Svenska
Gamereactor
recensioner
Apex Construct

Apex Construct

Världen är i ruiner och människan är utrotad. Vi har försökt ta reda på orsaken i detta nya VR-spel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Något har gått riktigt snett. Vi är cirka 20 år in i framtiden och världen är inte vad den en gång var. Människorna är utrotade och även djuren tycks vara borta. Det enda som finns kvar är insekter och jordens nya invånare - robotar. Dessa robotar skapades av AI-systemen Mothr och Fathr. Dessa system skapades i sin tur av de två konkurrerande företagen Cygnia och Sumitus och det verkar som att det hela inte slutade som skaparna hade tänkt sig.

När spelet startas presenteras vi för AI-systemet Fathr. Flera personer har försökt fullborda ditt kommande uppdrag före dig men misslyckats. Du är den sista människan kvar på jorden och Fathr förlitar sig nu på att du ska lyckas innan Mothr hittar och förintar dig. Hon har dock redan hittat dig och sänt ut sina robotar för att eliminera dig och förhindra Fathr från att besegra henne. Lyckligtvis kommer du inte tomhänt till striden.

Apex Construct
Den svenska spelaren kommer känna igen många saker från vårt avlånga land. Som den här postlådan till exempel.

Apex Construct erbjuder en bra variation mellan pussel och action. Striderna är ganska simpla där du oftast slåss mot en till tre fiender i taget. Pilbågen är ditt främsta vapen som ger dig obegränsat med pilar att spetsa fienderna med men genom resans gång låser du även upp andra typer av pilar som kan underlätta strider eller lösa pussel. Du lär även stöta på andra föremål som du kan använda för att besegra fienderna. Granater kan göra en enorm skillnad men är dessvärre knepigare att hantera och landar inte alltid precis där man vill. Genom ett knapptryck kan du även utrusta pilbågen med en sköld som du definitivt kommer att ha nytta av. Ignorerar du den kan du räkna med att robotarna har krossat dig inom kort. Skölden kan hur som helst inte ta hur mycket skada som helst så se till att skada fienderna medan de laddar om.

Detta är en annons:

Själva striderna funkar också hyfsat bra. Att använda sin pilbåge känns både enkelt och naturligt. Jag hade dock önskat ett smidigare sätt att byta ammunition på eftersom fönstret mellan att ha tagit ned en fiendes sköld och innan den aktiveras igen är väldigt litet. Att hinna skifta mellan olika typer av pilar gör istället striderna onödigt svåra och bryter istället dess flyt.

Spelets pussel är aldrig särskilt komplicerade utan handlar mestadels om att hitta rätt kod för att låsa upp nya rum eller hämta en strömkälla. Premissen att stöta på olika datorer där du med hjälp av ett tangentbord får utforska innehållet på den är ganska bra, men utförandet är dessvärre inte särskilt väl genomfört. Det var inte sällan som jag upplevde det svårt att mata in de olika bokstäverna på tangentbordet utan skrev istället in två extra bokstäver eftersom spelet har svårt att läsa av rörelsekontrollerna. Detta blev i slutändan mer frustrerande än finurligt. Att hämta all information som finns på varje dator kan dock vara värt besväret för att få ut mer detaljer av berättelsen eller få ledtrådar till hemliga platser.

Apex Construct
Upp till sex föremål kan du förvara i menyn som du även byter pilar i och återgår till din bas eller huvudmeny.

Innan du påbörjar ett nytt uppdrag kan du se hur många hemligheter som finns att upptäcka i området. De flesta av dessa leder till att du hittar ''radiance energy'' som i sin tur kan spenderas i olika varuautomater. Granater, hälsoåterställare eller något annat kan vara välbehövligt att använda valutan till men du blir inte bortskämd med denna energi så det gäller att veta vad du vill utnyttja den till. Du använder nämligen samma valuta för att uppgradera dig mellan dina uppdrag. Där kan du bland annat välja att förstärka din sköld, pilbåge eller din speciella ammunition. Den som vill uppgradera allt kommer få återvända till de olika uppdragen senare i spelet eftersom du inte kan komma åt allt med detsamma. Du kan alltså räkna med ett par timmar till efter spelets slut om du vill samla allt.

