Sniper Strike: Special Ops

Sniper Strike: Special Ops

Petter har pangat krigsförbrytare i årets hittills segaste mobilspel...

Spelet heter Sniper Strike: Special Ops, plutonen där du lirar rollen som prickskytt heter Strike Force Bravo och ditt namn är Sergeant Wolf Glover, Sergeant / Expert Sniper. För egen del hade det lika gärna kunnat heta "Super Mega Sergeant Strike Team Soldier Support: Covert Special Major Duty-War Honor Kill 2000". Det hade förmodligen inte känts ett endaste dugg töntigare än vad det gör idag, och utvecklarna Mobile Gaming Studios (också ett ytterst fantasifullt och originellt namn - bra där!) tror jag knappast hade sålt färre spel med min titel. Tvärtom.

Sniper Strike: Special OpsSniper Strike: Special Ops
Wolf Glover och Jackson Wardog är två av figurerna i det här spelet. Så fantastiskt roliga namn som får mig att tro att det kanske är en medveten parodi, egentligen?

Och det är lite här jag hamnar, hur jag än vänder och vrider på det. Jag vill förlöjliga och håna det här spelet på samma sätt som Mobile Gaming Studios hånar mig som spelare med sitt enfaldigt urlöjliga upplägg där varje bana tar cirka tio sekunder (!) att klara av (även om de blir aningen längre efter någon timme) och där allting, som redan är plågsamt uppenbart, pressas upp i mitt ansikte tillsammans med en gigantisk, blinkade pil som skriker "PRESS HERE, NOW!". Det här spelet är en enda stor geggfest av usla beståndsdelar som försöker så hårt, så hårt på att verkligen rida på Call of Duty/Medal of Honor/Sniper Elite-vågen genom smart grafik och falska budskap.

Sniper Strike: Special OpsSniper Strike: Special OpsSniper Strike: Special Ops
KÖP! KÖP! KÖP! Du behöver verkligen den där 40 kronor dyra hagelbrakaren till nä'sta bana, detta eftersom den varar i cirka fyra sekunder och innehåller en enda ynka fiende som dör av en halvmiss!

Upplägget är snorenkelt. Du kommer att lägga mycket, mycket, mycket mer tid i spelets menyer än vad du faktiskt kommer att göra på slagfältet. Briefingen består bara den av tre eller om det är fyra olika skärmar som frekvent och ivrigt pushar möjligheter att köpa bättre vapen och utrustning genom att endast stoppa in 40-60 kronor i spelet. Det blir ganska snabbt parodiskt. Väl ute på själva asfalten där lejda hejdukar, krigsförbrytare och terrorister måste prickskjutas i skallen är mekaniken fokuserad på att zooma. Man zoomar med hjälp av en liten stapel som ligger i bildens högra ytterkant och skjuter sedan fienden genom att helt enkelt trycka på dem med tummen. Det är så groteskt enkelt att det blir urtrist redan efter första banan.

Det är inte ens någon mening för oss att visa hur själva spelet ser ut eftersom 92% av speltiden tillbringas i menyer som dessa. Tusentals menyskärmar erbjuds här. Miljontals, till och med.

Utvecklarna Mobile Gaming Studios skriver följande på Itunes Store om Mobile Gaming Studios "Scout through immersive environments, engage in rapid-fire combat and build the ultimate super-soldier as you customise their state of the art gear. Team up with Wolf, Jackson and the rest of Strike Force as you target hostiles and take down the evil Elite Order. Go head to head with friends in online combat and shoot to the top of the leaderboard." Få saker ligger längre från den egentliga sanningen. För miljöerna är inte det minsta inlevelserika eller varierade och det finns inget som ens rimmar på "rapid fire" i detta långsamt stelbenta spel. Jag skulle snarare kalla hela härligheten för ett enda stort sömnpiller, bortsett från presentationen som trots tröttsamt prånglande av mikroköp är effektivt strukturerad och stilfullt utförd. Det råder dock ingen som helst tvekan att detta är skräp och inget som du någonsin behöver bry dig om att testa.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+