Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure

Ubisoft och Nintendo levererar en expansion som är såpass stor att de flesta utgivare hade övervägt att släppa det som ett separat spel...

Nintendo har redan tidigare visat med bland annat Mario Kart 8 Deluxe, Super Smash Bros for Wii U och Splatoon 2 att det här med DLC är något de inte skämtar om. De tar verkligen i från tårna för att det ska vara värt att betala för och/eller ladda ner. Det är betydande tillägg som faktiskt tillför något extra och gör spelet klart bättre än de var från början.

Med Donkey Kong Adventure till Mario + Rabbids Kingdom Battle har de gjort det igen. Istället för att bara lägga till något nytt spelläge, ett vapen eller något extra skin, levererar de nu vad som i grund och botten är ett helt nytt äventyr komplett med helt ny grafik och helt ny spelmekanik. Hade det bara varit några timmar längre, tycker jag man rent av kan ställa sig frågan om detta inte borde ha varit en uppföljare istället.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Det här ljuvliga gänget går denna gång på egna äventyr.

Den stora grejen är naturligtvis att Mario denna gång fått sparken som huvudperson och ersatts av allas vår favoritprimat, Donkey Kong. Med sig har han Cranky Kong och Rabbid Peach. Cranky är också en helt ny karaktär att lära sig, medan åtminstone jag hade Rabbid Peach nästan hela tiden i mitt team i grundäventyret. Även hon har dock spelmässiga nyheter i form av andra vapen att begagna sig av.

Innan du sätter igång med Donkey Kong Adventure måste du ha klarat första världen i Mario + Rabbids Kingdom Battle, något som inte alls känns som en orimlig begäran nästan ett år efter att det släpptes. Jag skulle dock vilja gå längre än så och säga att du helst ska ha klarat det innan du sätter igång med det här äventyret där samma förbaskade tvättmaskinen återigen är på avvägar. Ubisoft slösar nämligen nästan ingen tid på att förklara grunderna här och du förutsätts förstå det mesta.

Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle
En del är bekant, men förvånansvärt mycket är helt nytt.

Det kan till exempel handla om att du helt oförhappandes plötsligt ställs inför ett pussel med lådor som ska knuffas runt och knappar som ska tryckas på. Inga instruktioner alls, som sagt, och har du inte spelat äventyret kommer det ofelbart finnas passager du inte riktigt fattar.

De spelmekaniker som är nya introduceras dock, undan för undan. Mest avviker Donkey Kong som helt gör kaos med de grundläggande principerna från spelet. Visst, du flyttar fortfarande runt denne hårige hjälte som vanligt, men där slutar också likheterna. Donkey är nämligen en stark herre och kan lätt ta med sig de hinder som ligger utspridda på banan. Om en fiende står och gömmer sig går det alltså utmärkt att skicka dit Donkey, slita bort hela hindret, ställa apan i skydd och sedan slunga nämnda hinder i skallen på fienden. Därefter kan sedan Rabbid Peach lätt skjuta den ej längre dolda fienden. Ka-pow!

Rabbids fortsätter vara spelvärldens egna Minions (och kom dessutom innan Minions!).

Fast... varför sluta där. Faktum är att Donkey Kong rent av kan plocka upp fiender och sedan skrikhiva dem mot andra. Eller hysta iväg lagkamraterna. Och apan kastar långt, dessutom. Jag behöver väl knappast förklara för er som är bekant med Mario + Rabbids Kingdom Battle hur gravt detta förändrar spelet eftersom du alltså blixtsnabbt kan röra dig över stora ytor, något som Donkey själv också kan nyttja genom ett nytt liansystem från högre avsatser. Lätt till det Donkeys bananer som fungerar som bumerang och används mot fiender på rad.

Och Cranky Kong själv är också en rejäl nyhet. Den gamle gubben har fina tricks att ta till, och kan attackera från ovan med attacker som har sådan spridning att du ofta kommer råka skada dina egna karaktärer. Han har även en hagelbrakarliknande puffra som bäst nyttjas från kort håll samt möjlighet att likt den gubbe han är berätta torftiga historier som får fienden att somna.

Det gäller att lära sig alla nya finesser och du bör vara bra på grundspelet.

Inte ens fienderna är som vi minns dem och det finns även nya typer av mål längs banorna, till exempel att förstöra dunderbananer som slutbossen använder som dopingpreparat och att besegra smugglare. Det finns även faror på banorna som fåglar som spiller honung och tvingar dig och fiender att stå stilla. Som ett nytt spel, som sagt. Det har släppts uppföljare med betydligt färre spelmässiga nyheter än detta erbjuder...

De nya omgivningarna är annars inspirerade av Donkey Kong Country med härligt tropiska vyer och ett medryckande djungelsoundtrack. Överallt finns det hemligheter att hitta och som du kanske anar får du återigen skräddarsy dina hjältars egenskaper samt handla vapen till dem för de bananer du samlar på dig längs vägen.

För den som vill hitta alla hemligheter gäller det att utforska bokstavligt talat allt.

Hade Donkey Kong Adventure varit ett eget spel - vilket det på vippen nästan är där du i huvudmeny väljer vad du vill spela - så hade jag förmodligen klagat över att det var lite för snålt och dragit av en betygspinne. Då i förhållande till fullpris. Men nu kostar det runt 150 kronor och ger så mycket nytt för pengarna att jag inte annat än kan kapitulera.

Nintendo fortsätter att, tillsammans med Bethesda (nej, en tolv år gammal hästrustning ändrar inte på detta), visa hur man gör riktigt bra DLC som folk gladeligen betalar för helt enkelt för att det med råge är värt pengarna. Har du redan Mario + Rabbids Kingdom Battle är Donkey Kong Adventure ett givet köp, och har du det inte så tillför denna expansion så mycket att det blir ännu mer värt att skaffa det. Suveränt, Nintendo.

8 / 10
+
Nytt och fräscht, ljuvlig design, lagom utmaning, mycket för pengarna, helt separat äventyr, medryckande musik, roliga combo-möjligheter