MotoGP 18

MotoGP 18

Orremark har levt livet som professionell road racer-kung i italienska Milestones senaste spel...

Att gränsla farligt snabb skrevraket är någonting jag drömmer om dagligen men sedan jag träffade min fru för cirka 150 år sedan fick jag sälja hojen och bara slänga avundsjuka blickar på alla andra som åker. "För farligt" hette det, och "Du har faktiskt ett ansvar att leva gentemot din familj nu". Hon har såklart en poäng (hon är ju kvinna) och nu förtiden gör jag all min högoktaniga racing digitalt istället. Milestone har släppt fler spel i år än vad jag kan räkna, till men lyckligtvis träffar de helt rätt med MotoGP 18.

Jag kommer inte låtsas som att jag är någon form av expert på den här sporten dock, inte ens lite, men jag har en stor förkärlek för att köra motorfordon snabbt och det spelar liksom ingen egentlig roll om de har två, fyra eller fler hjul som snurrar. Jag spelade även en hel del av förra årets upplaga av spelet och precis som väntat har det inte hänt särskilt mycket alls - ungefär som det brukar vara med årliga sportspel, men det betyder inte nyheterna här är dåliga.

Karriärläget sparkar igång med att det vankas tävling i RedBull MotoGP Rookie Cup. Här vaggas du in i spelets struktur försiktigt men ju bättre du blir desto bättre tävlingar blir tillgängliga. Det är det vanliga upplägget, men det finns ingen anledning att förändra någonting som faktiskt fungerar. Karriärläget i MotoGP 18 bjuder inte på några direkta överraskningar men spelläget är lyckat och jag ser fram emot att återvända varje gång jag har stängt av.

MotoGP 18
MototGP 18 är riktigt snyggt. Unreal 4-motorn gör underverk här.

Nytt för spelserien är däcktemperatur och slitage vilket såklart påverka tävlingarna på massiva sätt. Att bränna i full kareta ned för en asfaltssträcka och tro att du bara kan ställa dig på bromsen i sista sekund för att ta en kurva snyggt med slitna däck kommer resultera i att du och motorcykel hamnar utanför banan i en hög av sand, olja och benbitar. Däcktemperatur påverkar friktionen och styr hur fästet är i kurvor och vid kraftiga inbromsningar. Milestone satsar verkligen på realismen i MotoGP 18, någonting som de faktiskt lyckas riktigt bra med.

Spelet har en bromsassist påslagen från början och den rekommenderar jag att du stänger av så fort du kan om du vill få total kontroll över kurvtagningen och precis som i alla andra racingspel nuförtiden kan du spola tillbaka tiden om du gör ödesdigra misstag. De datorstyrda motståndarna agerar oftast logiskt och trycker på för att skapa intensiva stunder och räds verkligen inte att komma nära i kurvor för att jaga placeringar.

Utöver karriärläget finns alla spellägen vi förväntar oss vid det här laget. Enskilda tävlingar eller turneringar, onlinerace och en redigt användbar tutorial som jag rekommenderar att du testar, oavsett om du spelat andra titlar i serien eller inte. Det finns även ett kommande esport-läge som ska släppas någon gång i Juli. Det som saknas är att kunna utmana en polare hemma i soffan för att spela på delad skärm, men det är ingenting jag saknar personligen i ett spel som det här, men kommer du till MotoGP 18 för det ska du alltså leta efter ett annat spel. Har du inte spelat serien innan kan det kännas som en rejäl uppförsbacke då själva inlärningskurvan är riktigt hög, det finns många smådetaljer som du behöver bemästra men när det är gjort kan du räka med ett beroendeframkallande och framförallt belönande spel.

MotoGP 18
Det finns massor av olika hojar att testa och de olika klasserna känns annorlunda från varandra

Under karriärläget får du också möjligheten att skräddarsy din hoj på alla möjliga sätt. Här visar sig det otroliga djup som ändå finns i Milestones simulator. I princip varje aspekt av din motorcykel har parametrar som går att pilla med och att lägga ned tid och lära sig varje enskild motorcykel och vad som passar just din spelstil kommer med den där känslan av tillfredsställelse på köpet.

Milestone använder Unreal 4-motorn för första gången i spelseriens historia och det är utan tvekan ett riktigt bra val. Hojar och åkare är ordentligt högupplösta och proppade med detaljer och de 19 olika sträckorna från årets säsong är detaljerade tack vare den skanningsteknik man har använt för att verkligen återskapa precis alla egenheter med varje bana. Fysiken är också välgjord och känna naturtrogen och det finns en verklig tyngd i spelets rejäla motorcyklar. Vädereffekterna är även de riktigt snygga samtidigt som de påverkar spelbarheten på massiva sett. Att kryssa fram i mörker samtidigt som det spöregnar är lika läskigt som spännande.

Ljudet är även det bra med dundrade fyrtaktare och lätet av plast som pressas mot asfalt i en kollusion. I vanlig ordning petar Milestone in musik som aldrig riktigt passar in, men i MotoGP 18 är den aldrig i vägen, något jag bugar och bockar för.

MotoGP 18
MotoGP 18 är en liten uppgradering från förra årets spel, men fortfarande bra.

MotoGP 18 är ett kompetent spel, en simulator som är trogen till sporten den baseras på. Fysiken är härlig, karriärläget underhåller rakt igenom och det finns massor av hojar att testa på. Det är ett utmanande spel som visst innehåller assistfunktioner men bygger ändå på viss kunskap sedan tidigare. Det innehåller kanske något för få förändringar från förra årets titel och har du spelat det finns det ingen riktig mening med att gå på MotoGP 18, inte ens för Unreal Engine 4.

7 / 10
+
Detaljerad grafik beroendeframkallande karriärläge, välgjord fysik