Life is Strange 2: Episode 1

Vi har lirat den första episoden av uppföljaren till Life is Strange och är riktigt nöjda...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Över tre år har passerat sedan Dontnod först introducerade oss för Life is Strange. Det var en frisk fläkt i en genre som Telltale så länge hade dominerat, men idag föredrar många spelare Dontnods kritikerrosade Life is Strange framför något annat spel signerat Telltale. Flera spelare kunde relatera till den tillbakadragna Maxine Caulfield som helst av allt undvek konfrontationer och istället fokuserade på sin utbildning för att bli en lika berömd fotograf som sin lärare. När hon sedan upptäckte att hon hade krafter som tillät henne spola tillbaka, men även stanna, tiden förändrades allt. Det var en gripande historia som kom att engagera fans långt därefter och som sedan ledde till ett mindre spel där vi fick följa Chloe Price innan händelserna i Life is Strange. Några planer på att lämna den värld vi först introducerades för finns inte och nu i somras utökades universumet med episoden The Awesome Adventures of Captain Spirit. Nu är Dontnod åter igen tillbaka med en ordentlig uppföljare till det första spelet vilket förhoppningsvis kommer fortsätta underhålla oss i de episoder som är planerade att släppas framöver.

Borta är Maxine och Chloe. Istället får spelaren snabbt bekanta sig med Sean Diaz som är precis som vilken tonåring som helst. Han brottas med vardagliga problem som att försöka imponera på tjejen Jenn samtidigt som läxor och andra sysslor upptar hans tid. Det är fredag och tillsammans med sin bästa vän Lyla ska de på en fest som ser ut att kunna leda till att han äntligen lyckas romantisera Jenn som han skrivit med ett tag. Redan vid spelets start är det möjligt att läsa Seans sms-konversationer för att lära känna karaktärerna bättre och det är tydligt att utvecklarna har förståelse för hur ungdomar idag snackar med varandra. Både dialoger i verkliga livet och över sociala medier framförs med en enorm trovärdighet och väcker snabbt intresse för mig som spelare. Inte sämre blir det av att spelets inledning är fullkomligt magisk. Jag skojar inte. Den är otrolig!

Life is Strange 2
Rent grafiskt är inte Life is Strange 2 säkert vackert alls.

Sean tillhör en typisk medelklassfamilj men eftersom han och hans bror Daniel inte längre har en mor i sitt hem krävs det mer av dem för att få vardagen att gå ihop. Deras far är lyckligtvis en kärleksfull förälder som gör allt för sina barn och det dröjer inte längre innan även jag älskar familjen Diaz. De är en omsorgsfull familj som håller ihop i vått och torrt och det är därför hemskt att denna tillvaro inte varar särskilt länge till. När en konfrontation utbryts förändras familjens liv på bara ett par minuter och jag kan inte påstå att jag blivit så berörd av ett spels introduktion sedan inledningen i The Last of Us. Konfrontationen slutar nämligen i en tragedi på grund av oförklarliga krafter och denna gång handlar det inte om krafter i relation till tiden utan krafter som kan orsaka fysisk skada. På vilket vis lämnar jag åt dig att upptäcka.

Att ha ett syskon kan vara både fantastiskt och en pina under barndomsåren. Alla som är uppväxta med ett eller flera syskon minns stunder där vi velat slita av huvudet på dem efter att de gjort oss vansinniga. Förhoppningsvis har de flesta av oss fler positiva minnen av våra bröder och systrar. Denna dynamik är en väsentlig del av spelets narrativ och under episodens gång fortsätter man utforska den som jag tror är många kan relatera till. Daniel är fortfarande väldigt ung och betydligt mer curlad vilket tvingar Sean att ta hand om dem båda i en tid där han mest av allt bara vill försvinna. Att som storebror ta sitt ansvar och föregå med gott exempel är inte alltid lätt och ibland vill man mest av allt tejpa för Daniels mun när han tjatar om kurragömma och godis var och varannan sekund. Är det verkligen värt att lattja runt med lillebrorsan en stund med risk för att förlora dyrbar tid, eller är det mer värt att hålla honom på gott humör? Valet är ditt.

