Svenska
Gamereactor
recensioner
Scum

Scum

Trots intressant premiss och höga ambitioner illustrerar Scum vad som är felet med early access...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Spelet befinner sig just nu i early access och vår recension bygger på version 0.1.17.8363. Då utvecklarna i dagsläget tar pengar för spelet anser vi på Gamereactor att en recension är mer än befogad.

Jag smyger mig försiktigt genom skogen. Plötsligt hör jag en gren knaka och jag stannar omedelbart upp samtidigt som jag håller andan. Både i och utanför spelet. Lyckligtvis var det ingenting utan bara den kusliga naturen som lever sitt eget liv. Just då tänker jag dock att tiden är knapp och rusar därför från buske till buske och snart har buskarna ersatts av byggnader. Efter en timme gömmer jag mig däremot inte längre. Såvida du inte har en enorm fobi för ensliga skogar eller möbler finns där faktiskt inget att gömma sig för. Välkommen till Scum, ett av de mest innehållslösa verklighetsspel som någonsin skapats.

Det är kanske lite hårt sagt, det erkänner jag. Ändå talar det för kvalitén på Gamepires och Croteams senaste, helt öppna överlevnadsspel. Spelet utspelar sig på en obestämd framtid, där fångar blivit kvar på en ö för att därefter överleva. Om du har spelat Rust, DayZ eller liknande överlevnadsspel så kommer du snabbt känna igen dig då principen är exakt densamma. Scum försöker att stå ut från mängden med ett extremt fokus på välmåendet av din fånge. Inte bara måste du se till att din avatar är mätt eller slipper gå törstig, utan du måste även se till att vitaminintaget är tillräckligt. Hur mycket sol och socker avatarerna får kan avgöra om de blir över- eller underviktiga och så vidare. Det hela påminner om Sims fast med skjutvapen och robotar. För stunden finns fyra karaktärer att välja på och de förändrar alla lite av spelets uppbyggnad.

Scum
Tar man betalt för ett spel osm skryter om sina rejäla försäljningssiffror - Ja då är det också helt okej att dela ut betyg till produkten anser vi på Gamereactor. med det sagt kommer vi absolut att återvända till Scum när det är 100% färdigt (om det nu någonsin blir färdigt, vill säga).
Detta är en annons:

Bara du hittar rätt hjälpmedel så kan du skapa nästan vad som helst i spelet. Bygga saker av kvalitet går dock till en början inte särskilt snabbt då det baseras på dina förmågor du kommit över under spelets gång. Lyckas du senare samla på dig en yxa så underlättar det exempelvis arbetet att samla på sig kraftiga grenar istället för med en matt kniv. Även fysiskt och psykiskt tillstånd påverkar karaktärens förmåga att snickra ihop nya grejer. Har du inte tillräckligt med energi kommer John Blund att försvåra arbetet för dig något otroligt. Detta gör såklart Scum mycket intressant och många kommer säkert uppskatta konceptet. På ytan ser det ut att vara ett klassiskt actionspel men ju fler timmar man tillbringar med det, desto mer påminner det om ett Bethesda-spel än PlayerUnknown's Battleground. Det ser dessutom riktigt bra ut. Faktum är att jag blev oerhört överraskad över hur vackert spelet är. Solstrålarna glänser vackert längs med vattnet och efter att ha satt upp en liten brasa vid stranden njöt jag av att se det böljande havet bortanför trädtopparna.

Det jag skrivit om i de två senaste styckena är främst utvecklarnas ambitioner och löften inför framtiden. Konceptet låter realistiskt men egentligen är det inte det. Det går nämligen att få tag på så mycket kalorier att man nästan aldrig kommer behöva äta igen. Flera olika tillgångar finns att se över och det handlar om vitamininnehåll, kaloriintag, träning och så vidare. Två av dem tycks dock inte ha någon effekt överhuvudtaget. När energin når noll händer absolut ingenting och jag har fortfarande inte lyckats komma under 100% i vätskenivå. Lägg då märke till att jag med hjälp av de mest sadistiska sätten försökt törstat ihjäl min karaktär.

Scum
Scum är en rätt skamlös DayZ-kopia, rakt igenom.

Alla spelmekanik har i dagsläget inte lanserats ännu och det har inte heller alla förmågor. Du kanske inte tycker det är så konstigt eftersom spelet fortfarande är under utveckling, men varför inte använda detta stadie för att visa vad som gör spelet unikt? Förutom noggranna karaktärsmenyer (som dock känns väldigt oanvändbara) ser Scum just nu inte ut som annat än en DayZ-klon. Skulle du inte hitta andra spelare kommer du till och med stöta på zombier. Zombier! Ärligt talat... Räcker det inte med att vi har stridsrobotar att ta itu med lite här och där?

