Shadowgun Legends

Shadowgun Legends

Madfinger är tillbaka med ett fullständigt fenomenalt actionspel till Iphone samt Android...

Shadowgun Legends är det senaste spelet i mobilspels-tokarna Madfinger Games populära actionföljetong och det är utan tvekan det absolut bästa actionspelet sett ur förstapersons-perspektiv som jag någonsin haft nöjet att testa. Det är en välslipad diamant som alla med en Iphone eller en nyare Android-lur måste ladda hem, och jag ska nu berätta exakt varför.

Shadowgun LegendsShadowgun Legends
Innan kalaset drar igång får man chans att skapa sin alldeles egna hjälte. Min såg ut som en gammal Ultimate Warrior.

I framtiden har en skoningslös grupp rymdskurkar som ser ut som en mix mellan Rovdjuret och Power Rangers invaderat Jorden sedan flera år tillbaka och även fast mänskligheten satt hårt mot hårt under en längre tid, börjar mänskligheten att tappa tron på sin egen förmåga. Här kommer du in, hjälten - legenden, som inte bara ska leda trupperna till vinst mot de skjutglada alien-äcklen men även gjuta nytt liv i motståndsrörelsen och återbygga tron på människans chans i kampen mot detta outtröttliga hot. Allt handlar om hjältar i det här spelet som ser ut och låter som en explosiv mix mellan Halo, Duke Nukem och Destiny. Det finns massor av action här, explosiv och rapp sådan - förpackat i ett ursnyggt paket proppat med den där Duke-aktiga puckomacho-humorn som jag verkligen älskar. I Shadowgun Legends är komiken dessutom helt rätt och inte sådär jobbigt tröttsam som flertalet Duke-kopior genom åren dragits med.

Shadowgun Legends
HUB-världen är mysigt trivsam och fylld av detaljer.

Precis som vanligt när det kommer till FPS till mobila plattformar handlar det om touch-spelmekanik som innebär att den vänstra tummen styr benen medan den högra styr siktet. Auto-inställningarna ser till så att vapnet som man bär avfyras per automatik varje gång som siktet närmar sig en anstormande fiende men detta går att ställa bort och ändra på, något som jag gjorde redan efter första eldstriden, detta eftersom den mängd auto-aim som standardinställningarna innebär gör Shadowgun Legends alldeles, alldeles för enkelt. Med det sagt har jag absolut inga problem med att förstå varför Madfinger Games gjort som de gjort då detta ska spelas av alla möjliga, även de som aldrig tidigare rört ett FPS, oavsett konsol/plattform.

Shadowgun LegendsShadowgun Legends
Eldstriderna är strålande tack vare perfekt mängd taktil feedback samt strålande vapenfysik.

Shadowgun Legends ör precis som exempelvis Destiny något av en loot-shooter men inte en girig, utdraget enformig sådan som jag anser Bungies senaste två spel vara. Här handlar det snarare om ursnabba banor proppade med XP och ammo som liksom flyger förbi i ett rasande tempo och sedan byts ut mot mer pang-pang runt om i galaxen. Efter ungefär en speltimme får man möjlighet att plocka upp diverse specialfärdigheter som påminner en del om vissa av plasmiderna från Bioshock Infinite där man kan force-kasta omkring fiender eller sakta ned tiden. Dessa dyker upp i form av små söta knappar i skärmens nederkant och går givetvis alldeles utmärkt att kombinera med själva skjutandet.

Shadowgun Legends
Grafiken är urläcker, ett av de absolut snyggaste spelen vi sett till en mobiltelefon.

Shadowgun Legends är strukturerat kring en hub-värld där man kan vandra omkring, prata med andra spelare (allt sker på Madfingers egna servrar och utan uppkoppling kan du inte spela, inte ens offline-läget), köpa nya kläder, rustning, tatueringar eller uppgradera sina vapen. Det är också här som en bister herre vid namn Slade delar ut uppdragen runt om i galaxen och här kan man alltså välja och vraka eller återvända till gamla, redan avklarade historier, för att samla ihop mer pengar, ammo och XP.

Shadowgun Legends
Efter varje uppdrag delas det ut prylar och pengar.

Grafiken är magnifik. Fantastisk! Jag har spelat Shadowgun Legends på Iphone X och kan inte komma på ett enda spel till Iphone som kan tävla med detta rent grafiskt. Det låter väldigt bra också med fräna ljudeffekter och kanonfin actionmusik och laddningstiderna är snorkorta. presentationen är toppenfin den med och spellängden imponerar. Efter att ha skjutit mig igenom galaxen och pimpat min skäggige Shadowgun-Legend slungar jag mig in i multiplayerläget som är minst lika bra som storymode-kalaset.

Shadowgun LegendsShadowgun Legends
Dubbelklickar man på vapnet så slungar din legend upp puffran mot nästippen för att bjuda på ett mer exakt sikte.

Detta är ett fantastiskt spel, rakt igenom. Visst hade många av uppdragen kunnat vara längre,m bossfighterna mer utmanande och banorna lite mindre linjära men detta är petitesser i det bästa FPS till mobiltelefoner som vi på Gamereactor någonsin testat. Gratis är det, också. Trots total avsaknad av störande reklamsnuttar eller drösvis med dryga betalväggar för att kunna fortsätta.

9 / 10
+
Fantastisk grafik, cool estetik, rolig komik, hysteriskt högt tempo, korta laddningstider, bra ljud, grymt fin multiplayer