Florence

Florence

Designern bakom Monument Valley slår tillbaka med ett charmigt spel om att bli kär och om att finna sig själv...

Florence är 25, arbetar som revisor och hennes vardag är grå - alldagligt slentrianmässig. Allt har blivit en rutin och hennes timmar på jobbet precis som hennes ensamma TV-middagar har i Monument Valley-skaparen Ken Wongs senaste spel förvandlats till små, enkla men supercharmiga minispel.

Florence borstar sina tänder (med din hjälp). Hon äter sushi i soffan (med din hjälp), sätter ihop dagens siffror på jobbet (med din hjälp) samt kikar igenom sitt Twitter-flöde under morgonens tunnelbaneåktur (med din hjälp). Berättelsen är upplagd lite som ett pussel med olika moment som låter spelaren kliva in i hennes tankesätt utan att krångla till saker och ting. Florence är mer än interaktiv serie än ett fullfjädrat spel och på flera sätt känns detta som ett upplägg som framförallt serietidningsutgivare torde kunna nyttja till något riktigt bra.

FlorenceFlorenceFlorence
Att vara förälskad är en underbar känsla som det här spelet förmedlar på bästa tänkbara sätt.

För medan Florence vardag lunkar på, allt till tonerna av Kevin Penkins fantastiskt stämningsfulla musik, stöter hon ihop med Krish. Han är lång, solbränd och mörkhårig. Har vackra, bruna ögon samt perfekt mängd skäggstubb. Florence faller såklart för honom, likt en fura. Mittenkapitlet av det här spelet handlar således om att lära känna Krish och se hur kärleken växer. Förälskelsens inledande parti är som i alla verkliga relationer fylld av nyfikenhet, förtrollande nyfikenhet och en överdriven självmedvetenhet - något som porträtteras väldigt väl via ett antal olika pussel.

FlorenceFlorenceFlorence
Att sortera skohyllan är ett spelmoment i Florence, och ett riktigt lyckat sådant - i all sin enkelhet.

Jag hjälper Florence att kommunicera med Krish i rätt takt under våra första dejter. Det gäller att inte vara för "på" men att samtidigt kunna relatera och det finns en otrolig charm i hur de finner varandra, finner gemensamma nämnare och delar varandras drömmar. Ena sekunden lägger jag ett pussel i form av pratbubbla för att svara på något som Krish sagt, för att sekunden därpå genomgå en personlighetsförändring som ett svar på kärlekens starka, omvälvande känslor - något som illustreras genom att jag suddar bort min egen spegelbild med hjälp av pekfingret. Alla olika moment i det här spelet levereras med en härlig mängd variation och det känns verkligen aldrig som att jag tvingas genomföra samma moment för många gånger, istället behåller indie-studion Mountains hela tiden mitt intresse.

FlorenceFlorence
Krish spelar cello och så fort han kliver in i Florence liv blir musiken per automatik mer cellobaserad. Ett av många snilledrag.

Men kärleken kräver underhåll och kompromisser, bråk uppstår och mitt i allt detta står du. Ska Florence och Krish klara av de bekymmer som uppstår eller ska de gå skilda vägar? Gillar Florence den person hon vuxit upp att bli eller kommer hon att ångra sina val? Florence är bara cirka 35-40 minuter långt och kostar 30 kronor vilket kan tyckas lite väl kort/dyrt. Det har dessutom i stort sett noll återspelningsvärde då upplevelsen är ultralinjär och inte kan påverkas åt det ena eller andra hållet beroende på hur "väl" du lägger diverse pussel. Detta är dock inget som mörks under första upplevelsen då det snarare känns som om du är en otroligt viktig del av relationen mellan Florence och Krish av den enkla anledningen att de annars helt enkelt aldrig ens skulle ha träffats, till att börja med.

Florence
Florence lyssnar på musik i sin telefon och du ombeds hjälpa hennes upplevelse på traven genom att klick-spela på de svävande noterna.

Detta är inget spel som vi bör mäta i tid, eller pris, eller kritisera på grund av att det rent tekniskt är supersimpelt. Istället är det, enligt mig, en upplevelse som likt många andra enklare spel (Old Man's Journey, Flower, Journey) väcker känslor och skapar tankar som många extremt påkostade storspel aldrig ens kommer nära. Jag kunde under mina 40 minuter tillsammans med Florence i allra högsta grad relatera till stora delar av innehållet då jag känner igen mig mycket i känslorna som kommer på köpet med den där inledande fasen av förälskelsen. Jag kunde även relatera väldigt mycket med problemen som uppkommer mellan Florence och Krish då vi har haft ett skakigt, tufft år här hemma - jag och min fru. Och det är precis, exakt då - som det här spelet gör att jag tänker till lite extra, får en klump i halsen och hoppas på att allt ska lösa sig för Florence. Och att kunna bygga en relation mellan spelare och spel på så kort tid och kunna förmedla så många starka känslor med så små medel - är ingen liten bedrift.

8 / 10
+
Härlig design, varierade spelmoment, underbar musik, fantastiskt finurligt berättande