innan, med risk för att krossas då sagda jätte dundrar ner fjärde dojan och visar vad skåpet ska stå. Detta är något som The Farm 51 absolut inte tänker ta fasta på alls och släpper sitt World War 3. Helt skamlöst.

World War 3
Avskalat, anonymt och seriöst värre.

Okej, kanske inte skamlöst. Och att direkt utmana en branschledande konkurrent kanske inte har varit huvudfokus. Men! You know, affärsvärld och allt det där. Hur som haver, vad är World War 3? Utöver att, likt Call of Duty: Black Ops 4, inte ha något singleplayer-läge, är det så klassisk militäraction som man kan få. Och det är egentligen inget fel med det, inte alls. Klassiska teamdödsmatcher där ena laget möter det andra och antingen försvarar eller anfaller är aldrig fel. Och att dedikera ett helt spel till just det har ju visat sig fungera förr. Men, som vi alla vet, så krävs det en hel del annat för att ett spel ska slå.

World War 3
Det är ju Early Access och vi måste ge utvecklarna en eloge för humorn.

Och innan vi fortsätter - det här är Early Access och därför ska du inte se det här betyget som det slutliga omdömet. World War 3 handlar, som namnet antyder, om krig av den tredje graden på global skala. Försäljningsargumenten har varit att man använt sig av verkliga platser, haft starkt fokus på lagarbete och en uppsjö av nationella styrkor att välja mellan. Du får inför varje match välja vilken sida du vill axla (anfallare eller försvarare) och sedan klass med tillhörande utrustning. Det är inget fel på vapnen eller sagda utrustning i fråga då den inkluderar vad vi kommit att förvänta oss av den här typen av spel vid det här laget. Vad som däremot är fel, är spelandet som sådant.

World War 3
Att välja sida och klass fungerar (då du lyckats ansluta till en server) smidigt. Tack och lov.

Och med fel menar jag tekniska irritationsmoment, laddningstider och generellt ett spel som knappt är moget ens för Early Access-programmet. Efter att jag först hade laddat ned hela kalaset (ett par lättviktande modiga 40 gb) var jag inte sen med att klicka igång det, ivrig att dominera slagfältet. Vilken server vill jag välja? Jag hoppade över och valde istället att starta spelet. Detta ledde till att jag fick stirra på en laddningsskärm i ungefär 15 minuter utan att något hände. När vi gått in på den 16:e minuten gick jag in i aktivitetshanteraren och såg att spelet hade slutat svara. Tre omstarter senare kvarstod status quon.

När jag väl lyckades ta mig in (vilket var efter att spelet uppdaterats), väntade laddningstider som spelade i klass som de olidligt långa som Sniper: Ghost Warrior III drogs med. Givet att ett onlinespel inte kan ladda på stuts och att sökning efter matcher kan ta evigheter som ett resultat av dålig/långsam matchmaking, men här hann jag snudd på äta en trerättersmiddag innan jag ens nådde huvudmenyn. Lyckligtvis gick det relativt fort att hitta en match (via Europaservern) och detsamma att välja klass. Sen hände det sig att matchen bjöd på ganska lite motstånd, då minimalt antal spelare hade anslutit och sprang runt på en relativt stor bana. Det här är förvisso inget som man kan tillskriva spelets kvalité, utan mer ett bottennapp till match.

World War 3
Ett av spelets starka kort är att det använder sig av verkliga platser. Vilket är ganska trevligt ändå.

Om vi då ska prata lite rent och skärt spel. Matcherna är mestadels lika underhållande som matcher av denna typen blir. Högoktaniga moment där spänningen går att skära med kniv, som när du målmedvetet och med nerverna på helspänn, smyger runt i jakt på din nemesis, existerar. Så gör även långtråkiga promenader då händelsefönstret skvallrar om ditt lags ena bragd efter den andra, medan allt du ser medioker grafik och luft. Med det sagt ska jag också erkänna att jag har haft roligt då jag sprungit runt och försökt ta mig högre upp i poänglistan, men tyvärr väger bristerna tyngre än glädjen. Så hurvida du kommer ha glädje av World War 3 ur den aspekten, beror helt på din egen inställning och tycke om genren som helhet.

Tänk dock på att buggar och tekniska problem väntar den som vågar beträda halvt utvecklad mark. Jag har släppts lös under kartan, blivit, likt en handgranat, kastad tillbaka till lobbyn efter att servern slutat svara och kanske det mest vitala vad gäller blixtsnabbt, stenhårt tävlingsinriktat spelande - dragits med rejäla problem med bilduppdateringen. Även på de lägre grafikinställningarna pendlade hastigheten mellan det solid 60 och låga 20-talet. Och detta, mina vänner, är inget man vill ha i en miljö där varje millisekund räknas. Lägg till det faktum att så fort jag landade på en server för första försöket, tog det minst två sekunder innan bilderna rättat till sig och jag kunde smyga iväg. Som tur var fanns ingen ful fisk i närheten som kunde utnyttja möjligheten för ett enkelt poäng. For shame.

World War 3
Ahh... Den ljuva synen av att se att man plockats av tack vare inkonsekvent skärmuppdatering.

Utanför matcherna kan det också förekomma märkbar fördröjning då du navigerar. Klicka på en knapp och vänta sedan länge nog att du tror att spelet hängt sig, innan du får tillbaka förväntad feedback. Lyckligtvis förekommer detta inte i matcherna (det hade varit om inte dödsdomen) utan är något som plågar menyerna utanför. Vi går vidare. Bortsett från skrämuppdateringen, horribelt långa laddningstider och en buggfest av den större graden - finns det tyvärr inte mycket att säga om World War 3 som kan tala för ett köp. Spelet går i skrivande stund för 250 kronor och det är i min mening, i överkant mot vad det levererar. Visst, det finns potential att utveckla en kompetent utmanare till självaste Counter Strike (okej, nu kanske jag överdrev lite), men den bilden är långt in i framtiden och som det ser ut nu, skulle jag råda dig avvakta.

Men visst, spelet går att spela och gillar du den här typen av spel så kommer du säkert ha kul med det. När du väl kommer in i matchen... Annars är det mitt uppe i ett rätt sorgligt kapitel för tillfället och ambitionen om att skapa en av de mest realistiska upplevelserna känns långt borta. Låt oss hoppas att utvecklarna tar åt sig av denna kritik och bygger upp något enormt. Först då kan det här vara något att hålla koll på under sommarrean. Inte annars.

5 / 10
+
Bra ljud, roligt när det fungerar, verkliga platser