Operation Flashpoint Elite

Operation Flashpoint Elite

Bohemias har tagit sin krigssimulator till Xbox. Simpel konvertering eller är spelet lika strålande som förr? Gamereactor har svaret

Man känner sig mycket liten när man har en stridsvagn av modell T72 några meter ifrån sig samtidigt som ryska marktrupper rör sig runt den ensamma tallen som skyddar mig med sina slokande, barrtäckta grenar. Minsta knyst från min sida och jag kan hälsa hem. Jag försöker tygla mitt bultande hjärta genom att tänka positivt, drömma mig bort från den krigstyngda ö där jag befinner mig. Men det går inte. Jag kan inte förtränga adrenalinet som snabbare och snabbare pumpas ut i mina ådror, det pulserar så hårt att mitt finger nästan krampar om avtryckaren. Till sist orkar jag inte stå emot och jag låter impulsen styra mina handlingar. Snabbt nedlägger jag två av de ryska markstyrkorna med min M16 men sekunden senare blir världen omkring mig röd och jag förbannar mig för min impulsivitet. Oj, vad Operation Flashpoint är härligt!

Operation Flashpoint är än idag det enda spel som lyckas förmedla upplevelsen av hur det är att vara en enkel soldat i ett krig på ett realistiskt sätt. Spelet är helt enkelt den bästa krigssimulatorn till dags datum och med två tunga kampanjer och en suverän expansion (och otaliga anhängarmodifikationer) så tog det månader innan jag tröttnade. Men sedan tystnade det om Bohemia Interactive. De fick nämligen uppdrag att skapa träningssimulatorer till amerikanska armén vilket upptog all deras tid. Nu är de dock i full gång med en uppföljare till Operation Flashpoint och för att skapa ännu mer sug efter detta hett efterlängtade alster så bestämde de sig för att berika Xbox-spelares liv världen över.

Xbox-versionen av Operation Flashpoint, som har suffixet Elite, är egentligen samma som PC-versionen. Operation Flashpoint Elite innehåller Cold War-kampanjen och Resistance-expansionen (tyvärr inte ryska kampanjen som fanns i PC-versionen) med tillägg för Xbox Live och vanlig systemlink-multiplayer. Och visst kommer känslorna tillbaka. Det känns som när man som liten och lekte kurragömma och när man satt där, bakom gardinerna i vardagsrummet, blev man så exalterad att man nästan kissade på sig. Precis så är det i Operation Flashpoint och även i Elite. Det är så otroligt spännande, mycket på grund av svårighetsgraden, realismen och den otroliga artificiella intelligensen. Operation Flashpoint är det enda spelet jag spelat där jag verkligen är rädd för att dö. Jag känner mig panikslagen när jag förtvivlat försöker nå skogsbrynet innan fienden hinner ifatt mig. Jag kastar mig snabbt ner i ett buskage och hoppas på det bästa. Men fienden är inte dum. Som hökar cirkulerar de skogsbrynet och till sist finner de mig, dödar mig, och jag får börja om.

I vanliga fall hade jag skrikit av frustration, banka sönder både TV och Xbox, men med Operation Flashpoint Elite liksom PC-varianten är det annorlunda. Jag njuter av den upplevelse som spelet bereder mig, realismen insups som om det vore livets nektar och jag blir så otroligt glad över att se att övergången till Xbox gått så bra. Den grafiska designen är kvar, urtvättade, nästan smutsig. Det känns verkligen som kalla krigets 80-tal även om det kan avskräcka vissa. Tyvärr är grafiken, även om den är uppdaterad med mer detaljer, något otillräcklig vid jämförelse med konkurrenter. Ett strålande arbete har dock gjorts när det gäller optimeringen av koden. Laddningstiderna är näst intill obefintliga vilket är nog så imponerande eftersom det är landområden på 100 kvadratkilometer som ska ritas upp.

Operation Flashpoint Elite och dess PC-syster är otroligt starka på enspelarfronten som verkligen är uttömmande, men när man väl spelat flerspelarvarianten så ser man än mer hur lysande spelet är. Operation Flashpoint Elite kan spelas via system-link och via Xbox Live och då av upp till åtta spelare. Vi talar inte om Battlefield-stuk med snabba anfall och actionfyllda närstrider utan vi talar om riktig krigsföring på en helt annan nivå. Bjud in vännerna på en kväll i krigets tecken där ni alla kommer att sitta på helspänn konstant.

Som PC-spelare i grund och botten tycker jag dock att spelet fungerar bäst med mus och tangentbord, men jag är definitivt den första att medge att Bohemia Interactive lyckats mycket väl med att göra Xbox-versionen lätthanterlig. Med två långa kampanjer och ett verktyg för att skapa egna uppdrag så är detta ett suveränt köp för den som vill ha valuta för pengarna. För mig som spelat PC-versionen i månader finns det dock inget att hämta vilket jag blev besviken över. Jag plockar hellre fram mitt PC-spel för att komma i form inför Operation Flashpoint 2, men för de som vill ha en verklighetstrogen upplevelse av krigets innebörder och den enskilda soldatens vardag så finns inget som kan matcha detta spel. Förutom Operation Flashpoint på PC då.

Operation Flashpoint Elite
Operation Flashpoint Elite
Operation Flashpoint Elite