Ultimate Spider-Man DS

Ultimate Spider-Man DS

Spindeln svingar vidare på Nintendo DS medan kompisen Venom slukar civila till höger och vänster. Dags att testa Marvel-universumets produkter på Nintendo DS.

Jag vet lika mycket om tecknade serier som jag vet om östeuropeisk prosa. Det betyder dock inte att mina upplevelser av dessa genom filmer och spel är icke-uppskattade. Tvärtom. Jag älskar att gosa ner mig i soffan framför Spider-Man eller X-men och även sitta med handkontrollen i hand och banka loss på diverse skurkar i Marvel-universumet. Det är kul, det är lättsamt och ger mig en slags ro i sinnet.

Ultimate Spider-Man DS är precis så. Kul, lättsamt och snabbt känns det som väl värt en smula av min uppmärksamhet. Precis som till övriga format kretsar Ultimate Spider-Man DS kring två huvudpersoner; Spider-Man och Venom. Som spindelkillen svingar jag mig genom kvarter på jakt efter superskurkar, vanliga skurkar och generella nödsituationer. Annars blir det, som Venom, att jaga civila och sluka dem för att få hälsa. Varje banas område som man kan röra sig i är inte speciellt omfattande utan består allt som oftast av en byggnad eller ett mindre urbant område. Kanske inte så konstigt eftersom vi trots allt talar om ett slags beat ’em up-stuk, som för övrigt inte ofta spelas i mitt hushåll så därför blev Ultimate Spider-Man DS en ganska uppfriskande upplevelse.

Min mesta tid går dock åt i Spindelmannens kläder (ganska tajta runt skrevet) och de olika uppdrag jag ställs inför är både roande och utmanande, med emfas på det sistnämnda. Utvecklarna har lagt till en timerfunktion, något jag verkligen älskar (ironi), på alla nödfall som finns utspridda på banorna. Det kan röra sig om fastklämda individer eller bomber med tickande klocka. Hinner man inte fram i tid till en av dessa så är det tack och adjö, allt som återstår då är att spela om banan igen. På grund av detta varade spelet ganska länge för min del men med många svordomar och våldsutbrott som följd. Jag kan inte hjälpa att tro att utvecklarna använt denna metod för att dölja den faktiska bristen på djupare upplevelse och innehåll. Banorna i sig är dock välgjorda och välplanerade.

Ljudet i Ultimate Spider-Man DS är bra, kvalitetsmässigt åtminstone. Spindelmannen låter dock tyvärr som en späd fjortonåring med astma vilket gör att det känns lite svårt att ta honom på allvar. Men när han nedlägger den ena Marvel-figuren efter den andra så får jag trots allt en smula respekt för honom. Kontrollen är för övrigt alldeles utmärkt och de små inkastade touch-screen-funktionerna, där man till exempel ska lyfta bilar för att rädda civila, är passande och aldrig krystade. Grafiken är däremot Ultimate Spider-Man DS starka kort. Det tecknade stuket är välgjort och passar in på pricken i det tecknade originalet. Åtminstone enligt min lekmannamässiga åsikt i alla fall.

Ultimate Spider-Man DS är helt enkelt ett underhållande spel som är ett fullgott tillskott till beat ’em up-genren på Nintendo DS. Är man spindeltok och har en Nintendo DS så tror jag nog detta skulle smaka även om det finns en del att önska. För min del räcker det nämligen inte med att huvudpersonerna är kända Marvel-karaktärer för att jag ska tycka spelet är bra. Jag vill ha mer djup och innehåll än så. Fler fiender och slopad tidspress hade gjort Ultimate Spider-Man DS något snäpp bättre.

Ultimate Spider-Man DS
Ultimate Spider-Man DS
Ultimate Spider-Man DS