Svenska
Gamereactor
recensioner
Jurassic World Evolution

Jurassic World Evolution

Lagom till årets storfilm Jurassic World: Fallen Kingdom släpps Jurassic World Evolution. Frågan är bara om det faller på sitt eget namn? Andreas har testat.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jurassic World Evolution lät på förhand som ett otroligt tråkigt spel. Det kan bero på att jag för det första - inte hade en aning om vad det ens var för något. Eller för det andra - inte visste om att det jobbats på. Och för det tredje - ansåg att det mest troligt var en anknytning till sommarens storfilm Jurassic World: Fallen Kingdom. Med andra ord så hade jag rätt låga förväntningar (om än några förväntningar alls). Men hujeda mig vad fel jag hade. Jurassic World Evolutions likheter med filmen börjar och slutar med prefixen.

Jurassic World Evolution
Håll koll på djuren. De kan bli sjuka, hungriga eller till och med dö i sinom tid.

Det hela är enkelt. Du landar på en tropisk ö som bara råkar innehålla en perfekt inhägnad, en ingång till parken (komplett med klassisk Jurassic-skylt). Från och med denna stund är det du som är projektledare, parkplanerare, djurmatare och snabbmatsdirektör för Isla Matanceros (den första av totalt sex öar du kan bygga på). Bekvämt nog så innehåller den redan, som sagt, det du behöver för att komma igång. Spelet guidar mig i hur jag bygger upp forskningsstationer, expeditionscentrum, insemineringsbyggnad och räddningsstation. Vi en smidig tutorial får jag först skicka iväg en expeditionspatrull som efter att ha hämtat hem prover från fjärran länder, lämnar över dessa för analys för att få fram DNA. Som i sin tur omsätts i hur sannolikt en lyckad kläckning är. Översättning - hur hög sannolikheten är att dinosaurien strax vandrar runt under dina besökares nyfikna blickar.

Jurassic World Evolution
Maten levereras genom passande tillbringare. Dessa måste passa djurets smak och fyllas på av personalen.
Detta är en annons:

Denna nyfikenhet utbytts dock ögonblicket senare mot skräck, då jag medvetet lämnat grinden till hagen öppen. Varpå en Triceratops springer fritt i parken. Lyckligtvis flackar den bara omkring likt en turboladdad kundvagn utan hjul och springer inte, frustandes, efter de flyende, tvåbenade köttsäckarna. Jag skickar ut en helikopter som, efter att ha satt en bedövningspil i pansarpandan, avlöses av en transporthelikopter som lyfter in den sovande dinon i inhängnaden igen. Nu med stängd grind. När allt är klart får jag 200 000 dollar i betalning. Varför? Jo, för att jag just genomfört ett kontrakt. Se det som små uppdrag för en snabb tillökning i kassan.

Det finns tre avdelningar som då, då kommer erbjuda dig jobb. Säkerhet, forskning och underhållning. Den som någon gång har spelat ett Sim City eller någon form av stadsbyggarsimulator har nog klurat ut vad dessa är till för. Rankning. Bedömning. Poäng på en skala. För varje utfört jobb kommer en viss poäng att delas ut inom just det området. Vid vissa milstolpar låser man upp nya detaljer men framför allt kommer din park få ett rykte. Rykte om att vara säker, rolig, eller att ha en varierad fauna reliker vandrandes bakom diskutabelt säkra stängsel. För det kan också gå åt andra hållet - att misslyckade uppdrag fyller på det dåliga ryktet.

Jurassic World Evolution
Du kan titta på när luftens hjältar kommer till undsättning, eller flyga själv. Styrkontrollerna är dock inte de bästa...

Tjusningen i Jurassic World Evolution ligger I att det, på samma gång som det är en mycket förenklad babyvariant av Spore (du kan forska fram nya gener och modifiera dinosaurierna du framställer) så är det också en stadsbyggarsimulator som påminner om det kultklassiska Theme Park World eller Roller Coaster Tycoon-serien. Detta inkluderar möjligheten att dra el (vilket är nödvändigt, så... do it), bygga snabbmatsrestauranger där du tar överpris för godis och slänger upp souvenirbutiker där du kränger tröjor med en viss logga på. Också för överpris. Som du säkert förstår kan allt det här dra in pengar men också påverka exempelvis shoppingryktet.

Detta är en annons:

Anledningen till varför jag pratar så mycket om rykten är för att du låser upp flera parker ju fler stjärnor du samlar på dig. Och ju fler parker du slår upp, desto mer får du att tänka på samtidigt som du nu kan smälla upp flera forskningsstationer. Detta låser i sin tur upp nya och mer avancerade föremål.

