Thronebreaker: The Witcher Tales

Thronebreaker: The Witcher Tales

Witcher-studion är tillbaka med en helt ny tappning av den digitala kortspelsgenren...

CD Project Red, hjärnorna bakom den kritikerrosade spelserien om The Witcher, har nu släppt en singleplayer-kampanj till det digitala kortsamlarspelet Gwent och vi är här för att lägga alla dess kort på bordet. Mycket har förändrats sedan Witcher-minispelet uppdagades, då vi har följt dess utveckling till ett eget IP och som ju har utmanat flera stora multiplayer-spel såsom Blizzards framgångsrika Hearthstone och The Elder Scrolls: Legends, men för de som ville ha en mer singleplayer-fokuserad spelupplevelse fick inte riktigt något utav det fristående spelet (annat än själva kampanjläget, som i grunden var en mer småskalig tappning på minispelsversionen vars enda syfte var att samla in fler kort till multiplayerläget). CD Projekt Red hörde dock fansens böner om mer singleplayer-fokus och skapade därmed Thronebreaker: The Witcher Tales - ett toppstyrt RPG som mixar det Gwent vi alla älskar och som ger fansen till båda genrer en fängslande hybridupplevelse.

I Thronebreaker: The Witcher Tales spelar du som den eleganta och tappra Drottning Meve av Lyria och Rivia som återvänder hem efter att ha blivit kontaktad av mannen som fått i uppgift att guida sonen Willem att styra kungariket, som ju i sinom tid ska efterträda henne. Drottningen återvänder dock till en kaotisk nation efter att grannriket Nilfgaard invaderat och det är nu upp till spelaren att ta tillbaka sitt land från en överväldigande styrka på krigsstigen. Med hjälp av den trogna högerhanden Reynard måste Meve rekrytera trupper för att minska glappet och jämna spelplanen, förbättra Lyrias överlevnadsodds, hålla moralen uppe och hjälpa sitt folk på vägen till en sannolik seger.

Thronebreaker: The Witcher TalesThronebreaker: The Witcher Tales

Spelaren kontrollerar Meve i hennes toppstyrda rike genom att klicka runt i den massiva och vackra kartan som rymmer många områden och varierande omgivningar. Man är relativt fri att utforska spelvärlden med undantag för skriptade slag och andra händelser, och RPG-elementen är väl implementerade i dessa, som ju ger kortspelets singelplayer-upplevelse en unik fördel. Medan man vandrar runt och samlar resurser möts man av flera utmaningar, miljöpussel, strider och NPC-interaktioner med flertalet utfall (där några är sidouppdrag). Om du oroas av de långa reseavstånden finns det ingen anledning för detta, då snabbresorna från The Witcher 3: Wild Hunt även finns tillgängliga i Thronebreaker för att minska på fotvandringen mellan platser.

Vi börjar med resurshanteringen, som leder oss in till campinglägret. Detta läger, som man kan besöka när som helst förutom vid sammandrabbningar, är hembasen för flera operationer där man kan använda resurserna för att tjäna in betydelsefulla belöningar. Resurserna (som består av guld, ved och trupper) används också för att slutföra olika mål, för byteshandel, för att undanröja hinder i miljöerna och även för att skapa nya kort till din stridslek. I lägret kan man också hitta ett träningsfält där man kan testa sin kortleks styrka mot AI-styrda motståndare och en mässhall där man kan samtala med sina befälhavare, soldater och mer därtill.

Thronebreaker: The Witcher Tales är såklart inte bara en RPG-upplevelse, då alla striderna i spelet - vare sig det handlar om bergskred, sammandrabbningar med galna kossor eller lite gammal hederlig slagsmål - avgörs via kortspel. Det här lär inte direkt komma som en överraskning - det är ju trots allt Gwent vi talar om - men spelreglerna är inte lika huggna i sten som i det ursprungsspelet och några saker har förändrats drastiskt inför Thronebreaker. Till exempel finns det inga belägringsenheter längre; belägringsraden har nämligen blivit helt avlägsnad, med bara närstrids- och skytteraden kvar på spelplanen. Ledarkortet, som givetvis föreställer Drottning Meve i olika kortgestalter, kan användas ett flertal gånger genom olika ledarförmågor för varje ledarkort under matchens gång - något som dock tvingar kortens förmågor att triggas.

Thronebreaker: The Witcher Tales

Matcherna skiljer sig också åt en hel del på många sätt. Målet med matcherna kan exempelvis variera mellan att vara "den siste överlevaren" till att "hålla den motstående närstridsenheten borta från högerpositionen" eller att "undanröja motståndarens trupper med ett begränsat antal kort i en rond". Detta upplägg hjälper striderna att kännas intressanta utan att ändra konceptet alltför mycket. Precis som i grundspelet, består en match av max tre ronder och den som vinner en rond får börja i nästa rond. Undantagen till denna trerondsregel är pusselmomenten. Att vinna en match är otroligt tillfredsställande tack vare belöningen i form av mästerligt skriven dialog och berättande, samt själva utmaningen i att ta sig ut levande ur en strid. Om dessa strider kan kännas för svåra ger spelet även dig möjligheten att vrida ner svårighetsskalan, som här består av tre grader; Äventyrare, Stridshärdad och Benkrossare - varav den förstnämnda ger dig möjligheten att skippa Gwent-bataljerna för att njuta av storyn istället.

På tal om storyn kan spelaren även påverka berättelsen genom dialogen och valmöjligheterna under dessa konversationer kan ha moraliskt påfrestande konsekvenser, stora som små, som i sin tur påverkar hur man uppfattas av Lyrias folk och utomstående från Nilfgaard. Interaktionerna med trupperna och befälhavare är också väl sammansatta, där relationerna man skapar genom spelets gång känns genuina.

Thronebreaker: The Witcher Tales är en frisk fläkt för inte bara den digitala kortspelsgenren, men också för RPG-genren. CD Project Red har återigen visat att de kan tänja gränserna vad gäller berättarkonsten och världsbyggnad och denna singleplayer-upplevelse är imponerande i ordets alla bemärkelser. Det rör sig om en 30+ timmars spelkampanj också, så det är bara att sätta sig in i det - det kan vi stark rekommendera.

9 / 10
+
Ny och unik tappning av genren, smidigt att spela, roliga utforskarsektioner, återuppfinner Gwent-systemet, roliga pusselmatcher