Detta är en annons:

De flesta VR-spel låter dig nuförtiden förflyttas på flera olika sätt. Standardalternativet är att teleportera sig. Genom att hålla in en knapp och rikta din kontroll till platsen kan du förflytta dig dit med detsamma, men det är inga långa sträckor du kan förflytta dig. Det hela funkar dock bra och vet du med dig att du lätt blir åksjuk av VR-spel är detta troligtvis det bästa alternativet för dig. Du kan även använda dig av ''free locomotion'' som gör att du förflyttar dig som om det vore ett vanligt förstapersonsspel om det passar dig bättre.

Apex Construct är inte helt fritt från tekniska problem. Utöver halvtaskiga rörelsekontroller råkade jag under min genomspelning utför fiender som anföll mig fastän de inte existerade. Laser uppstod från tomma intet och det handlade inte om någon osynlighet då pilarna gick rakt igenom den riktning som lasern kom från. En annan gång kallade jag på en hiss som registrerade det som att jag stod på plattformen och därmed skjutsades uppåt och hamnade utanför spelfältet. Ungefär samma sorts händelser skedde flera gånger då en dörr inte låstes upp eller när knapparna till att kalla på hissen plötsligt försvann. Jag har därmed behövt starta om flera uppdrag på grund av fel som inte jag själv åstadkommit. Hade man kunnat ladda om kontrollpunkter hade det underlättat enormt men tyvärr sparas spelet endast när du återvänder från ett uppdrag. En patch kommer rullas ut på releasedagen som förhoppningsvis fixar en del av dessa problem.

Apex Construct
Det blir en hel del inmatning av koder. Ibland blir det dock fel.

Vad det gäller det visuella finns det både saker att hylla och kritisera. Till att börja med är det spännande att spela i en postapokalyptiskt stad där man kommer känna igen flera saker. Det är trevliga miljöer att vistas i för den svenska spelaren men de känns tyvärr inte särskilt varierande. Vad som också känns väldigt trist är att spelet inte alls är särskilt vackert. Jag stötte även på flera grafiska buggar som gjorde att jag såg genom väggar eller inte kunde se föremål som borde vara där. Lägg därtill att allt är väldigt lågupplöst på Playstation 4 Pro vilket ibland kan leda till irritation när man försöker läsa innehåll på en dator vars text är så suddig att det ibland knappt går att läsa.

Sett till berättelsen finns det inte heller mycket att hylla. Grundpremissen är bra där vi presenteras för en svensk stad i ruiner. Vad som har hänt vet vi inte och Fathr känns mystiskt hemlighetsfull. Den som vill ha lite mer kött på benen om vad som hände innan allt gick åt skogen får utforska på egen hand men den som inte vill utforska allt kommer lämnas väldigt besviken. Fathr ber dig göra det ena och det andra för att stoppa Mothr och mycket mer än så består inte berättelsen av. Fler ljudloggar och konfrontationer hade varit väldigt intressant att ta del av och det hade även varit välkommet med rum som har någonting att berätta då de oftast känns väldigt innehållslösa.

Apex Construct
Det är synd att spelet inte är särskilt högupplöst på Playstation 4 Pro.

Apex Construct erbjuder en knappt godkänd upplevelse. Tyvärr är inte berättelsen särskilt väl genomförd och de tekniska problemen orsakade för mycket irritation för att jag ska kunna se över det. Är du ute efter ett nytt VR-spel där du både får utforska och skjuta fiender kan detta kanske vara något för dig. Tyvärr lämnar det mycket att önska hos mig.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Lagom spellängd, hyfsade strider, mycket att utforska, bra presentation
-
Enformig miljö, buggigt, svag berättelse, enkla pussel
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
Apex ConstructScore

Apex Construct

RECENSION. Skrivet av Henric Pettersson

Världen är i ruiner och människan är utrotad. Vi har försökt ta reda på orsaken i detta nya VR-spel...



Loading next content