Detta är en annons:
HQ

Låt oss dröja kvar en stund vid spelets innehåll. Som jag tidigare skrev är spelkartan helt enorm. Men vad spelar det för roll att spelområdet är fullkomligt gigantiskt om där knappt finns något vettigt innehåll? Under mina timmar har jag vandrat mellan enformiga byggnader med enformig inredning. Vid ett tillfälle stötte jag på en polisstation och tänkte; ''nu äntligen dyker någonting nytt upp'', sedan hittade jag en exakt likadan, och ytterligare en inte långt därifrån. Inredningen var dessutom densamma. Formen var identisk, möblerna var desamma och samma sak går att säga om cellerna, trapporna och dörrarna. Allt var en exakt kopia av tidigare polisstationer. Detta är ett utmärkt exempel på hur fokuset kan ligga på helt fel saker i early access, och att konsumenterna sedan får tala om vad som är fel. Det som skulle göra Scum unikt har helt ignorerats och spelområdet som sedan kommer fungera som en lekplats är fruktansvärt trist att springa omkring på. Early access fungerar lite som en sköld som kan skydda spelet från kritik genom att säga att det inte är färdigt än och jag finner det skrämmande att så många är villiga att spendera pengar på upplägget.

Scum är knappast färdigt men kostar ändå riktiga pengar. Dina pengar går, naturligtvis, åt till att fortsätta utveckla spelet och göra det komplett. Samtidigt förväntas det att du ska kunna köpa och spela spelet och uppleva systemet och det unika innehållet. Vad är det som egentligen hindrar mig från att göra samma sak när nästa månads liknande titel dyker upp? Varför ska jag ens betala för någons ofärdiga spel? Halva tiden frustreras jag bara över saker som inte fungerar, men som ändå borde fungera i det här stadiet.

Scum

Att lansera ett spel med tidig åtkomst borde inte vara en rimlig ursäkt för att släppa ett spel som inte ens motsvarar en fjärdedel av slutprodukten. Istället borde det ge en inblick i hur spelet kommer se ut när en fullständig version släpps. Ungefär som utvecklarna av City of Brass gjorde. Tyvärr blir detta koncept allt mer vanligt och Gamepires lovar en massa saker, men i själva verket känns det som att de endast reparerar en för tidigt släppt produkt. Inte ens onlinefunktionen tycks fungera som den ska då jag fortfarande inte lyckats stött på en annan spelare. Detta på en server som till och med var full. Det saboterar hela upplägget som Scum annars skulle kunna leverera på.

Devolver Digital är en av de bästa spelutgivare som finns och jag tvivlar på att de kommer låta spelet gå i graven som det är just nu. Jag tror därför att Scum, förr eller senare, kommer bli ett komplett och fantastiskt spel. Frågan är om någon ens kommer fortsätta spela spelet då eller om denna ofärdiga produkt skrämt bort alla tills dess. I och med spelupplägget och Devolver Digitals medverkan var jag riktigt intresserad av Scum (och jag hatar normalt sett denna typ av spel). Efter denna rätt mediokra upplevelse vet jag däremot inte om jag kommer orka återvända om ett halvår. Då är jag antagligen fullt upptagen med att spela något helt annat spel. Ett bra sådant.

HQ
04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Riktigt snyggt, väldetaljerat spelsystem (när det funkar), spännande koncept i en annars stel genre
-
Helt ofärdigt, anonymt, oerhört buggigt, tråkigt att spela mycket av, för stort fokus på tidig åtkomst
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Gamereactor Live: Vi överlever i Scum

Gamereactor Live: Vi överlever i Scum

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Hur ska man egentligen överleva fängelsekravaller? Det låter kroatiska studion Gamepires oss prova på i Scum. Vi tänkte anta den utmaningen i dagens Gamereactor Live och...

0
GRTV intervjuar folket bakom Scum

GRTV intervjuar folket bakom Scum

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

E3 2018 är över. Alla våra tio skribenter (eller ja, två av dem var kameramän, men ändå) har såklart landat hemma på hemmaplan igen och vi här på redaktionen har redan...

0
GRTV intervjuar skaparen bakom Scum

GRTV intervjuar skaparen bakom Scum

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Det var ett par veckor nu och vi har ju som du säkert redan sett laddat upp hundratals videos från Pax East 2018-mässan i Boston, ändå är vi inte färdiga. Vi har massa...



Loading next content