Star Wars Battlefront II

Star Wars Battlefront II

Så har det äntligen blivit dags att utöva stora krig i den där galaxen, långt, långt borta och Jonas Mäki har nyttjat kraften som en sann Sith för att leverera en recension...

Det spelar ingen roll att det är min femtioelfte match. Det ger mig rysningar av välbehag att se Imperiets vita stormtrupper positionera ut sig i Mos Eisleys trånga gränder medan solen speglas i deras kritvita rustningar. Ovanför mig flyger välbekanta och betydligt mindre välbekanta farkoster till den livliga rövarhålan medan kriget rasar och laserljuden viner i hemmabion. Det här är Star Wars på ett sätt jag tidigare bara kunna drömma om.

Det första Star Wars Battlefront blev snabbt en favorit för egen del. Det var lättillgängligt och roligt, och det var trevligt att bara plocka upp och spela. För lite speldjup klagade somliga, och visst hade det sina problem med det sparsmakade innehållet, men jag har spelat det från lanseringen ända fram tills nu och aldrig känt att det varit enformigt. Det hade helt enkelt en egen stil och identitet, vilket jag var något jag uppskattade i ett tidevarv där alltför många förstapersonsskjutare har tillägg som egentligen inte tillför något till spelbarheten utan bara överkomplicerar saker när jag bara vill skjuta lite.

Star Wars Battlefront II
Iden Verso heter det senaste stjärnskottet på Star Wars-himlen.

Till Star Wars Battlefront II syns det tydligt att Dice hört klagomålen på den ändå framgångsrika ettan. Det mesta har gjorts om grundligt, allt från spellägena till hur man låser upp saker, till sättet vapen fungerar, spawn-systemet upplägg och så finns det ju numera en singleplayerkampanj också. Jag väljer att börja recensionen med den. Och det av anledningen till att jag vill ha en av de lite tråkigare bitarna ur världen direkt för att kunna fokusera på det som är bra - vilket är en hel del.

I kampanjen får vi följa Iden Versio (spelad av Janina Gavankar), ledare för Imperiets specialstyrka Inferno Squad. De springer omkring med Tie Pilot-liknande uniformer och löser de flesta problem mot alla odds. Faktum är att hela äventyret tar sin början med just ett sådant där Version sitter fången på ett rebellskepp. Exakt vad som händer sedan ska jag inte spoila för er, men låt oss bara säga att det inte är någon direkt flygande start utan en seg sådan.

Star Wars Battlefront II
Det bjuds på flera olika typer av spelmonent i kampanjen, däribland stealth.

Lyckligtvis tar det fart senare och Versio är en riktigt rolig figur som fångar Star Wars-känslan på ett bra sätt. Att faktiskt få spela på den onda sidan känns dessutom som en frisk fläkt. Det som drar ner helhetsintrycket är att Motive Studios, som gjort singleplayerdelen, inte tycks förstå hur man på ett bra sätt berättar en story och hur viktigt det är att erbjuda ett balanserat tempo samt nya idéer. Det resulterar i att vi på för många banor hamnar i sekvenser där någon ska hacka en sak och behöver beskydd, vilket såklart leder till att dörrar öppnas varpå kanonmat väller in i vågor. Efter att det hackats ska det dessutom ofta hackas en sak till och ibland även en tredje grej. Detta medan spelet alltså står still och jag skjuter på allt som rör sig.

Det verkar även ha funnits en önskan om att till varje pris klämma in så många rebellhjältar som möjligt i storyn som vi dessutom får spela. Det i sin tur leder till ett något hattigt äventyr där huvudpersoner växlas för att spelas på banor som i vissa fall absolut är underhållande, men för det mesta känns som rena sidospåren. Den bana jag personligen gillar minst innehåller tyvärr guldgubben Han Solo som får agera dagmamma åt ett duktigt irriterande stolpskott som är tänkt att erbjuda lite komik åt anrättningen. Roligast av dessa sidospår innehåller en annan gammal legend som har med sig Shriv (rasen Duros), vilket leder till underbart samspel på en i övrigt välgjord bana.

Star Wars Battlefront II
Japp, du får vara ond och peppra "rebel scum" på löpande band.

