Age of Empires: Definitive Edition

Age of Empires: Definitive Edition

Vi återvänder till Age of Empires-världen i Microsofts påkostade remaster av det allra första spelet i serien...

Age of Empires anses ofta vara ett av de verkliga pionjärspelen i den idag så stora realtidsstrategigenren och för min del var det ett av de första spelen jag körde till Windows 98. Förra året fyllde serien modiga 20 år och därför har nu en omgjord version av den första delen släppts. Tanken var att det skulle komma förra året, men hellre ett bra spel sent än ett trasigt tidigt - och nu är Age of Empires: Definitive Edition äntligen här.

Age of Empires: Definitive Edition alltså en remaster av originalet och innehåller även expansionen The Rise of Rome. I singleplayerkampanjen får du spela igenom flera olika scenarion samt att det finns 12 olika civilisationer att välja på för att sedan lotsa dem från sten- till järnålder. Du måste samla in resurser som trä, mat, sten och guld samt bygga ut dina byar och rekrytera soldater för att kunna erövra mer mark. I Definitive Edition finns det dessutom mer story inbakat med dialoger lästa av en åldrig gentleman.

Även om det förmodligen var ett tag sedan du lirade detta, så märks de förändringar som gjorts snabbt. Byggnader, landskap, enheter och användargränssnittet ser betydligt bättre ut, och det finns även stöd för 4K-grafik. Animationerna har däremot fått för lite kärlek och folk i spelet har alltid sett lite märkliga ut. Även här lallar de omkring som pingviner och svingar yxor på ett sätt som för tankarna till marionettdockor. Enheterna i Definitive Edition har till synes även ärvt en del av de tveksamma navigationsförmågorna från sina föregångare. I de flesta fall klarar de absolut att gå dit du önskar, men ibland händer det att de fastnar i terrängen.

Age of Empires: Definitive EditionAge of Empires: Definitive Edition

Ett annat problem är att när bybor samlat alla resurser från ett område, är de helt nollställda om vad som bör göras härnäst. Du måste manuellt flytta dem till nästa ställe, annars kommer de bara stå och vänta. Detta märkliga beteende påverkar även andra enheter och ett exempel på det är striderna. Om fiender finns i närheten kommer dina soldater attackera automatiskt, men om fienden bara flyttar sig lite kommer dina stridspittar bli förvirrat stående. Det är inget stort problem eftersom spelet flaggar för när du är under attack så du vet när du måste agera, men det stör lite med den logiska tankevurpan att ingen reagerar när byggnader alldeles i närheten brinner.

Soundtracket har fått sig en rejäl uppiffning i och med Definitive Edition, där både ljudeffekter och musik spelats in på nytt. Istället för originalets midi-musik är det nu en orkester som levererar smäktande toner, och för mig som alltid älskat Age of Empires kändes det initialt lite ovant. De nya låtarna har samma karaktär som de gamla med ett och annat undantag som var svåra att placera. Sammantaget låter det otroligt bra och musiken i Age of Empires är som alltid väldigt välkomponerad och välljudande.

Vidare känns gameplayet väldigt välbekant på ett bra sätt. Det är fortfarande samma byggnader, enheter och uppgraderingar som vi vant oss vid från originalet. Du kan köpa uppgraderingar som får byborna att jobba snabbare och stärka soldaternas rustningar eller vapen. Varje civilisation har som sig bör några egna färdigheter och deras byggnader är hela unika. Utöver det spelar det liten roll vilka du spelar som eftersom de alla kan rekrytera i princip samma soldater, försvar och belägringsvapen. Det är dock en remaster, så att det saknas omvälvande tillskott kanske inte är så märkligt egentligen, men visst hade jag uppskattat större skillnader mellan till exempel perser och romare.

Original-Age of Empires hade en banbyggare som lät dig snickra egna scenarion och kampanjer. Denna funktion finns med även i Definitive Edition och har dessutom byggts ut, samt att det nu finns multiplayerstöd. Något jag gissar några av er inte kommer uppskatta är det faktum att spelet säljs via Windows Store, vilket kräver Windows 10 och ett Xbox Live-konto. Exklusiva Steam-spelare kommer alltså inte kunna lägga till Definitive Edition tillsammans med övriga Age of Empires-spel i samlingen. Microsoft har dock inte uteslutit att det längre fram kan släppas till fler tjänster.

Age of Empires: Definitive Edition är i slutändan en välgjord remaster men faktumet att spelet det baseras på är dryga 20 år gammalt lyser ibland igenom i spelmekaniken. Det hänger helt enkelt inte med mot genrens senaste giganter som Starcraft 2, Red Alert 3 och i vissa fall Civilization. Med det sagt är det fortfarande underhållande och väl köpvärt. Det har en unik stil och personlighet som är svår att värja sig emot och att spela online är hutlöst underhållande.

7 / 10
+
Vacker grafik, välgjord musik, utökade byggverktyg, klassiskt gameplay, unik stil