F1 Mobile Racing

F1 Mobile Racing

Codemasters har pressat ned årets Formel 1-kärror i din mobiltelefon

Att skapa någon slags semi-realistisk Formel 1-upplevelse till en mobiltelefon är lite som att försöka spela snooker med ett snöre. Svårt är en extrem underdrift, om vi säger så. Och även fast det märks att Codemasters samt Eden Games haft en del problem med att försöka skapa en nedbantad light-version av årets F1-spel till iOS och Android, finns det en hel del förtjänster i F1 Mobile Racing som jag tänkte räkna upp.

F1 Mobile Racing
Det finns fyra olika vyer att välja mellan och den med Halo-bågen mitt framför ögonen är den sämsta, föga förvånande.

Till att börja med är det otroligt snyggt, rent grafiskt. Laddningstiderna är superkorta, menyerna supersnabba och själva spelgrafiken något av det bästa du kan hitta till din telefon. Jag har testat F1 Mobile Racing på min Iphone Xs Max och flera gånger fastnat i ren grafikhypnos och på kuppen dundrat in min snordyra F1-Ferrari i en stenvägg. Asphalt 9: Legends ser bättre ut men minus Gamelofts superba nia är det verkligen inte många nya titlar till Iphone som kan konkurrera här.

En annan aspekt av F1 Mobile Racing som fungerar suveränt väl är spelmekaniken och körkänslan. När spelet startar är något slags halvstörigt auto-läge aktiverat vilket gör racingen till en hjärndöd uppvisning av den tjusiga grafiken men så snart man tragglat sig igenom de tutorial-doftande första loppen går det alldeles utmärkt att stänga av alla typer av hjälpmedel som finns i spelet och då, då blir F1 Mobile Racing riktigt roligt. Fartkänslan är strålande, känslan av att bromsarna mycket riktigt är flera, flera gånger värre än de bästa GT3/GTLM-bromspizzorna är hela tiden närvarande och balansen mellan att våga satsa och lita på greppet i dessa sjuka bilar och att sätta kärran i en mur, är hårfint utformad.

F1 Mobile Racing
Det här spelet är äckligt snyggt, i rörelse åtminstone.

Det som däremot inte imponerat på mig under mian testtimmar är dels matchmaking-funktionen som känns halvfärdig samt det faktum att man bakat in mikrotransaktioner i ett level-system som äcklar mig en smula, ärligt talat. Varje gång man vinner ett lopp erhåller man ett slags kort som kan förvandlas till en uppgradering som gör bilen snabbare. Vill man snabbt bygga en mycket snabbare F1-bil kan man såklart slanta upp riktiga pengar och det är här som F1 Mobile Racing irriterar mig. För detta behövs inte. Det är ett system som enbart gör spelet sämre även om ingen måste stoppa in riktiga pengar. Framförallt känns det märkligt att sitta och uppgradera 2018 års F1-Ferrari med annan aerodynamik och bättre växellåda när det i slutändan faktiskt handlar om en av tidshistoriens mest perfekt inställda racingverktyg.

F1 Mobile Racing
Med tanke på att F1 Mobile Racing är graqtis är det bara att ladda hem och testa.

Minus detta är dock Codemasters senaste mobilspel en fröjd. Snyggt, snabbt och utmanande på helt rätt sätt även om motorljuden är fjösiga och matchmakingen klen. Om du vill ratta lite Formel 1-bil på din Iphone eller Android-telefon finns det idag inget bättre alternativ än F1 Mobile Racing. Ladda hem och utmana mig online, vetja.

7 / 10
+
Fantastisk grafik, korta laddningstider, riktigt fin körkänsla, trevlig bilfysik