Svenska
recensioner
Captain Toad: Treasure Tracker

Captain Toad: Treasure Tracker

Vi har assisterat Captain Toad i jakten på ädelstenar runt om i Svampriket och haft vansinnigt roligt medan vi gjorde det...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Man kan absolut ha synpunkter på att Nintendo återanvänder sina spel på ett sätt som fick massiv kritik när utgivare gjorde på samma sätt till Playstation 4 och Xbox One under de första åren denna generation. Då stod återutgivningarna som spön i backen medan de nya spelen var desto mer sällsynta.

Men Nintendos sits är trots allt lite annorlunda. Nästan hur man än vänder och vrider på saken var Wii U kommersiellt en monumental flopp. Gamecube sålde så lite att folk trodde Nintendo skulle sluta med konsoler och Wii U sålde ändå mindre (bara knappt två tredjedelar av Gamecube). Därför är det ofrånkomligen så att gamers missat många av de ändå fantastiska spel som Nintendo släppte till Wii U. Med kniven mot strupen producerades helt otroliga titlar som tveklöst förtjänar ett bättre öde till den betydligt mer kraftfulla och kommersiellt gångbara Switch såsom bland annat Donkey Kong Country: Tropical Freeze och Mario Kart 8 Deluxe.

Captain Toad: Treasure TrackerCaptain Toad: Treasure Tracker
Banorna är små och till synes banala, men i själva verket genialiskt utformade.

Det är i precis detta fack vi hittar Captain Toad: Treasure Tracker. Det kom till Wii U och baserades på de fantastiska bonusbanorna från Super Mario 3D World. Ofta är det ju så att Nintendo under ett enda Mario-äventyr använder massor av spelmekaniker som var och en kunnat bli grunden för ett helt unikt spel, men nyttjar det bara vid någon enstaka bana. Men Captain Toad blev lyckligtvis ett undantag mot den regeln och släpptes som ett separat äventyr. Och det ska vi vara tacksamma för.

Det här är ett spel som kombinerar både nytt och gammalt. Nytt på så sätt att det faktiskt är väldigt tjusigt och mer tekniskt avancerat än det kanske ger sken av, gammalt på så sätt att det är otroligt banalt i sitt upplägg och istället lever helt av sin grundidé. På varje bana ska den modige (nåja!) Captain Toad hitta juveler och en stjärna för att därefter ta sig an nästa utmaning. Banorna är dessutom väldigt små och det ser vid en första anblick busenkelt ut.

Captain Toad: Treasure TrackerCaptain Toad: Treasure Tracker
Fienderna är mer att betrakta som hinder än något som ska besegras.

Men även om du styr Toad som agerar protagonist, är det egentligen spelvärlden som är den stora stjärnan här. Toad gör inte annat än att trycka på knappar och går framåt för att jag som spelare ska kunna se vad gömmer sig på andra platser. Det gäller att hela tiden rotera kameran och granska omgivningarna för att avkräva banorna på sina hemligheter. Ofta kan du se vart du ska men verkligen inte fatta hur du ska komma åt det och däri ligger också storheten.

Det blir ett långsamt klurande där ingen bana är den andra lik. Du vänder, vrider och roterar den lilla världen du befinner dig på och försöker lista ut exakt hur Nintendo tänkt sig att du ska gå tillväga för att klara allt. För att skänka extra hållbarhet till spelet finns även två extra bonusutmaningar på banorna som presenteras efter att du klarat dem, vilka åtminstone jag uppskattar eftersom de ofta uppmanar dig att spela på ett annat sätt än du gjort tidigare.

Captain Toad: Treasure TrackerCaptain Toad: Treasure Tracker
Grafiken är väldigt tjusig, även om detaljrikedomen tar lite stryk i bärbart läge. // Photo: Nintendo

Den ena sortens extra utmaning kan till exempel handla om att plocka visst många mynt, hitta en guldsvamp eller dräpa alla fiender. Sistnämnda är särskilt intressant eftersom Captain Toad inte har några egentliga sätt att ta fiender av daga på. Ofta får du därför förlita dig på att kasta rovor av det slag vi hittade i Super Mario Bros 2 eller liknande för att besegra dem. För det mesta kan du inte ens göra det, och fienderna är helt enkelt att betrakta som rörliga faror i omgivningarna snarare än något annat, vare sig det handlar om Shy Guys, pirayaplantor eller Goombas.

Ser du ruskprickar från Svampriket kan du tvingas smyga, tajma dina rörelser, planera hur du tar dig framåt och liknande - allt utom att fundera över hur du ska besegra dem. Captain Toad sysslar nämligen inte med sådant och han är bara intresserad av att hitta alla skatterna. Och han gör det bra.