När det glimmar till så glimmar det lyckligtvis till ordentligt. Här finns flera riktigt bra passager med stealth-inslag och scener som låter mig få se Imperiet från en sida jag helt enkelt inte sett förr. Dessutom bjuds det såklart på ett par nästan absurt mäktiga scener, vilka jag inte tänkte sabba för er, som fått mig att sitta med hakan i knät ett par gånger. Versio växer under äventyrets gång och när storyn väl tar slut är jag ändå sammantaget nöjd. Men heller inte mer än så.

Att ha ganska korta och påtvingade singlerplayerkampanjer i utpräglade multiplayerspel är inget nytt, och av denna anledning sörjde jag aldrig att det saknades i det första spelet, och även denna gång känns som något jag både kunna ha och mista. För stjärnan är ändå helt klart multiplayer och det roar lyckligtvis desto mer. Men innan vi ger oss på det tänkte jag även nämna Arcade Mode.

Star Wars Battlefront II
Rymdstriderna är utvecklat av studion som gav världen Burnout-serien (Criterion) och är helt fantastiska.

Det ger möjlighet att spela tillsammans med vänner där ni ska slå ut vågor av fiender. Det är inte på långa vägar lika utbyggt som exempelvis Gears of War-paradnumret Horde eller för den delen Fortnite. Just att spela ihop och bara hjärndött få kriga mot stegrande motstånd är dock per automatik underhållande och jag är därför glad att utvecklarna bestämde sig för att lägga till detta. Men över till riktig multiplayer.

Spellägena har som sagt gjorts om grundligt och gamla favoriter (och mindre lyckade alternativ) har sparkats ut till förmån för i synnerhet Galactic Assault. Ett spelläge där du får givna mål på stora banor att försöka klara av. Att skjuta sig fram på den hutlöst snygga Kashyyyki tät vegetation (eller försöka bromsa anfallen) eller strida i helt kliniskt vitt blankpolerade omgivningar på Kamino är klart mäktigt. I synnerhet sistnämnda gör mig glad eftersom Kamino-biten för min egen del hör till de alltför få ljusglimtarna från episod 1-3.

Star Wars Battlefront II
Sprid ond bråd död som Death Trooper.

Som sig bör med dessa målinriktade strider dräller det av medspelare som inte alls tycks fatta poängen. Det är inget unikt med Star Wars Battlefront II, men när detta så tydligt är det tänkta huvudläget i spelet blir det lite problematiskt ändå. Dessutom finns ett nytt system för att spawna, där du inte längre kan haka på din polare och dyka direkt in i striderna. Istället bildar du och upp till tre andra som dött i strid en grupp som ger varandra bonus om ni slåss som just en grupp.

Detta är en funktion jag knappt fått att fungera bra överhuvudtaget. Oftast sticker mina "kamrater" åt varsitt håll. Säkerligen sitter de och spelar med någon eller några polare och vill hänga med dessa istället. På pappret är det en god idé att uppmuntra folk att spela ihop och försöka samarbeta, i realiteten borde Dice hållit kvar vid det gamla systemet som raskt kastade in mig i händelsernas centrum om jag ville det, och som också gjorde det till ett taktiskt inslag att låna varandras utrustning vid behov.

Striderna är hur som helst väldigt intensivt härliga och banorna är gjorda med häpnadsväckande mycket kärlek. Det här är grejer som kommer glädja många Star Wars-fans. Spelet är dessutom utformat som något av ett potpurri där saker och ting blandas utan rim och reson. Att kunna använda hjältar som Rey eller Kylo Ren på Naboo är inga som helst konstigheter, likaså kan vi stöta på Boba Fett och Yoda på Starkiller Base. Jag förmodar att det kommer finnas puritaner som inte är helt sålda på detta, eller det faktum att de extremt klumpiga och odugliga Battle Droids (Roger-roger!) här är lika effektiva och rörliga som en First Order-stormtrupp.

Star Wars Battlefront II
Under matcherna samlar du poäng som du sedan kan använda för att spela som en bättre figur eller hjälte. Ett bättre system än det framslumpade i originalet.

