Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Blitzkrieg 2

Blitzkrieg 2

Strategiskt, detaljerat och mäktigt - Blitzkrieg 2 är allt som ett realtidsstrategispel och lite till. Lasse har spenderat timmarna med att bomba, bomba och åter bomba!

FEUER! Min befälhavares vrål följdes av ett granatregn så förödande att allting på ett ögonblick förvandlades till ett enormt hav av eld. Inte ens i bibelns mest olycksbådande skrifter beskrivs ett liknande kaos. När det dödliga regnet tystnat och röken lagt sig så återstår endast ruiner och kratrar av den nyss så inbjudande franska byn. Den franska "vapenmakten" är besegrad och mitt första mål är avklarat. Jag kan för ett ögonblick glömma de hemska sanningarna om det krig jag är inbegripen i och istället njuta av triumfens ögonblick. Min strategi lyckades, jag har gjort mitt jobb.

Vid tillfället då Blitzkrieg släpptes var min inköpslista fullständigt belamrad med titlar jag åtrådde så det kom sig att jag aldrig skaffade det annars så hyllade krigsspelet. Hur grovt mitt misstag egentligen var insåg jag inte förrän jag väl satte mig ner med uppföljaren. Blitzkrieg 2 är faktiskt det bästa Andra världskrigsrealtidsstrategispelet jag någonsin spelat, tveklöst. Det slår Codename: Panzers, Phaze One och Phaze Two på fingrarna och definitivt även Desert Rats vs. Afrika Korps. Blitzkrieg 2 är inget mindre än suveränt och det besitter en oerhörd trovärdighet inom många områden. Det som definitivt tog mig med storm var skadeeffekterna på kartan - hus som splittras i tillsynes tusentals bitar och bränderna är lika förödande som slående. De påhängda ljudeffekterna till dessa kaotiska moment sänder rysningar längst ryggraden, till och med nu när jag tänker på dem.

I Blitzkrieg 2 är kampanjen tredelad mellan Nazityskland, de allierade och Sovjetunionen. Varje del har sitt spelsätt så det är inte bara tre likartade upplevelser med olika arméer. Den Allierade kampanjen börjar i Stilla Havet och amerikanarnas kamp där mot japanerna. Dessa kartor är i början dominerade av mycket försvar vilket kräver en helt annan strategi än nazisternas framfart i Europa, som tyskarnas kampanj börjar med. Själv valde jag att starta mitt spelande med de allierades kampanj i Stilla Havet. Japanerna bjuder på tufft motstånd på samtliga kartor och deras främsta vapen är sitt tunga artilleri. De är också väl förberedda på mitt anfall så ofta möts jag av väl nergrävda japaner som är en riktig pina att komma åt. Innan jag insett behovet av en genomtänkt och sund strategi behövde jag spela om vissa kartor ett par gånger. Det är lätt hänt att man tar alldeles för lättvindigt på behovet av taktiskt tänkande vilket man snabbt får äta upp.

Men medan den amerikanska kampanjen börjar lite mer utmanande så är det inte alls samma motstånd som möter de tyska trupperna i sitt blixtanfall på Frankrike. Min tyska wehrmacht tar sig enkelt genom de franska småstäderna där de franska "styrkorna" inte har särdeles mycket att sätta emot. Det tar inte lång tid för Frankrike att falla och kampanjen fortsätter mot varma Nordafrika och de tyska truppernas pansarslag. Även i Sovjet-kampanjen bjuder Blitzkrieg 2 på stor variation i uppdragen och det är en av spelets styrkor. Att tröttna är inte att tänka på och när man väl klarat en kampanj kastar man sig rakt på nästa och när man spelat allt som går att spela så har man ett suveränt flerspelarläge och modifikationsmöjligheter.

Spelets 68 olika uppdrag är väl planerade och utvecklarnas strävan efter att vara så historiskt korrekt som möjligt märks tydligt. Inför varje slag får man en beskrivning av läget och de utmaningar man ställs inför är trovärdiga och välbalanserade. Varje kapitel består för övrigt av fem uppdrag som antingen kan spelas i ordning eller så kan man efter två lyckade ge sig på det femte och sista uppdraget som avslutar kapitlet. Gör man det kan man dock vänta sig en rejäl utmaning eftersom man då missat både erfarenhet och nya truppslag. Men realtidsstrategispelare brukar vara sadister i grund och botten så det blir definitivt en utmaning värd att anta för de hårda taktikerna.

Blitzkrieg 2:s helt nya 3D-motorn är också riktigt trevlig och gör sitt jobb oerhört väl och med realistisk fysik och rörelsemönster blir det aldrig halvfattigt utan nivån hålls uppe konstant. Blitzkrieg 2 är också en smörgåsbord av information för världskrigsfanatiker med 250 olika enhetstyper, alla med mycket detaljerad information. Framför allt är dock Blitzkrieg 2 ett mycket välgjort strategispel som håller en bra balans mellan realism och spelbarhet. Visst, spelet har sina nackdelar - brister i kontrollen, något små kartor, vissa förflyttningssvårigheter hos enheterna - men allt detta är förlåtet. Blitzkrieg 2 gör att man glömmer hur uttjatat Andra världskriget är och lyckas på något sätt få upp entusiasmen hos mig igen.

Blitzkrieg 2Blitzkrieg 2Blitzkrieg 2Blitzkrieg 2
      8 / 10
      +