Captain Toad: Treasure TrackerCaptain Toad: Treasure Tracker
Att spela på två personer tillför verkligen inget, det känns som att Nintendo lite halvslött lagt in co-op för att de känt sig tvingade.

Den andra typen av bonusutmaning handlar om en liten gömd pixel-Toad längs banorna som bara syns när det spelläget aktiveras. Ibland kan du hitta honom utan att gå en meter genom att bara rotera kameran, ibland är han hutlöst fiffigt gömd på ett sätt som gör att jag ibland spenderat uppemot en halvtimme med att leta efter det lille skrället. Det här spelsättet gillar jag bäst i bärbart skick helt enkelt för att det känns intuitivt att bara peka på skärmen där pixel-Toad gömmer sig, men det blir så pluttigt ibland att jag i ett fall blev tvungen att spela på en väl tilltagen TV för att få en större bild. Då används istället gyron i Joy-cons som sikte där du sedan ska markera den lille krabaten.

Captain Toad: Treasure Tracker är ett väldigt läckert spel med massor av detaljer som verkligen tål att avnjutas ingående. Det märks att det blivit gott om prestanda över från de väldigt små banorna som gjort att Nintendo kunnat lassa på mer än vanligt. Tack vare det långsamma tempot hinner jag dessutom kolla in allt mycket bättre. Ofta är det ju så att jag i Mario-spel rusar igenom vissa passager och inte har tiden att insupa allt runt omkring, men här kretsar ju hela grundidén kring att just detaljgranska banorna.

Captain Toad: Treasure TrackerCaptain Toad: Treasure Tracker
Här och var väntar regelrätta bossfighter som även de är designade som pusselbanor snarare än action.

I bärbart skick tar detaljrikedomen lite stryk, vilket tyvärr även gör spelet aningen svårare att spela. Trots allt är det dock fortfarande i bärbart läge jag spelat det mesta av Captain Toad: Treasure Tracker, så det blir aldrig några problem, men jag hade ändå önskat lite mer skärpa. I synnerhet ovan nämnde pixel-Toad kan faktiskt bli ett problem bärbart eftersom han helt enkelt syns för dåligt.

En annan grej som känns lite synd är hur Nintendo slarvat bort co-op. Toad och Toadette finns båda med, men samarbetet handlar snarare om, liksom i Super Mario Odyssey, att spelare två tar över en del av spelkontrollen. Dennes uppgift blir att klicka på saker medan spelare ett istället går omkring, och det fungerar tyvärr inte särskilt bra. Att ha ett gäng utmaningar avsedda för co-op med varsin figur som måste hjälpa varandra hade omgående skickat upp detta en betygspinne och blivit något alldeles extra.

Captain Toad: Treasure TrackerCaptain Toad: Treasure Tracker
Det gömmer sig så mycket Nintendo-kärlek längs banorna.

En sista grej jag vill nämna är att Captain Toad: Treasure Tracker till Wii U innehöll banor baserade på Super Mario 3D World. Dessa är bortplockade i denna utgåva och istället ersatta med helt nya banor från Super Mario Odyssey. Medan dessa är helt fenomenala och ett kärt återseende av New Donk City, kan jag inte hjälpa att jag tycker det känns lite synd att Super Mario 3D World-bitarna plockats bort. För mig är det ett av de bästa Mario-spelen någonsin och att det aldrig riktigt fick chansen på grund av Wii U är bra trist, det kunde absolut ha fått levt vidare i det här spelet.

Men sammantaget är detta ändå en ren och skär trivselpärla som lämpar sig oerhört väl för spelande både på TV och bärbart, och det kommer absolut vara en titel som hänger med mig till stranden, till fjälls och på utlandsresan i sommar. Det är ett sådant här spel du alltid kan pausa och fortsätta med var som helst eftersom det inte går på tid och passar lika bra vare sig du tänkt sitta fem minuter eller en timme med det. Det är intuitivt, fiffigt, vanebildande och genialiskt på ett sätt bara riktigt genomtänkta pusselspel är och i slutändan är det en ren kulturgärning från Nintendo att ge Captain Toad: Treasure Tracker chansen att nå ut till en större publik till Switch och Nintendo 3DS.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Geniala banor, bra utmaning, högt omspelningsvärde, ljuvlig design, många hemligheter, detaljerad grafik, intuitivt upplägg
-
Menlös co-op, bortplockade Super Mario 3D World-banor
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Leorio
    Varför inte ta en semester till Svampriket och ge dig ut på ett pusseläventyr med Toad och Toadette? Här är Captain Toad: Treasure... 7/10

Relaterade texter

Captain Toad: Treasure TrackerScore

Captain Toad: Treasure Tracker

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter ett gästspel i Super Mario 3D World ger sig kapten Toad nu iväg på ett alldeles eget äventyr. Jonas Mäki har recenserat och satt betyg...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy