Live broadcast
Annonsera
logo hd live | Crysis Remastered
Age of Empires III: Age of Discovery

Age of Empires III

Den tredje tidsåldern är här, vackrare och mer välljudande än någonsin! Gamereactor har satt betyg på Ensemble Studios senaste alster

Jag gav mig av från Malta i en tidsålder då den ena stora upptäckten avlöste den andra. Den Nya Världen skulle erövras och rikedomar bortom vårt förstånd föras hem. I Ensemble Studios tredje del i Age of Empires avlöser musköternas ivriga salvor och kanonernas ilskna bröl varandra i en kaskad av vackra effekter.

Det är en ny tid som möter mig när jag stiger iland på Sydamerikas kust, en värld i full 3D. Vågornas svall mot de vita stränderna är mjuka och inbjudande, medan spanjorernas tornande fort ingjuter respekt. Arméernas destruktivitet, främst de stora kanonernas, är av ett slag som jag aldrig tidigare upplevt och när jag själv kommer i besittning av dessa metallmonsters råa styrka blir upplevelsen närmas religiös. Varje skott mot fiendens byggnader orsakar en förödelse som jag snabbt förälskar mig i. Detaljrikedomen hos Age of Empires 3 är närmast oslagbar inom dagens strategigenre - varje kanonsalva får byggnader och människor att reagera härligt verklighetstroget. Byggnader splittras sönder och människor kastas omkring i en oavbruten, kaotisk dans ackompanjerad av kanske de bästa ljudeffekterna någonsin inom strategigenren. Kanonernas vrål känns verkligen som en gastkramande hälsning från underjorden. Det mullrar dovt när kanonkulan lämnar loppet och när den väl träffar målet skakar allting för att till sist explodera i en kaskad av ljudeffekter. Vid sådana tillfällen sitter jag som förstummad och med den underbara grafikens hjälp kan jag sånär förnimma lukten av rök och svavel omkring mig.

Efterhand som spelet fortlöper byts 1600-talets puffärmar och peruker ut mot 1800-talets mer bondiga framtoning och det är på den amerikanska landsbygden som mycket av spelet utspelar sig. Amerika ska upptäckas och stålhästarnas (tågens) räls ska läggas för att bereda väg för allsköns nybyggare och lycksökare. Det är en härlig upplevelse som får mina cowboy-känslor att vakna till liv och göra sig bemärkta. Rent epokmässigt tycker jag definitivt Age of Empires III är mest intressant där man både får skjutvapen och mäktiga kanoner att leka med. Jag tycker också att detta gör spelet smidigare på något sätt, mer lättillgängligt, men det kan vara andra orsaker till detta.

Age of Empires III har nämligen blivit förändrat inom vissa områden för att göra det just mer lättillgängligt och smidigt att spela. En av de spelmässiga förändringarna som Ensemble Studios gjort för att åstadkomma detta är slopandet av byggnader för resurssamling. Samtliga resurser åker direkt in på kontot samtidigt som mina nybyggare plockar bären från buskarna eller hugger timmer. Detta snabbar upp spelet avsevärt och förändrar också min spelstil gentemot de tidigare Age of Empires-spelen. Jag är till exempel definitivt mer oförsiktig med mina nybyggare som mestadels får klara sig själv utan några trupper att försvara dem. Mina försvarspunkter blir istället den stadskärna som jag, om möjligt, omgärdar med höga murar.

Men den största spelmekaniska nyheten är ändå hemstadsfunktionen som de flesta antingen gillar eller avskyr. Allteftersom man tar sig genom uppdragen så samlar man på sig erfarenhetspoäng vilka kan användas för att skicka förstärkningar från ens hemstad i form av resurser eller enheter. I hemstaden kan man även mellan uppdragen köpa loss nya kort, förstärkningsmöjligheter, vilka kan vända utvecklingen av en strid snabbt. Man kan även rent utseendemässigt förändra sin stad genom att köpa loss estetiska uppgraderingar som får den att se mer levande och välmående ut. Detaljer, visst, men ändå ett trevligt tillskott.

För många var flerspelarläget i Age of Empires den stora vinsten och även i den tredje upplagan bjuds det på skoj för flera. Upp till åtta personer kan strida och kriga och genom det nya interfacet är det enkelt att hitta och hoppa in i spelsessioner. Inställningsmöjligheterna är många och kan man få en så avancerad, och svår, spelomgång som man vill. De flesta kommer alltså få sina lystmäten mättade även på flerspelarplanet.

Men medan Age of Empires 3 innehåller imponerande detaljnivå på det grafiska och ljudmässiga planet så är det just detaljer som hindrar spelet från en total succé. Mina soldater kan till exempel inte bestiga murar för att beskjuta de anfallande fienderna utan istället skjuter var sida igenom stadsmuren som om den inte vore där. Mina soldater saknar även intelligens och kastar sig huvudstupa in i en strid oavsett hur övermäktigt motståndet än är, detsamma gäller mina nybyggare. Detta känns igen från föregångarna men känns idag föråldrat i jämförelsen med framstegen som genren gjort på sex år. Detta faktum gör dock att Age of Empires-känslan är högst påtaglig vilket medför nostalgiskt igenkännande.

Age of Empires 3 bjuder på en strålande upplevelse trots sina brister. Kartorna är välplanerade och bjuder på ständig omväxling, mycket genom den ganska välberättade handlingens vändningar. I och med Age of Empires 3 är strategiscenen år 2005 näst intill utopisk.

Age of Empires III: Age of Discovery
Age of Empires III: Age of Discovery
Age of Empires III: Age of Discovery