Freedom Fighters

Freedom Fighters

En helt vanlig dag i relativ nutid. Två rörmokarbröder, den ene tjock och den andre smal, är på väg till ett jobb i Brooklyn.

Det är inget speciellt med det, förutom att lägenheten tillhör ledaren för en motståndsgrupp. Sovjetunionen avslutade nämligen andra världskriget med en atombomb på Berlin (har ni inte läst era historieböcker, barn?) och har ägnat de senaste sextio åren med att måla Europa rött och plantera missiler på Kuba. Fast ingen trodde väl att de skulle våga ge sig på självaste USA?

Där hade Chris och hans bror Troy fel, och motståndsrörelsen rätt. Precis när de kommer innanför dörren stormas lägenheten av kommunister som kidnappar brorsan. Helt plötsligt är Chris indragen i en konflikt som kommer att avgöra Amerikas öde. Det är alltså samma sorts moderna kommunistskräck som i Red Alert som utgör bakgrunden för Freedom Fighters.

Spelet är egentligen en ren förstapersonsskjutare, fast kameran är flyttad en bit bakom Chris. Kontrollen fungerar precis som i Io Interactives förra spel, det taktiska smygarspelet Hitman 2. Fast här är det alltså rent röj som gäller, vilket känns väldigt befriande. Bara att dra upp maskingeväret och ge den röda armén så mycket smisk att den blir blå. Du behöver inte sikta, vänd dig bara mot fienden så sköter spelet resten. För att krydda spelet en aning kan du rekrytera upp till tolv mycket smarta medhjälpare, så länge du har varit tillräckligt hjältemodig för att inspirera dem. Aldrig på hela tiden jag spelade såg jag några uppenbara AI-dumheter som kan dyka upp i andra spel. Delad glädje är dubbel glädje - det här är alltså ungefär tretton gånger så kul som det brukar vara.

Förutom smart AI (både hos kompanjoner och fiender) bjuder Freedom Fighters på riktigt mysig grafik. Även om omgivningarna är tämligen normala och mest består av vanliga gator nersållade med rysk arméutrustning, så känns det trovärdigt. Ljussättningen är bland det bästa med grafiken, men annars är det bara explosionerna som drar ner betyget. Det märks att Io har skickliga grafiker och framför allt vet hur de ska få ut en massa kraft ur samtliga spelplattformar. Sen kan det bero på att jag inte har spelat så värst många skjutaspel på sistone, men jag blev riktigt imponerad av trasdockefysiken som tillämpas på döda kroppar. Inga armar och ben som faller in i väggarna här inte! Däremot hade designen gärna fått vara mer fantasifull och detaljerad. Nu blir det snarare lite serietidning över det hela.

Även ljudet är bra. Röstskådisarna gör ett bra jobb utan några grova missar. Chris order till sina mannar är ihopsatta av två röstsnuttar vilket låter konstigt, men annars fungerar det mesta. Jo, jag måste nog ge lite bakläxa till den ryska nyhetsuppläserskan som har den mest överdrivna accent jag har hört sedan Goldeneye. Musiken består främst av dramatisk körmusik (har du spelat Hitman 2 känner du igen stilen) som ger en bra filmkänsla åt det hela, men oftast försvinner den i den allmänna ljudmattan av skrik, explosioner och skott.

Fast allt är inte helt perfekt med Freedom Fighters. Framför allt är spelet rätt kort. I varje kapitel får du ett antal platser att välja mellan. Ofta måste du göra en uppgift på en plats, sedan åka någon annanstans innan du kan återvända och slutföra uppdraget. Eftersom du hela tiden får fler medhjälpare blir det inte särskilt svårt, förutom när du måste anfalla ensam. Men senare i spelet blir det allt mindre viktigt att planera sin attack och efter ett tag handlar det bara om att logiskt välja rätt ordning. Blir du ansatt av helikoptrar? Stick och spräng helikopterplattan eller tankstationen först. Och sen är spelet slut, mycket hastigt men mindre lustigt. Visserligen kan du spela tillsammans med kompisar eller utmana dem på tre av spelets banor, men nog hade jag gärna sett ett par kapitel till. Precis när man tror att det ska börja hetta till och bli riktigt svårt kommer man till sista banan. Nej, stora minuspoäng där.

Men det är alltså ett bra spel med massor av action, med utmärkt AI och en stämning som slår det mesta. Konceptet borde hålla för en uppföljare och om Io ägnar lite mer tid åt banbyggande och en längre story kan det bli en riktig höjdare.

Freedom FightersFreedom FightersFreedom FightersFreedom Fighters
7 / 10
+