Svenska
Gamereactor
recensioner
BattleTech

BattleTech

Äntligen har ett turbaserat BattleTech-spel släppts och vi skickade ut våra finska kollegor för att hårdtesta det på slagfältet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Ett turbaserat BattleTech-spel har varit efterfrågat länge, och nu är det äntligen dags. Det ska sägas direkt att utvecklarna Harebrained Schemes inte levererar något perfekt spel, men det erbjuder fortfarande den där ljuva "bara en gång till"-känslan som gör att jag ogärna vill stänga av. Det har även ett genomtänkt ekonomisystem samt att striderna är underhållande.

Jag hade inga förväntningar på storyn, men trots det överraskar BattleTech med en oväntat solid singleplayer-kampanj. Din karaktär är en sparkad kunglig vakt som nu är på dekis och slår följe som legoknekt. Du får själv designa din Mechwarrior och senare även ditt band av legosoldater för att skapa ett lika luggslitet som personligt gäng du faktiskt gillar. Sakta men säkert övergår prologen och testuppdragen i något mycket större och det finns snart ett sort urval av uppdrag att välja bland. Du kastas inte bara in i en galaktisk konflikt utan måste också se till att på nästan rollspelsmässiga premisser se till att dina närmare är okej. Harebraineds vana vid rollspel med Shadowrun lyser igenom och gör att det hela tiden finns mänsklighet i de enorma stridsfordonen.

BattleTech
Själva striderna är ljuvliga.
Detta är en annons:

Livet som legoknekt är också oväntat spännande och jag får strida mot både SRM-turrets och tunga mechs, men faktiskt även mot min budget. Varje träffa jag får, varje besättningsmedlem eller mech som skadas och allt jag behöver köpa kostar såklart pengar. Att klara ett uppdrag kan visa sig vara en ren förlustaffär om utrustningen är i bedrövligt skick efteråt. Det gäller därför att vara smart under striderna och skjuta av motståndar-mechs ben och liknande vilket sedan kan användas av dig själv som billiga reservdelar. Det är hela tiden en bra balans mellan risk och belöning där feta motståndare som kan ge dig en hel del även kan kosta dig massvis om du inte är försiktig.

Men ekonomin är såklart inte i centrum, utan det är slagfälten. BattleTech är ett väldigt taktiskt spel som dock fungerar väl tack vare tydliga instruktioner samt ett bra användargränssnitt. Utan att gå in på det i detalj handlar det om att smart använda din mechs fördelar och dra nytta av motståndarnas svagheter. Lätta mechs tycks närmast vara byggda av frigolit, men de agerar snabbt och hinner både slå till och röra sig innan du ens fattat vad som hänt. Dessutom är de svårare att pricka. Andra mer dedikerade mechs som Catapult fungerar som missilpråmar som regnar död över mål markerade av snabba Locusts och Spiders. Sedan finns såklart stora och tunga mechs som tål våldsamt mycket stryk och som delar ut det - men gör det långsamt.

BattleTechBattleTech
Det finns gott om möjligheter att skräddarsy din mech som du vill ha den.

Om du inte gillar din standardbeväpning kan du enkelt ställa in allt med din mech in i minsta detalj. Vill du att någon viss del ska ha mer bepansring så fixar du det, och så vidare. Genom att sikta noga när du attackerar kommer du kunna göra mer skada och att försöka flankera fienden är viktigt. Puffrorna kan dessutom överhettas samt ammunitionen ta slut, så att välja rätt redskap för varje situation är skillnaden mellan liv och död. Det finns därför en hel del att lära sig, men eftersom tempot låter dig lära allt i ett långsamt tempo - om än med vissa brasklappar. Informationen om svårighetsgraden på uppdragen är inte särskilt pålitlig och vissa level 2-utmaningar kan vara direkt skitsvåra.

Detta är en annons:

BattleTech är ett snyggt spel, även om jag inte skulle beskriva det som något som leder till tappade hakor. Spåren från avfyrade missiler lyser snyggt upp himlen och väder och vinst ger upphov till tjusiga effekter. Kameran panorerar dessutom snyggt in över axeln mellan varven, vilket dock gör spelet långsammare. Mikropauser när skott träffar och liknande ställer också till det ibland på den tekniska fronten. Även med den senaste Nvidia-patchen händer det att bilduppdateringen tar stryk, vilket inte är acceptabelt i ett spel som detta.

BattleTech
Kampanjen är oväntat välgjord och riktigt njutbar att spela igenom.

Ett turbaserat BattleTech-spel borde ha släppts för länge sedan, men nu är det alltså äntligen här. Livet som legoknekt och striderna fick mig att vilja fortsätta spela och fatta viktiga beslut. Kampanjen är dessutom oväntat bra och även om de tekniska aspekterna inte är 100% så kan jag absolut (varmt!) rekommendera denna Xcom-liknande mech-upplevelse.

HQ
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Grym kampanj, massor av inställningsmöjligheter, roliga beslut att fatta, striderna är suveräna
-
Visst tekniskt strul, längre strider kan bli sega
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Nu vet vi när Battletech släpps

Nu vet vi när Battletech släpps

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Svenska Paradox Interactive och Harebrained Schemes (Shadowrun Returns) låter idag meddela att BattleTech, ett kommande turbaserat mech-spel, nu har ett premiärdatum. Det...

0
BattleTech skjuts upp till nästa år

BattleTech skjuts upp till nästa år

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Harebrained Schemes och Paradox Interactive låter idag meddela de smått sorgliga nyheterna att BattleTech blivit försenat till 2018 istället för sent i år. Detta för att...

0
Nytt om singleplayerdelen av Battletech

Nytt om singleplayerdelen av Battletech

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Efter att ha visar en fördömligt lång multiplayertrailer för kommande mech-strategifesten Battletech förra månaden, drämmer utvecklarna nu till med lika mycket om...



Loading next content