Northgard

Northgard

Våra danska kollegor har provat på livet som viking i indiepärlan Northgard. I vår recension förklarar vi nu varför du absolut inte får missa detta spel...

Realtidsstrategi har inte varit särskilt superhett under det senaste spel-decenniet, men Shiro Games har med Northgard ambitionen att göra det populärt igen i vad som bäst kan beskrivas som en hyllning till Warcraft 3 och Age of Empires, men med vikingahjälmar. Här finns också drag av stadsbyggande som i Settlers samt klassiska brädspel där du sakta men säkert växer som rike.

Namnet på spelet är platsen där allt äger rum. Northgard är en outforskad och vikingaspäckad kontinent med barska vintrar och mystiska väsen. Där väljer du en av flera klaner att spela med som alla har sina fördelar och nackdelar, såsom Huginn and Muninn, som kan sända legosoldater till fiendernas läger och som kan använda pengar (valutan heter passande nog Kröwns) istället för mat när de ska kolonisera ett område. Alla sex klanerna som finns tillgängliga är roliga att spela, även om vargklanen Fenrir spontant känns svagare än de andra, vilket jag dock hoppas fixas med patchar.

Northgard
Välj klan med omsorg, de är alla väldigt olika och uppmanar till separata spelstilar.

När du startar Northgard, så har man begränsat område, en Town Hall några bybor. I takt med att du bygger hur och får fler invånare blir de glada och assisterar med underhåll samt samlar in mat. Byborna kan skifta roller efter behov och kan bland annat agera bönder, fiska, kriga eller vad det nu är du har behov av. Initialt handlar det om att få en bra grund och då är det bra med spejare som scoutar omgivningarna som skogshuggare som fixar bräder och hus. Med tiden blir dock kraven mer komplexa.

Det gäller att få ekonomin att gå runt till både "healers" och annat som snart behövs. Listan skulle kunna göras lång över behoven och de många byggnader du kommer behöva. Det är inte fel att säga att Northgard primärt handlar om att balansera saker så det hela tiden finns nog utbud i förhållande till vad pengarna tillåter samt förbereda inför vintern då det blir mer knapert av allt.

NorthgardNorthgard
Realtidsstrategi handlar ofta om att rusha ut enheter och krig. Här finns inget av detta.

Om du är van vid klassikerna i genren såsom Age of Empires, så verker Northgard mycket automatiserat. Bygger du en fiskebod behöver du inte göra något mer med den, och Northgard handlar betydligt mer om de större perspektiven. Det är konstant problem i egna lägret som ska avvärjas och är det lugnt så vet man att det snart kommer något nytt. Som just vintern då svälten lätt slår till. Det är det fina med det här spelet, det finns alltid fiffigare sätt att vinna än att spöa motståndare. Blir du den största handelsmakten i området kommer de andra snart krympa och du slipper kostsamma krig som dessutom tar en massa resurser och inte ger så mycket tillbaka. Det finns även något kallat "map specials" som är mål du kan uppnå för att vinna på annat sätt som att låsa en portal till Helheim.

För mig känns denna nästan retrodoftande återgång till genrens grunder väldigt underhållande och det är en av de mest engagerande spelupplevelserna jag haft på väldigt länge. Ofta avskräcks jag av genren då motståndaren pumpar ut billiga enheter för att raskt överrumpla mig. Här får jag tiden att administrera min bas och det handlar inte bara om krig. Jag nästan uppmuntras använda en långsammare strategi utan att det någonsin känns söligt. Att vinna en omgång är dock lite av ett antiklimax då det ofta går väldigt fort när allt är uppnått, och därför går det faktiskt att spela vidare, något jag tackar för.

Northgard
Northgard är ingen simulator utan erbjuder övernaturliga inslag.

Vintrarna i Northgard kan dock vara lite tålamodsprövande ibland. Du har liksom inte råd med något och bara väntar på att allt ska komma igång igen. Det är som att jag decimeras till åskådare under dessa perioder. Det känns som viktigt att poängtera här att kampanjen som finns i spelet är väldigt välgjord och handlar om hämnd och makt. Som sig bör i ett vikingaspel. Det gäller att bilda allianser med andra klaner och spela smart. Även om det kanske inte blir några litteraturpriser för manus så gillar jag det och ger lite bakgrund till speluniversumet.

Northgard är ett väldigt utmanande spel och jag har bitvis kört på lätt svårighetsgrad. Missar du, straffas du hårt och det är lätt att hamna i sitsen att mat tar slut samtidigt som byns invånare är enormt olyckliga och själv förstår jag inte alltid varför. Det är helt enkelt många parametrar att ta hänsyn till och en stundtals riktigt styv uppgift, att svälja stoltheten och dra ner utmaningen gjorde det mer njutbart för min egen del åtminstone.

NorthgardNorthgardNorthgard
Ett utmanande men mycket underhållande spel

En sak jag verkligen vill framhålla är spelets ljud. Musiken kan bli lite repetitiv, men den är perfekt för att sätta an rätt stämning och rama in det som sker på skärmen. Det låter verkligen som jag tänker mig ett vikingatema och språket är inspirerat av norska. Ljud används även för att tala om vad som sker i din lilla värld som ett komplement till det grafiska, något som snabbar på spelandet och gör det tydligare. Pluspoäng också för hur väloptimerat det är för att vara en indietitel, och du kan lätt spela detta på svagare datorer.

Northgard är verkligen värt sitt pris och jag uppskattar att det är mindre fokus på krig, något som annars dominerar realtidsstrategi. Jag må vara talanglös, men det är ändå väldigt underhållande och känns aldrig någonsin långrandigt. Minus den ibland övermäktiga svårighetsgraden är detta verkligen ett spel jag kan rekommendera.

9 / 10
+
Suverän spelbarhet, roliga klaner, skön stämning, välgjort soundtrack, bra design, underbar atmosfär