Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Frantics

Frantics

Samla dina vänner och förbered dig på tjugo minuters underhållande kaos framför TV:n...

Det finns tre saker jag lärt mig efter min tid med Frantics. Det första är att det är svårt att få folk som inte är gamers att hämta en app till mobilen för att spela ett spel till Playstation 4. Tycker de inte om att bänka sig framför konsolen, blir de inte direkt mer sugna när det kommer ett extra fartgupp längs vägen. Och det är paradoxalt nog just den här målgruppen som utvecklarna försöker attrahera med detta spel. Visst, det kan vara så att det säger mer om mina vänner än något annat, men jag tror inte det. Ska saker bli populära så ska de bara fungera, inte kräva extra strul och fix/pill, då låter folk hellre bli.

Frantics
      Minispelen i Frantic spelas med din smartphone.

Den andra saken jag lärt mig att det på allvar är svårt att veta när Frantics faktiskt behagar fungera. På pappret verkar det ju så enkelt, bara hämta en app kallad Frantics med en bild på en rätt ful räv på presentationen. När du sedan startar spelet på din Playstation 4 så letar den automatiskt efter smartphones i närheten automatisk lede efter mobiler. Och det ska sägas, i nio gånger av tio fungerar det utan anmärkning. Men det lämnat fortfarande en alldeles för stor procent som gör att alltför ofta så är det någons mobil som inte hittas. Tekniskt sett ska det räcka med att alla är anslutna mot samma wifi, men tydligen är inte alla wifi så samarbetsvilliga och det är ganska stressande att starta om routrar, konsoler, ansluta mobiler till och från nätet och så vidare medan att dina vänner som börjar gäspa och bli irriterande vill göra annat.

När Frantic väl fungerar är det lyckligtvis underhållande. Spelkontrollen är enkel, oftast med bara en knapp att trycka på samt möjlighet att flytta figuren genom att svinga runt mobilen eller "swipa" till höger eller vänster för att få honom att flytta sig. Spelet läser som väntat inte in alla mina rörelser, men om du tar det lite lugnt och kommer igår att det är en fördröjning mellan det du gör och det som händer på skärmen så går det bättre.

FranticsFranticsFrantics
      Tekniken fungerar bra, men strular lite för ofta för att det ska vara pålitligt.

I andra spel hade det varit fullständigt oacceptabelt, men i Frantics är det inte lika relevant. Här handlar det istället om kaos och den som vinner är ofta den som haft mest kul snarare än den som spelat bäst. Frantics kommer med andra ord aldrig bli någon esport men i glada vänners lag fungerar det väl. Jag skrattar frenetiskt när min vän faller mot en ond, bråd död efter att ha stått på ett isblock som går av - och gråter inombords när det drabbar mig själv. Det är så simpelt och underhållande i all sin enkelhet.

Frantics har kort sagt sin plats i spelvärlden. Ring över vännerna och låt det här spelet vara en av många planerade aktiviteter under kvällen snarare än huvudnumret. Att trycka på en knapp och försöka träffa bulls-eye med din karaktär - som en levande curlingsten på kontorsstol - är roligt första gången. Att fallandes plocka mynt innan man slår i marken likaså, och det gäller även grenen där du ska försöka tackla ut de andra från isen.

Frantics
      Detta är verkligen ett spel som definierar uttrycket "nyhetens behag".

Det tar mig till den tredje läxan jag lärt mig från Frantic, och det är att underbart är kort med det här spelet. Det kan vara direkt hysteriskt roligt när du vinner prestigematcher, när någons karaktär inte alls gör som tänkt och så vidare - men luften går fort ur Frantic. Mer än nyhetens behag att erbjuda har det tyvärr inte. Redan andra rundan märker jag hur polarna börjar tröttna och ingen ber om att få spela en gång till. Det kommer att roa tillfälligt, men mer än så blir det heller aldrig.

6 / 10
      +
      Underhållande kaos, originell idé, roligt i små doser