Guacamelee 2

Guacamelee 2

Uppföljaren till Drinkbox överraskning är äntligen här och en avokado-tokig Hegevall har levt livet dom luchador

Det var enkelt (gick lätt) att förälska sig i spelhjälten Juan Aguacate i det första spelet. Han var verkligen en strålande galjonsfigur för Drinkbox Studios skruvat tokroliga plattformsuniversum och även om det fanns brister i föregångaren handlade det i slutändan om ett hopplöst charmigt litet spel proppat av karaktär och framförallt originalitet.

I uppföljaren får vi mer av allt. Det är en ny skurk som nu hotar Mexiverse (som heter Mask of Vengeance) och naturligtvis är det upp till Luchador-kungen Juan att hoppsmiska sig igenom kilometer av ultrakulörta plattformsbanor för att ställa allt till rätta igen. Juan sitter lugnt tillbakalutad i sin TV-fåtölj och vräker in avodakokräm och majschips i ansiktet när spelet börjar och rycker ut så snart larmet går, för att knäcka den ondskefulla masken och hans tusentals lejda hejdukar.

Guacamelee 2
Det finns en co op-del i Gucamalee 2 men den tänkte vi faktiskt inte rekommendera då det i mångt och mycket bara blir svårare att klara av vissa kniviga plattformsmoment tillsammans med en polare.

Ettan förlitade sig lite för mycket på popkulturella referenser och att driva med genrens mest typiska egenheter snarare än att stå på egna ben rent dialogmässigt. I tvåan har Drinkbox Studios tagit klivet ut i det okända sett till historien de berättar och skämten de levererar. Jun är roligare här, mer originell och det känns aldrig som att humorn blir krystad som i föregångaren. Humorn är snarare självmedveten, proppad av lyckad sarkasm och riktigt roligt balanserad med grundmaterialet och Luchador-konceptet i åtanke.

Äventyret är fyllt med överraskningar och fenomenal variation där det märks hur påhittiga utvecklarna varit under design-momenten och hur mycket gamla Nintendo-spel de dragit finurliga lärdomar av. Plattformsmomenten är krävande, smidiga, speciella och ibland hutlöst frustrerande eftersom det inte sällan krävs ruskig fingerfärdighet och väldigt mycket tålamod. Som sig bör handlar många av attackerna om gamla skolans wrestling-trick inklusive bodyslams, danska skallar och annat smått och gott. Dessa samlar man på sig under äventyrets gång och motiverar mig att fortsätta bara en "liiiiiten" stund till snarare än att stänga av och gå och lägga min gamla pappahjärna i tid.

Guacamelee 2
Grafiken och musiken är verkligen av absolut toppklass. Originellt och supermysigt.

Rent estetiskt är det svårt att inte älska Guacamelee 2 lika mycket som jag vurmar för guacamole. Precis som i föregångaren har Drinkbox gjort ett alldeles underbart arbete med att stilisera sin fantasiversion av ett fiktiv och drömskt Mexiverse proppat av allt som gör denna kultur så otroligt charmig. Färgpaletten är fantastisk, specialeffekterna ursnygga och skärmuppdateringen sammetslent supersmidig. Även musiken är klockren, särskilt för den (som undertecknad) som tillbringat eftermiddagarna under en hel semester med att kika på Pixars Coco tillsammans med den snart fyraårige sonen, då blir det extra uppenbart vad duktiga Drinkbox varit på att hitta rätt i den mexikanska kulturen och istället för att gjort åtlöje av den med trötta klyschor och tramsig mytologi - snarare hedrat dess kulturarv med klockren komik, charm och massor av värme.

Jag har skrattat lika mycket åt denna suveräna uppföljare som jag har skrikit av frustration, detta eftersom Guacamelee 2 ibland blir irriterande svårt. Detta har med den regerande Dark Souls-trenden att göra då allt ska göras förbannat svårt för att de som orkar traggla sig igenom rubbet ska kunna bära den bedriften som en kungakrona. Jag är inte helt förtjust i detta manér då jag snarare anser att man som utvecklare borde balansera svårighetsgraden mer mot en bredare publik utan att "dumma ned" spelmekaniken. Trots detta är dock Guacamelee 2 för det mesta helt fantastiskt sett till utmaningsgrad och jag har som sagt haft väldigt svårt för att lägga bort handkontrollen under den gångna veckan.

Guacamelee 2
Att hoppa mellan olika dimensioner känns tjorvigt krångligt och tillför ingenting till ett i övrigt suveränt plattformsspel.

äventyret är cirka nio timmar långt och fyllt till brädden av charm och variation. Actionpartierna känns flexibla och dynamiska tack vare möjligheten att uppgradera och förändra Juans möjligheter, färdigheter och kapacitet och det estetiska är strålande. Hade det inte varit för att hela idén med det parallella universumet känns krystat och att svårighetsgraden ibland blir lite väl straffande, hade betyget blivit ännu högre för detta - detta är äckligt roligt.

8 / 10
+
Ljuvligt upplägg, grym variation, underbar estetik, supercharmig musik, klockren spelkontroll