Dontnod har aldrig varit förknippade med vacker grafik vilket varit ett återkommande problem för undertecknad både under föregångaren och Vampyr. Dessa titlars drivkraft har dock aldrig handlat om fantastisk grafik och ljuvliga animationer utan om narrativ, och där finns inte mycket att gnälla på. Som jag redan berättat är början av episoden magisk rakt igenom och fanan fortsätts hålla högt för resten av episoden. Som väntat spelar tuffa val under press en central del även i Life is Strange 2 men tyvärr kan jag inte avslöja några detaljer om de val du kommer att ställas inför. Jag minns själv hur jag var tvungen att pausa slutet av Maxines äventyr i tio minuter för att fundera över vad jag skulle välja för riktlinje, men riktigt så svåra blir inte valen under den första episoden för bröderna Diaz. Detta förblir ett av mina få klagomål. Man kan debattera huruvida svåra valen borde vara och flera kanske inte ens kräver att de ska vara svåra alls utan enbart skapa separata spår i berättelsen. Personligen vill jag ändå se flera knepiga situationer som får mig att åter igen lägga ifrån handkontrollen och fundera ett tag innan jag agerar. Som tur är återstår fyra episoder och jag hoppas utvecklarna lyssnar på mig.

Life is Strange 2
Alltifrån The Last of Us till Lord of the Rings dyker upp som referenser under spelets gång och placerar ett leende på mina läppar.

Jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte var nöjd med första episoden av det andra spelet i serien. Dontnod har utöver den fantastiska berättelsen dessutom klämt in flera smådetaljer som gör spelet ännu roligare att uppleva. Eftersom Sean har ett öga för konst tar han ofta tillfället i akt att måla av det han ser framför sig och utvecklarna låter dig göra det flera gånger. Ett annat exempel på fina detaljer är Sean som sjunger med om du väljer att sätta på musik och även att hans vän Lyla kommenterar musikvalet om du ringer henne under tiden. Det skapar en känsla av att alla val har en påverkan på hur berättelsen utspelar sig, oavsett om det är av betydelse eller ej. Sannolikheten för att du kommer uppleva ett helt annat narrativ än din kompis är oerhört stor.

Det jag kanske gillar allra mest är att spelare denna gång inte huvudsakligen interagerar med äldre personer. Till skillnad från Maxine som dagligen konverserar med Chloe eller Bruce Wayne med Alfred i Batman: The Telltale Series utspelar sig majoriteten av spelets konversationer med lillebrorsan Daniel. Eftersom han bara är nio år erbjuder det en lite mer annorlunda upplevelse än andra spel som bygger på samma koncept vilket också gör flera val tuffare att handskas med. Eftersom han bara är ett barn och är van vid att bli curlad vill han mer än gärna ha den där läsken som du egentligen inte har råd med och huruvida det är värt att vara sanningsenlig mot en så impulsiv unge är inte helt enkelt. Som äldre vill man ofta skona barn från att grubbla över saker som kan leda till magont och mardrömmar samtidigt som de ibland förtjänar att veta sanningen. Hur tänker du agera?

Life is Strange 2
Sean är den äldre brodern och tvingas ta ansvaret för både han själv och sin lillebror Daniel. Det var länge sen ett spel erbjöd ett så fint band mellan två karaktärer.

Att prata om spelets handling är en tuff utmaning och balansgången mellan att hålla sig fri från avslöjanden och att faktiskt försäga sig är hårfin. På så vis kan jag inte gå in på fler detaljer som förklarar varför bröderna Sean och Daniel är på resande fot och inte heller hur övernaturliga krafter passar in i berättelsen. Från början var jag skeptisk till uppföljaren eftersom jag ärligt talat aldrig var särskilt förtjust i Maxines äventyr som jag tappade intresset för väldigt snabbt. Gladeligen motbevisade What Doesn't Kill Us (som är namnet på den första episoden) mig och jag kan knappt vänta på att få lira fortsättningen. Oavsett om du var ett fan av ettan eller ej men ändå gillar spel med fokus på en stark berättelse måste jag be dig att kika närmare på denna titel. Här finns en fantastiskt stor potential och jag kan bara hoppas på att kommande episoder fortsätter i samma spår som den introducerande.

8 / 10
+
Välskrivna karaktärer, fantastisk berättelse, stämningsfullt, mysigt ljudspår, bra röstskådespel