Mitt exempel var staket av starkt stål som låstes upp efter två forskningsstationer. Detta hjälpte att hålla köttätarna inlåsta och besökarna lugna... Och levande. Jag fick nämligen nog av att Rex bröt sig ut ur sin bur och käkade upp mina vandrande plånböcker efter tredje gången det inträffat. Det gick inte heller att släppa lös honom tillsammans med mina växtätare. Trots matplatser som tilltalade båda arter tenderade vegetarianerna att dyka under då sagda köttätares magar började kurra.

Detta kräver såklart en del planering från dig. Hur lägger du dina inhängnader? Vägar? Skyddsrum och räddningsstationer för maximal effektivitet? Och hur drar du kraftledningar och anlägger kraftstationer för att hela parken ska fungera samtidigt som den ser snygg ut? Här har vi ett av mina två huvudproblem. Vad jag uppfattat går det inte att flytta på redan placerade byggnader, utan dessa måste i så fall rivas för att sedan placeras på nytt. Visserligen får du en sudd pengar för att riva, men när en sak som kostar närmare en halv miljon enbart betalar tillbaka 150 000 blir ogenomtänkta dropp snabbt en dyr historia.

Jurassic World Evolution
Du hittar nya urdjur genom att skicka ut expeditionsteam runt om i världen.

Mitt andra klagomål (och som jag tror kommer avskräcka många) är svårighetsgraden. Den är inte hög alls. När jag tänker stadsbyggarsimulatorer tänker jag på svinsvåra balanser mellan resurser och ekonomi, underhåll och bekvämlighet hos invånarna. Tipset från mig är att göra ett par uppdrag för att få ett startkapital som du sedan investerar i några butiker. Så fort besökarna är nöjda kommer fler att dimpa in och din plånbok att fyllas. Därmed råder ingen större risk för konkurs. Se bara till att inte ryktet sjunker för mycket. Det är detta som jag tror kommer få veteraner inom den här genren att backa. Det utmanar inte på det sättet som jag tror många uppskattar. För vissa kanske det här bara är toppen, dock.

Jurassic World Evolution
"Winner, winner, chicken-dino-dinner!"

Den ökända bromsklossen för den här typen av spel brukar vara prestandan. Spel i denna genre hoppar ofta upp och ned på båda grafikkort och processorn hårdare, och fler gånger, än N'sync gjorde under 90-talet. Således kan buggar och sjunkande skärmuppdatering spöka. Turligt nog märker jag inte mycket av det här. Min PC uppfyller kraven med råge vilket kanske har sina randiga rutiga, men likväl får jag en stabil och följsam upplevelse. Saken blir inte heller sämre av att det ser bra ut också. Och låter bra. Jag menar, att höra vrålet av en utsvulten köttätare då denna springer efter en levande get (ja - du kan släppa lös levande mat i burarna, känsliga tittare varnas) är rätt maffigt.

Jurassic World Evolution
Att gå med vinst är tämligen enkelt. Tills det inte är det längre.

Hurvida du kommer tycka om Jurassic World Evolution bottnar i om du gillar dinosaurier, konceptet Jurassic World och finner njutning i den milda grad strategiskt tänkande som kommer upp till ytan vid stadsplanering. Jag skulle beskriva spelet som en överraskning. Då förvånansvärt mycket energi lagts på smådetaljer, inlevelse och alldeles lagom hög inlärningströskel för att tilltala såväl noviser som veteraner inom den här genren. Men trots det finns vissa funderingar. Det kommer från en utvecklare som har lång erfarenhet av stadssimulatorer och därför är jag lite kluven över just "stadsbyggardelen". Hur som helst, väntar du tills det går ner i pris (600 pix är lite magstarkt mot den mängd underhållning du får), kan det vara något att satsa på.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Lättspelat, stabilt, licensierad musik, belönande, beroendeframkallande
-
Ingen utmaning, kan uppfattas som ytligt, inte helt buggfritt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Hulken
    Riktigt skoj att kunna bygga sina egna dinosaurieparker! Spelet är väl inte jättedjupt, men tillräckligt. Det gäller att hålla kunderna nöjda... 7/10
  • fille49
    Jag vet inte riktigt vart jag ska börja allt känns bara så fel typ. Det börjar man att man tar kontrollen över en park som heter Jurassic World... 3/10
  • xsantos282
    Jag vaknar en morgon. Sätter på datorn och startar ett spel som jag senast såg var för femton år sedan: Jurassic Park: Operation Genesis.... 9/10

Relaterade texter

Jurassic World EvolutionScore

Jurassic World Evolution

RECENSION. Skrivet av Andreas Blom

Lagom till årets storfilm Jurassic World: Fallen Kingdom släpps Jurassic World Evolution. Frågan är bara om det faller på sitt eget namn? Andreas har testat.



Loading next content