Batman: The Enemy Within

Ännu en gång har Henke tagit fram sin Batman-kostym och njutit av ytterligare ett äventyr signerat Telltale.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Jag var inte överdrivet imponerad över Telltales första säsong av Batmans första möten med blivande storskurkar. Det såg på förhand ut att bli en läcker tolkning av Batman: Year One, och är väl i grunden kanske fortfarande just precis det, men samtidigt fanns det vissa val jag som inte kände mig bekväm med. Telltale har dock aldrig påstått att detta skulle vara serietrogen berättelse utan en egen variant. Något TV-serien Gotham ljög om vilket gjorde mig som serietidningsfanatiker minst sagt besviken. Batman: The Telltale Series var ett okej spel och jag var inte jättesugen på mer. De överraskade däremot rejält när de väldigt tätt inpå utannonserade den andra säsongen som efter drygt ett halvår nu nått sitt slut.

Batman: The Enemy Within utspelar sig ungefär ett år efter konfrontationen med Lady Arkham. Bruce fortsätter leva sitt liv trots den häpnadsväckande upptäckten att hans pappa inte var den ärliga och godhjärtade mannen han alltid trott. Wayne är numera ett nedsvärtat namn och Bruce gör allt han kan för att övertyga Gothams invånare om hans godhet samtidigt som han under mörkrets timmar axlar rollen som Daz Læderlappoz®. Mitt i detta gör Edward Nigma, mer känd som The Riddler, entré i Gotham och det är ett spektakulärt möte. Det har alltid varit en skurk som förtjänat mycket mer uppmärksamhet. Telltale har dock lyckats porträttera skurken riktigt bra. Han känns otäck, genialisk och det finns en bra balans mellan hans skicklighet att slåss och att ta till verktyg när han behöver. Denna första episod var en perfekt start på den nya säsongen och jag står fast vid att den var ett mästerverk rakt igenom.

Batman: The Enemy Within
Harley Quinn spelar en betydligt större roll än vad man annars är van vid. Att hålla henne på ett bra humör kan således vara en god idé.

Episoderna som efterföljde den första levererade, men aldrig på den nivån som den första gjorde. Man skulle kunna summera hela säsongen med att Batmans allra främsta skurkar träder fram ur skuggorna och tillsammans ger honom en utmaning han aldrig tidigare mött. Harley Quinn, Mr. Freeze, Bane och Joker är alla med och bidrar alla med härlig variation. Utöver dessa karaktärer kommer du även stå inför komplicerade situationer med framför allt Catwoman och Amanda Waller. Att säga exakt hur ditt äventyr kommer se ut är svårt eftersom dina val kan leda till stora förändringar, och det trodde jag aldrig jag skulle säga. Telltale har varit duktiga på att skapa en illusion att dina val spelar någon roll Batman: The Enemy Within är ett undantag. Genom spelets gång kommer det uppstå vägskäl och beroende på hur du agerar kan den sista episoden vara en helt annan episod än vad du hade kunnat få spela. För att inte ruinera din upplevelse tänker jag naturligtvis inte säga mer än så. Jag riktade dock starkt kritik åt detta i Guardians of the Galaxy: The Telltale Series och därmed glädjer det mig att Batman inte följer samma formula.

Vad det gäller spelmekaniken finns det däremot inget vi inte har sett förut. Tvärtom. Har man spelat något av Telltales tidigare spel kommer man definitivt att känna igen sig. Då och då uppstår det strider där det oftast handlar om att trycka på rätt knapp i rätt tid för att inte utsättas för ett bittert öde. Någon utmaning är det aldrig och det enda som räddar striderna från att vara urtråkiga är lyckligtvis nog scenerna själva. Du ställs hur som helst inför andra utmaningar när du tvingas lösa Riddlers pussel eller ska utföra något annat detektivarbete. Det finns några kluriga moment som bjuder på en trevlig variation i ett annars ganska så enformigt spel.

Batman: The Enemy Within
Trots många fiender är detta en strid som inte borde vara ett problem för dig som utsått quick time events förut.

En av styrkorna här är valen du ständigt tvingas göra. Inte nog med att du som Bruce tvingas välja mellan att tjalla på en kollega eller ej, eller som Batman välja om du ska trotsa Wallers order eller ej så tvingas du ofta att ta itu med ett problem som Bruce eller Batman. Dessa val är knepiga men kan också förändra din berättelse när du exempelvis väljer att konfrontera någon som Bruce istället för Batman. Samtidigt pressar Telltale dig att göra val mellan James Gordon och Amanda Waller vilket testar dina relationer enormt. Är lagen viktigare än dina framtida relationer? Är Gordon värd att informera eller tänker du förbli Wallers marionett? Det är inga enkla val Telltale tvingar dig att göra och det går inte längre att räkna ut på förhand vilka val som kommer få konsekvenser. Eftersom spelet inte följer serieförlagan går det inte heller att räkna med att händelser som sker där även kommer ske här.

Berättelsen i Batman: The Enemy Within är till största del riktigt stark. Som jag varit inne på tidigare sticker det lite i ögonen när Telltale gör förändringar man inte är van vid att se. Jag har exempelvis svårt att acceptera Harley Quinns position över Joker eftersom det annars är raka motsatsen. Här framstår hon nästan som den värsta av dem två. Det gör dock berättelsen desto mer oväntad och full av överraskningar. Därför kan jag inte kritisera det för hårt utan anser snarare att det är modigt av utvecklarna att våga berätta sin berättelse och inte någon annans som redan berättats.

Batman: The Enemy Within
Beroende på hur din relation med Joker utvecklas genom de fyra episoderna kan den sista vara helt olik min.

Som väntat levereras röstskådespeleri av absolut toppkvalitet. Samtliga röstskådespelare återvänder och jag är främst imponerad av Troy Bakers insats som Bruce Wayne samt Laura Bailey som Selina Kyle. Baker lyckas framställa Bruce som sympatisk och med röstmodifieringen låter han bra som Batman. Bailey minns säkert många från Tales from the Borderlands i rollen som Fiona och från Uncharted 4 där hon spelade Nadine Ross. Hon är en förmåga att låta härligt kaxig och självsäker vilket är två viktiga saker att kunna när man spelar rollen som Catwoman. De röster som jag fortfarande har svårt att köpa är John Does (Jokers) och Harley Quinns. Förstnämnda känns aldrig så galen och Quinn har lite för mycket av en New York-dialekt som jag inte anser passa karaktären. Detta är dock smaksak, såklart.

Jag tokälskade den vackra polerade cel shading-grafiken i Telltales första säsong av Batman. I andra säsongen har inga större förändringar skett men det fortsätter att se väldigt läckert ut. En av de få förbättringar som snabbt är lätt att upptäcka är karaktärernas ansikten som numera ser mer detaljerade ut och ansiktsuttrycken känns inte längre lika tomma.

Batman: The Enemy Within
The Riddler är den första (och bästa) skurken du stöter på. Här har man gjort allting rätt.

Batman: The Enemy Within började mästerligt men lyckas aldrig återskapa denna mästerliga episod. De fyra andra är dock alla välgjorda och tillsammans är utgör de fem episoderna den kanske längsta säsongen av ett spel som Telltale någonsin gjort. Är du sugen på ett långt spel med stort fokus på berättande där du skapar din egen version är detta således ett utmärkt spel att sätta tänderna i. För Batman-fans kan somliga saker sticka i ögonen, men de positiva faktorerna överväger definitivt de negativa. Detta är en fortsättning du inte vill missa!

8 / 10
+
Välskriven berättelse, svåra val, vacker grafik, mycket speltid