För min egen del är det inga konstigheter dock och Star Wars-nörden i mig har betydligt svårare att acceptera att det lagts till en omladdning av vapnen (som här kallas att ventilera dem), vilket direkt för spelet närmare Battlefield 1 och längre från Star Wars. Varför ta bort något som gav spelet identitet? Hjältarna var ingen favorit för min egen del i det första spelet heller och jag gillar dem inte mer här. Så mycket som jag gillar Han Solo, Leia Organa eller Lando Calrissian som karaktärer betraktat - så är de sannerligen inga superkrigare med ultimata vapen som röjer runt på slagfältet som exempelvis Darth Vader. Då hade det varit betydligt roligare om Dice valt att satsa på Mace Windu, Qui-Gon Jin, Ahsoka eller en Star Wars Rebels-hjälte som Kanan Jarrus istället. Hjältar där det faktiskt känns logiskt att de styr upp ett helt krig på egen hand.

Det är väl mest en fråga om hur man ser på Star Wars, antar jag, och något av en parentes. För striderna är som sagt ofta både böljande och roliga, och när både lagets liv och tiden håller på att rinna ut och sudden death startas - så blir det direkt hysteriskt spännande. För min egen del är det dock hederliga dödsmatcher i Blast som lockar mest i slutändan. De spelas tio mot tio och banorna är generellt lite större än i ettan, men utan att det någonsin känns tomt.

Star Wars Battlefront II
Do we have clearence, Clarence? Yes! Roger that Roger!

Här finns heller inga hjältar som blandar sig i leken, men du kan ändå en eller ett par gånger under varje match spela som en wookie-krigare (alltså inte specifikt Chewbacca) eller en Death Trooper och liknande. Ett upplägg som jag föredrar och fungerar som en mer lagom sporre som inte ruckar balansen i striderna alltför mycket. Jag skulle säga att Blast för mig är den del av spelet som kommer närmast det jag gillade så mycket med första Battlefront.

Den stora stjärnan i multiplayer är dock rymdstriderna som utvecklats av Criterion. Star Fighter Assault heter detta spelläge och det är inget mindre än direkt magiskt bra. Striderna känns storslagna, spelkontrollen har vässats rejält sedan föregångaren och ljudbilden är smått löjligt bra. När Boba Fetts Slave-1 avfyrar sina Seismic Charges fruktar jag att rutorna i lägenheten ska tryckas ut av ljudvågorna och när vrålande Tie Fighters flyger förbi ställer sig armhåret i stram givakt.

Star Wars Battlefront II
Multiplayerbanorna är skapade med massor av hänsyn taget till Star Wars-universumet och här dräller av godbitar fansen kommer älska.

Tillfredsställelsen av att tillsammans med ett helt lag ge sig på en Star Destroyer är helt ljuvlig och just denna del av spelet kan jag endast beskriva som en sann Star Wars-simulator. Min gode vän och kollega Kim Orremark sade spontant under en av vår många matcher att just denna del av spelet är något Criterion gärna fått göra ett nytt Rogue Squadron av, och jag kan bara hålla med honom. Så bra är det faktiskt.

Den enskilt största bristen med Star Wars Battlefront II är tyvärr de omtalade mikrotransaktionerna. Visserligen har saker och ting mildrats från hur det först kommunicerades fungera (det var tänkt att du skulle kunna få högsta nivån, Epic, av Star Cards i loot-lådorna), men det är fortfarande snubblande nära inslag av pay-to win, där du genom att investera riktiga pengar kan köpa loot-boxar och få Rare-föremål tidigare. De du får på detta sätt kan användas direkt, där du annars måste ha rätt level och samla på dig saker för att kunna införskaffa detsamma. Och det tar tid. Det är verkligen inga jättefördelar vi snackar om, men hela grejen med att kunna betala pengar och få fördelar är tyvärr lite småunken. Hela grejen med loot-lådorna i spelet är som lök på laxen tämligen klumpigt implementerat dessutom och de pengar jag tjänar in är inte direkt smidiga att använda med en väldans massa menyklickande för att köpa loot-låda efter loot-låda.

Star Wars Battlefront II
Laserljuden vi förknippar med Star Wars-spelen är lite blekare denna gång, och många vapen låter på ett sätt som nästan lika gärna kunde vara krutvapen.

