Vietcong 2

Vietcong 2

Martin Forsslund återvänder till djungeln och hittar inget annat än skit

30 januari 1968 var de flesta sydvietnamesiska städer fyllda av feststämning och färgglada fyrverkerier. Ingen kunde väl tro något annat än att den årliga vapenvilan under det vietnamesiska nyåret skulle vara som vanligt - lugn.

Den nordvietnamesiska armén och gerillan Vietcong hade dock andra planer. Mitt i all fest och glam slog de till. De amerikanska och sydvietnamesiska styrkorna blev bokstavlig talat tagna på sängen och försvaret var tämligen oorganiserat de första timmarna.Tetoffensiven slogs tillbaka efter ett antal veckors blodigt stridande. Vietcong led svåra förluster, men militärhistoriker menar att detta var början till slutet på den amerikanska närvaron i Vietnam.

I Vietcong 2 får vi vara med om den där ödesdigna nyårsaftonen 1968. Spelet startar då huvudpersonen eskorteras från den bordell där han tänkt fira helgen. Vår huvudperson ska spendera det vietnamesiska nyåret tillsammans med sin chef och borgmästaren i Hue. Knappt har man utbringat kvällens första skål förens helvetet bryter ut. Och nordvietnameserna anfaller.

De första uppdragen går ut på att ta sig från borgmästarens belägrade kontor och tillbaka till den amerikanska militärbasen. Väl där måste man försvara hemmabasen mot de anstormande norvietnamesiska styrkorna. Den amerikanska kampanjen utspelar sig helt och hållet i stadsmiljö och något djungelkrig är det egentligen inte tal om. Förutom att springa omkring till fots får man åka med i diverse fordon. Det är med en viss humor som Pterodon slängt med allt från rosa Cadillacks till patrullbåtar. En nyhet är att man har slängt med en kort och rätt blek Vietcongkampanj. Hade inte VC-kampanjen varit så löjligt kort och intetsägande hade det varit ett helt ok försök till politisk korrekthet. Något som spelet inte alls klarar av. Soldaterna spyr ur sig könsord och rasistiska kommentarer. Tidstypiskt menar utvecklarna - totalt värdelöst menar jag. Även om VC-kampanjen är allt för kort så innehåller den ändå spelets djungeluppdrag. De är klassen sämre än förra spelet och man är nästan glad över att kampanjen ändå är så pass kort.

Nåväl, spelet är uppbyggt som ett traditionellt FPS och tillför inget till kategorin. Man har ofta en grupp soldater med sig. I gruppen finns det ammunitionsbärare och sjukvårdare inom räckhåll. Blir man skadad eller får slut på plugg så är det bara att begära hjälp från någon av kompisarna. Och hjälp kommer man att behöva. Vietcong 2 är bitvis ett obönhörligt svårt spel. Tittar man fram bakom fel vägg eller fel djungelträd så är det slut. Visst, krig är oförlåtande och visst ska man inte kunna springa omkring på samma sätt med ett par kulor i kroppen som man gör när man är frisk och fräsch. Men nu är det ett spel vi snackar om och Vietcong 2 känns ibland onödigt svårt. Man fattar inte riktigt vad man gjort för fel utan bara att något gjorde så att det står Mission Failed över skärmen.

Jag har inte något emot ett traditionellt FPS. Jag gillar Call of Duty 1 & 2 skarpt och de är ju några av de mest linjära spel som släpps de senaste åren. Men, där CoD-serien är ett under av snygg och välgenomtänkt produktion är Vietcong 2 ett spel som, i jämförelse, känns tio år äldre och med en kvalitet som man kan förvänta sig av ett examensarbete och inte ett spel för 400 kronor. Visst är själva spelet rätt ruttet, men det är också de taffliga mellansekvenserna, den föråldrade grafiken som drar ner helheten. Lägg till den osmakliga människosynen så får du ett spel som lämnar en tråkig smak kvar på tungan.

Pterodon har slängt med en multiplayer-del med möjlighet att spela online. Där man man spela som endera amerikan eller vietnames. Den innehåller de vanligaste spellägena och är inget att hänga i julgranen även om den inte heller är speciellt dålig.

Vietcong 2 är ett ålderdomligt spel där en av de enda fördelarna skulle kunna vara att man faktiskt kan använda den svenska k-pisten. Ett vapen som uppskattades av de amerikanska specialstyrkorna för sin extrema pålitighet under dåliga förhållanden. Ett hemvärnsvapen gör ju nu inget toppspel och Vietcong 2 är ett sämre spel än sin föregångare. Spelet känns gammalt och hafsigt ihopskruvat. Trots sin enkla grafik är det svårt att få det att flyta på sådär riktigt bra. Det på en dator som maxade Call of Duty 2 förra veckan.

Är man inte extremt intresserad av kriget i Vietnam (eller svensktillverkade hemvärnsvapen) så tillför inte Vietcong 2 något. När man klarat spelet får man se ett bisarrt bildspel med utvecklarna och kredits till teamet. Det bildspelet avslutas med en bild på någon i teamets krockade gamla Opel. En slutbild som jag tycker sammanfattar mina intryck av Vietcong 2 mycket väl.

Vietcong 2Vietcong 2Vietcong 2Vietcong 2
04 Gamereactor Sverige
4 / 10