Pac-Man Championship Edition 2

Pac-Man Championship Edition 2 Plus

Namcos ljusgula ikon slår tillbaka (nu till Switch)

I december reste Gamereactor till Paris för att under ett par dagar kika på Namcos kommande storspel och mitt bland hett efterlängtade giganter som Code Vein och Soul Calibur VI hade företagets äldsta maskot smugit sig in. Vi pratar naturligtvis om Pac-Man och Pac-Man Championship Edition 2 som redan då kändes som ett mycket intressant litet minispel till Nintendo Switch. Det räckte för min del bara med några få minuter tillsammans med titeln, då, för att begripa att detta var rysligt beroendeframkallande.

Pac-Man Championship Edition 2
Spela själv eller tillsammans med en kompis. Det här spelet är proppat av möjligheter.

Pac-Man Championship Edition 2 Plus är en förlängning av Pac-Man Championship Edition 2, till Switch. Nytt för den här versionen är att man nu kan spela det tillsammans med en kompis. Det går fortfarande alldeles utmärkt att spela igenom Pac-Man Championship Edition 2 på egen hand med allt vad Score Attack Mode heter för att sedan dra igång Plus-portionen av spelet och synka ihop med en spelsugen polare.

Rent spelmässigt känns de pulserande neonfärgerna och den dunka-dunka-doftande musiken som en modernitet medan själva grundmekaniken är väldigt retromysig. Klassiskt Pac-Man-mys, med andra ord, och något som varenda kotte kommer att känna sig bekväm med samma sekund som spelet startar. Det finns helt enkelt väldigt få titlar, genom tiderna, som är mer igenkännliga än detta. Alla har någon gång spelat Pac-Man och alla har någon gång svurit över aggressiviteten hos de små spöken som jagar vår ljusgula ostboll.

Pac-Man Championship Edition 2
Pac-Man är 38 år gammal och därmed en av spelvärldens äldsta ikoner.

Det sker en del förändringar när du spelar Pac-Man Championship Edition 2 Plus tillsammans med en vän, dock. Valutan på spelplanen stavas Pac-Dots och medan du i singleplayer bara äter ett antal för att vissa objekt ska dyka upp på spelplanen handlar det i multiplayer om att äta allt i en viss ordning för att maximera sitt poänginnehav. Det gäller att samla prickarna snabbt för att sedan kunna börja äta samtliga spöken för att därmed nå bästa möjliga resultat. I singleplayer handlar Pac-Man för egen del mest om överlevnad medan jag i co-op upplever det som ett mycket enklare spel som helt plötsligt kretsar kring poängjakt. Detta skifte av grunddynamik skapar en himla massa variation som jag funnit mig själv stormförtjust i. Det finns bossar i Pac-Man Championship Edition 2 Plus, också. Något som jag aldrig trodde skulle hamna i ett Pacman-spel. Det handlar om stora spöken som befinner sig på platser som gör att Pac-Man måste vägghoppa för att nå dem, något som tillför extra variation i spelupplägget.

Pac-Man Championship Edition 2
Grafiken är både gammaldags och klassisk men samtidigt även disco-dunkigt fräsch.

Det finns gott om banor här och en del av spelets innehåll går dessutom att skräddarsy efter eget huvud. Du kan utan problem ändra färgerna och karaktärerna på varje bana vilket tillför djup. På flera sätt upplever jag Pac-Man Championship Edition 2 Plus som den perfekta nyversionen av en gammal klassiker där man inte frångått upplägget som en gång i tiden gjorde Pac-Man till en världssensation men samtidigt stoppat in tillräckligt många nya infallsvinklar och idéer för att det hela tide4n ska kännas fräscht, och nytt.

Pac-Man Championship Edition 2
Pac-Man Championship Edition 2
Pac-Man Championship Edition 2