Jag hade verkligen önskat att det enbart rörde sig om kosmetiska saker. Roligare avatater att spela med, alternativa hjälmar, färger och annat. Det hade direkt gjort konceptet lättare att svälja. Det ska dock sägas att det inte enbart handlar om att lägga till mikrotransaktioner, för säsongpasset har samtidigt tagits bort. Kommande DLC är alltså gratis, så problemet från föregångaren att du inte kunde spela Scarif med dina vänner för att de saknade ett DLC-paket eller att du saknade Death Star och därför inte kunde vara med är alltså löst. För detta ska EA ha en guldstjärna, bara det att ersättningen inte alls är klockren.

En annan sak jag vill hylla Dice för, och som jag medvetet sparat till slutet, är det grafiska. Star Wars Battlefront II är nämligen närmast chockerande snyggt. Jag har i huvudsak spelat Xbox One X-utgåvan, men även sett Xbox One och Playstation 4 Pro, och detta är inte ett spel du kommer bli missnöjd med grafiskt i något läger. Vissa delar i kampanjen är så rasande läckra att de angränsar till fotorealism och ljuseffekterna sanslösa. Endast små detaljer stör helheten såsom att ej spelbara nyckelpersoner rör sig onaturligt och ej tycks vara animerade med motion capture samt att vissa av hjältarna (i synnerhet Luke Skywalker, Han Solo och Leia Organa) är så tveksamt modellerade att det designmässigt för tankarna till billiga Kina-kopior. Det här kommer ge Horizon: Zero Dawn en hård kamp om årets grafik för min egen del, det är närmast osannolikt snyggt.

Star Wars Battlefront II
Planeten Vardos för på flera sätt tankarna till Helghan i Killzone-serien.

Star Wars Battlefront II är en blandad kompott av det jag hoppats på och annat jag inte hoppats på alls lika mycket. Kampanjen känns som en hel del förlorad potential, medan multiplayer väger upp å det grövsta, i synnerhet rymdstriderna (släpp ett renodlat sådant här spel tack). Åttan är stundtals nära till hands, vilket några av mina internationella Gamereactor-kollegor gett, men helhetsintrycket solkas ner av att jag förväntas slanta upp och köpa grejer hela tiden, och rent av ges fördelar om jag gör detta. Sådant betackar jag mig faktiskt för helt och hållet. I slutändan är detta en mycket stabil sjua och en förbättring från föregångaren på de flesta håll, men tyvärr inte alla.

Star Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront II
7 / 10
+
Enormt mycket innehåll, suveräna rymdstrider, makalöst bra grafik, flera mäktiga scener i kampanjen, stabil nätkod
-
Giriga mikrotransaktioner, bitvis oinspirerad singleplayer, tillkrånglade menyer

Kim Orremark
Att bygga en kampanj på grunden av multiplayer lät som en dålig idé redan från början, tyckte jag. En nödlösning för att fansen skrek efter innehåll för den ensamma spelaren. Kampanjen i Star Wars Battlefront II är inte särskilt bra, den är snarare dålig faktiskt. Själva historien om Iden Versio är i grunden bra och skådespelarinsatsen för karaktären superb men på det stora hela känns berättelsen som rejält dålig fan fiction. Man vill så mycket med små medel och det blir stökigt, hoppigt och ointressant. Uppdragen i sig är påklistrade på kartor från spelets multiplayer och innehåller banala uppgifter som får mig att titta på klockan istället för på skärmen. Jag ser hellre ett spel utan kampanj än det här.

Själva multiplayern är rolig dock, tack och lov. Galactic Assualt är lika röjigt som sist men det är framför allt Starfighter Assualt som jag fastnar i. Criterion har gjort ett underbart jobb med spelets rymdstrider och tillsammans med den underbart krispiga grafiken är det spelets största behållning, för mig. Det som däremot drar ned helhetsintrycket rejält är den fruktansvärt sega progressionen som mest liknar den vi är vana att se i mobilspel, som är gratis. Nu har EA lovat bättring på den punkten men såhär ska det inte fungera i ett fullprisspel. 6/10

• zibbz95
    Du som följt nyheterna kring EA den senaste tiden har nog redan en ".. bad feeling about this!". I synnerhet har kritiken handlat om... 5/10
  • JottePD