Voodoo Vince

Voodoo Vince

I en underbar tolkning av ett förtrollat New Orleans ska voodoodockan Vince ge sig ut på räddningsuppdrag.

Jakten på en egen plattformsmaskot går vidare för Microsoft. Efter halvfloppen med katten Blinx är det istället en voodoodocka som ska försvara Xboxens färger.

Lyckligtvis är Voodoo Vince redan från start betydligt bättre än föregångaren Blinx och man blir snabbt varm i kläderna av det enkla och intuitiva spelsystemet. Spelet är en på alla vis otypisk plattformare där grundidén är att man som voodoodocka snarare än att skada fienderna ska göra sig själv illa. Vince själv är en skön kille som med stor mimik och avslappnade kommentarer är ute efter att rädda Madame Charmaine som kidnappats av den onde Cosmo.

Voodoo Vince bygger, likt många andra plattformare på senare tid, på humor. Humorn känns aldrig krystad och medan man avancerar framåt får Vince deltaga i maskerader, vemodigt jamma på trumpet, rida på en råtta och andra knäppa moment. En typisk bana består av en relativt stor och fri yta där en rad pussel ska lösas innan man kan ta sig vidare. Fiender finns längs banorna men är i regel så enkla att de bara är att betrakta som kanonmat. Dör man beror det på missade hopp mellan plattformar eller bossar.

Spelets pussel är det kanske mest imponerande med spelet. De är otroligt sinnrika och av ett slag som ofta är så långsökt att man undrar vilken sorts skruvad fantasi spelmakarna besitter. På en bana tidigt i spelet ska man till exempel sätta eld på några onda bensinpumpar. Men elden finns i början av banan och Vince måste således sätta eld på sig själv samt sätta eld på läckande gasrör efter vägen för att elden ska hålla sig ända fram till bensinpumparna. Sådant skapar ett varierat och roligt äventyr som blir så mycket mer än en vanlig plattformare.

Efter varje avklarad nivå väntar sedan en boss. Dessa bossar är spelets absoluta höjdpunkter rent spelmässigt och man har verkligen lyckats få det att kännas som att man kämpar för att verkligen göra illa sig själv. Särskilt kul hade jag åt en boss där jag skulle hoppa framför framrusande tåg. Av och till dyker den onde Cosmo själv upp som ett hologram och har monologer. Han tar sig själv på alldeles för stort allvar och lockar fram många skratt åt hans syn på saker samt att han uppenbarligen gör annat vid sidan om monologen som man aldrig får se.

Spelet uppvisar en enorm detaljrikedom och stor möda har lagts ned på att återskapa alla fördomar och uppfattningar folk har om delstaten Louisiana och i synnerhet New Orleans med alla franska kvarter. Det medför samtidigt att den som inte är bekant med hela paketet med Haiti, voodoo, jazz och träsk missar mycket. Överlag är spelet dessutom välanimerat, bjuder på galen design och härliga effekter. Dessvärre är vissa banors färgscheman av det tråkigare slaget, vilket drar ned grafikbetyget något. Önskvärt hade också varit att skärmuppdateringen varit den dubbla. Det är mer eller mindre standard i alla stora plattformspel till Playstation 2, och ska Microsoft göra ett bestående intryck rent grafiskt så måste detta fixas till en eventuell uppföljare.

Både musik och dialog är helsköna. Spelets melankoliska jazz passar som handsken och skapar en perfekt inramning. Av och till träffar man personer, som det vemodigt trumpetande skelettet som med mörk stämma frågar om man vill vara med och jamma. Fullständigt klockrent! Litet minuspoäng dock för hur man valt att använda faktumet att Vince är en voodoodocka. Egentligen är det inget förutom möjligheten att krossa alla fiender med en skruvad attack där man själv fullständigt massakreras som berättar att man är en voodoodocka. Jag vill samla blod, hårstrån och verkligen få utöva voodoo. Nu blir det bara en ytlig gimmick.

Voodoo Vince är ytterligare ett klockrent spel i genren som roar yngre genom sin tilltalande och intuitiva spelkontroll och äldre genom den stukade humorn och alla omsorgsfullt satiriska detaljer som omger hela New Age-rörelsen. Bra kontroll, skön humor, finurliga pussel, originalitet och allmän kvalitet är helt enkelt något som är svårt att stå emot. Xbox har härmed fått sitt första toppspel i plattformsgenren.

Voodoo VinceVoodoo VinceVoodoo VinceVoodoo Vince
8 / 10
+