Jag älskade Halo Wars 2 när det släpptes tidigare i år. Tokälskade det, till och med. Jag lade ned hundratals timmar i Blitz-läget, samlade guldmedaljer och dödskallar i kampanjen och spelade Firefight med Mäki som besatt. Sen slutade jag spela. Främst på grund av att Blitz endast innehöll en endaste liten karta, men också för att jag inte riktigt har tiden att verkligen grotta ned mig i på den nivån längre. Hursomhelst, den första expansionen utannonserades under årets E3-mässa och jag blev direkt sugen på att hoppa in och kötta fler kampanjuppdrag. Vilket jag nu alltså har gjort.
I Halo Wars 2: Awakening the Nightmare spelar jag inte längre som UNSC, istället är det grundspelets ondingar, Brute-falangen "The Banished" och det är uteslutande deras perspektiv som gäller. Expansionen utspelar sig någonstans efter Halo Wars 2 vilket i sin tur utspelar sig efter Halo 5: Guardians. Brutsen möter Flood för första gången och alla som har spelat Halo sedan tidigare vet vilket jäkla liv det kan bli när de bräckliga, ljusbruna monstren får härja fritt.
Det är dock inte huvudspelets antagonist och surpblle Atriox jag spelar som utan istället är det Brute-brosorna Pavium och Voridus (eller som jag kallar dem, Karius och Baktus) jag får alternera mellan. Under fem uppdrag får jag vara med att upptäcka vad som händer när en Brute korsas med Flood. Jag får fly i vildsint panik och jag får slås tillbaka. Precis som i Halo Wars 2 finns det mellansekvenser gjorda av Blur som är så ordentligt ursnygga att jag mest vill pausa och sedan sitta och stirra ett par dygn innan jag fortsätter spela, det går verkligen inte att säga det tillräckligt många gånger - Blur är kungar och borde verkligen få göra en animerad Halo-serie.
Även om fem uppdrag låter väldigt lite på papper är det faktiskt inte så illa. Visst, jag hade nog gärna sett det dubbla i en expansion som inte tillhör spelets säsongspass men varje enskilt uppdrag är mellan 30 och 45 minuter långt vilket gör att den totala speltiden är längre än vad man kanske tror. Alla fem uppdrag är bombastiska, roliga och unika - faktiskt bättre än uppdragen i huvudspelet. Det handlar alltid om att någonting måste göras och medan det utförs händer det två saker till på andra platser på kartan. Det leder till att jag alltid känner mig alert och försöker tänka proaktivt och smart och det påminner exempelvis om kampanjen i Starcraft II, på ett mycket bra sätt. Det är fem bra uppdrag och även om det inte är lika kul att slåss mot Flood som det kanske hade varit att få utmana UNSC känns det ändå fräscht och nytt. En sak jag reagerade på var att svårighetsgraden verkar vara uppskruvad några snäpp. Jag började på "hard" men kom på mig själv att ha problem redan på andra uppdraget vilket resulterade i en sänkning till normal, där jag fortfarande kände mig utmanad. Detta är någonting jag applåderar eftersom jag behövde skruva upp svårighetsgraden rejält under förra kampanjen.
Det finns dock ett problem med kampanjen, ett ganska stort problem dessutom. Eftersom Flood attackerar i stora klungor betyder det många små utomjordingar på skärmen samtidigt. Det är något som min Xbox One S inte riktigt orkar med och ett par delar av uppdragen blir nästan ospelbara under ett par sekunder när det är som värst. Som ett litet plåster på grafiksåret finns dock musiken. Den är så bra att jag förmodligen kan kröna den här och nu till den bästa spelmusiken i år, efter Destiny 2-soundtracket, så bra är det. När ett uppdrag börjar lida mot sitt slut och det är så många fiender på min skärm så att bilduppdateringen ligger på någonstans på 15-20 bildrutor per sekund kan jag åtminstone luta mig tillbaka och njuta av musiken. Det är alltid något.
När kampanjen är avslutad finns nya ledare att bemästra i Blitz samt det nya Terminus Firefight. Här är det jag och två spelare som ska samarbeta genom att försvara oss mot anstormande trupper, där även Flood finns inkluderat. Det är en liten, liten, liten (pytteliten) uppdatering men med tillräckligt nya intressanta saker för att det ska kännas spännande, men det hade inte skadad med fler kartor. De nya ledarna är också en frisk fläkt och att lära sig olika egenskaper online är någonting jag ser fram emot att göra under kommande veckor.
Som en första expansion gör Halo Wars 2: Awakening the Nightmare ett mycket bra jobb att vända upp och ned på originalupplevelsen och erbjuda någonting som känns nytt fast det ändå inte är det. Jag hade gärna sett ett par uppdrag till och Flood som en spelbar ras i Blitz men de fem uppdragen som finns i kampanjen är varierade, pampiga och rejält utmanande. Rasket paras ihop med utsökta mellansekvenser och underbar musik och ännu en anledning att spela Blitz igen. Jag är nöjd med Awakening the Nightmare och hoppas innerligt att det kommer mer innehåll till Halo Wars 2 inom kort.