NHL 19

NHL 19

Vår nya sportspelsexpert Johan Vahlström har satt gaddarna i EA:s senaste hockeysimulator...

Det har under många år känts som att EA Sports fått slut på idéer när det gäller NHL och att serien stannat i utvecklingen. Kan årets inkludering av nya legendarer och spellägen vara ett skott i krysset för NHL 19? Eller är det snarare två minuter för hakning?

Hockey må vara en liten marknad, men NHL-serien har fått alldeles för lite kärlek från EA de senaste åren. Om du frågar någon vilket som är det bästa hockeyspelet svarar nog många NHL 94, 95 eller 96. Det säger rätt mycket om vilken status de nya versionerna har.

Grafiken känns gammal då spelet (fortfarande, av någon outgrundlig anledning) inte är gjort med Frostbitemotorn, vilket FIFA och Madden är. Spelet ser fortfarande helt okej ut, men inte alls på den nivå där det bör vara. Man känner igen de flesta superstjärnornas ansikten i spelet, men det är fortfarande långt ifrån FIFA:s ansiktsscanningar. Det gör inte det till ett dåligt spel. Tvärtom, NHL 19 är ett bra hockeyspel. Man får nästan ont själv när man åker på en riktig propp och spelkontrollen har alltid varit en av seriens starkaste sidor.

NHL 19

Tyvärr är upplevelsen för spelare som väljer att spela ensamma inte en av de starka sidorna. Det saknas fortfarande ett riktigt storyläge.Visst, åsikterna är delade om The Journey i FIFA, Maddens Longshot och NBA Lives The One, men NHL 19 har ingenting. Karriärläget finns så klart kvar, men det finns ingen story, det är bara att spela matcher och uppgradera din spelare.

EA har gjort ett litet försök att åtgärda detta med det nya World of Chel (namnet spelar nog troligen på engelskans uttal av NHL - en-eich-el). Här skapar du din spelare och kan sedan spela några olika spellägen. Pro-Am-läget låter dig spela på utomhusrinkar i tre-mot-tre-matcher tillsammans med två datorstyrda (plus målvakt) spelare i utmaningar mot datorstyrda lag av NHL-stjärnor. Ju fler mål och assist desto fler poäng får du för att uppgradera din spelare. Vid varje ny nivå låser du upp nya föremål och kläder för din spelare att använda. Vill du använda en mössa, lång jacka och jeans i dina matcher går det alldeles utmärkt. Det är en kul syn när målvakterna har toppluvor ovanpå sina målvaktshjälmar. Det känns extra kul att detta läge inte är fokuserat på mikrotransaktioner, vilket många andra liknande spellägen i andra spel är.

NHL 19

Förra året introducerades "Threes", vilket var ett fartfyllt tre-mot-tre-läge. Detta återkommer i NHL 19, men nu finns också "Ones". Här spelar du med din skapade Chel-spelare, kanske i en huvtröja med camouflagemönster och trasiga jeans, i en 1-mot-1-mot-1-match. Ja, du läste rätt. Du spelar mot två andra riktiga spelare där var och en försöker göra mål på samma målvakt. En kul idé som är roligt ett tag, men det är inget du kommer spendera nån längre tid vid.

Chel är ett kul spelläge som jag tror att många spelare kommer spendera många timmar med. Detta lovar verkligen gott inför framtiden om EA kan utveckla det ytterligare, och förhoppningsvis hålla mikrotransaktionerna borta.

Nåt som inte lovar gott är kommentatorerna. Mike Emrick och Eddie Olczyk återvänder och är lika dåliga, för att inte säga nästintill usla, som föregående år. Jag skulle våga sträcka mig så långt som att säga att NHL har de sämsta kommentatorerna av samtliga sportspel. Upprepningar sker hela tiden och de känns väldigt oinspirerade och svamlar ofta om lite allt möjligt. I en match ledde jag med 8-0 med fem sekunder kvar när kommentaren kom, på ett ungefär, att "It's a long way to go and anything can happen". Jo, men visst. Jag lyckades hålla ut resten av matchen! Snälla EA, gör något åt detta nu. Alldeles för många år har våra öron plågats av dessa herrar.

NHL 19

Något annat som EA måste göra något med är de gamla rävarna Franchise och Be a Pro. Det enda nya med managerläget Franchise är ett nytt scoutingsystem och att föra din skapade spelare till framgång i Be a Pro är precis samma sak som det alltid varit. Något nytt här kan ge många nya timmar av spelupplevelse, men just nu känns det helt enkelt inte speciellt intressant.

EA:s stora kassako Ultimate Team, kallat HUT i NHL-serien, är såklart tillbaka. Det här är spelläget där många kommer spendera mycket pengar på paket för att få de bästa spelarna. Jag kan dock säga med glädje att mikrotransaktionerna här inte är i närheten av att vara lika mycket "in your face" som i andra spel. Med dagsutmaningar och andra utmaningar tjänar man faktiskt överraskande mycket krediter som sedan kan användas för att köpa bra kort. Om detta kommer hålla i sig hela året återstår att se.

Nytt för i år är att EA skrivit avtal med NHL Alumni Association, där pensionerade spelare ingår, vilket har introducerat massvis av legendarer i spelet (över 200 totalt). Det går att låsa upp storstjärnor som Wayne Gretzky och Mario Lemieux till ditt HUT-lag nu, men för just dessa två kommer det krävas väldigt mycket arbete. Det finns också olika versioner av legenderna, ungefär som FIFA:s ikoner, där du kan dra en basversion i ett paket. Du kan till exempel få Börje Salming som har 85 i totalpoäng. Genom att byta in kort kan du sedan uppgradera detta till en lite bättre version med 86 i totalpoäng och sedan hela vägen till den bästa versionen av Börje, som har 91 i totalpoäng. Detta kan EA verkligen bygga vidare på till nästa år.

NHL 19

Som du märker är det mycket som kan utvecklas. Och det är så det känns. Det är ett spel som inte är perfekt, men en spelserie som är på väg i rätt riktning för första gången på många år. Det är varken ett skott i krysset eller en tvåa för hakning. Det är nog mer som ett pass till ett friläge, du har byggt upp något spännande och om det hanteras rätt kan det bli något som får fansen att jubla.

7 / 10
+
Chel är ett roligt spelläge, hockeyn är fortfarande bra, nya legendarer