Armed Heist

Armed Heist

Svenskutvecklat actionspel till Iphone inspirerat av Payday 2, kan det vara något? Petter har delat ut betyg...

Det märks att svenska indiestudion Sozap, som arbetat med Armed Heist i över tre års tid, smygsneglat en del på titlar som Kane & Lynch, Payday samt introuppdraget (bankrånet) i Grand Theft Auto V. Armed Heist känns på flera sätt som Modern Combat i just det avseendet att Gameloft i skapandet av den titeln kikade både en och 122 000 gånger på Modern Warfare och till och med döpte spelet snarlikt för att tjäna ett par extra kronor på framgången som Activisions militärshooter njutit av de senaste tio åren. Armed Heist både ser ut och känns till viss del som Payday och logotypen för tankarna till Army of Two. Det är ett smart drag och ett koncept som känns väl utfört och stilfullt realiserat sett till design och upplägg.

Armed Heist
Grafiken är läcker och mekaniken fungerar väl men det är den smått sanslösa enformigheten som gör Armed Heist till en besvikelse.

Spelmässigt handlar det om en så kallad "coover-shooter" där man i egenskap av bankrånare kliver mellan olika skydd och kikar fram när väl puffran laddats om för att panga en och annan polis. Allting inleds inuti en bank och det gäller sedan att skjuta sig ut på gatan för att kunna fly undan snuten, något som sedan fortsätter under jord på tunnelbanan, på en motorväg och inuti en kontorsbyggnad. Touch-spelkontrollen är ytterst enkel och rättfram där vänster tumme styr benen på karaktären medan högra styrspaken kontrollerar siktet. Hukar sig bakom ett skydd gör man per automatik så fort man närmar sig ett skrivbord, en parkerad bil, en tunna eller vägg. Även denna bit av spelmekaniken fungerar ypperligt och det känns aldrig som att min bankrånare klamrar sig fast vid skydd för länge eller när jag inte vill det utan det känns istället smidigt, följsamt och finurligt designat.

Armed Heist
Payday 2 möter Army of Two, typ. Inspirationskällorna är klockrena.

Det som däremot inte fungerar särskilt väl är det faktum att Armed Heist helt saknar variation och med tanke på att varenda liten poliskonstapel är en ammo-svamp utan dess like, blir det snabbt rysligt enformigt. En polis utan skottsäker väst eller swat-sköld kan med enkelhet äta ett helt magasin från en grovkalibrig kulspruta innan han faller till marken vilket jag bara inte begriper. Detta hade varit ett så otroligt mycket roligare spel om poliserna istället fallit till marken av ett par bulor. Det hade också varit att föredra om utvecklarna designat fler olika typer av poliser än de två varianter som befolkar den största delen av äventyret. Som det är nu känns Armed Heist nästan enfaldigt i sin utformning då fienderna bara repeteras och äter kulor som rena rama Locust-bossarna.

Armed Heist
Poliserna kan med enkelhet svälja ett helt AR15-magasin i skallen, även fast de saknar hjälm eller annat skydd. Vilket drar ned spelbarheten rejält.

Grafiken är dock läcker och ljudet är bra precis som presentationen och med lite bättre variation och fiender som inte äter ett magasin per skalle, hade Armed Heist kunnat vara ett riktigt trevligt litet actionspel.

5 / 10
+
Läcker grafik, lyckad koncept, finfint ljud, god spelkontroll