NHL 18

NHL 18

Utslagna tänder, träklubbor i nävarna och skäggtäckta ansikten... Välkommen till hockeysäsongen 2018!

Jag har spelat ishockey på riktigt exakt två gånger. Den ena gången bröt jag fotleden och fick bäras ut storbölandes. Den andra gången slog jag sönder en klubba som jag sedan ramlade på inför hela min klass i mellanstadiet. Naturligtvis skrattade alla åt mig och givetvis grät jag även denna gång. Jag gråter ofta. Och gärna. Jag svor där och då att jag aldrig någonsin ska stå på ett par skridskor igen, ett löfte som jag har hållit stenhårt på.

Däremot älskar jag fortfarande hockey, framförallt den amerikanska varianten (SHL är inte för mig) och följer Red Wings i med och motgångar (mest motgång, om jag ska vara helt ärlig) slaviskt varje säsong trots att den dygnsrytmen egentligen inte fungerar med skrikiga småbarn i hemmet. Jag spelar dessutom NHL-serien vareviga år och eftersom EA faktiskt har börjat sköta spelserien riktig bra var jag riktigt förväntansfull inför årets släpp,

Det som det har snackats om mest på förhand gällande NHL 18 är det upphaussade "NHL Threes". Ett sprojlans nytt spelläge där all fokus på realism och regler slängs ut till fördel för snabba spel, bonusmål och allmän hysteri. Det är faktiskt riktigt kul att spela ett par matcher mot en vän (antingen i soffan eller över nätet) och tackla varandra för allt vad analogspakarna håller. Precis som namnet antyder spelas "NHL Threes" tre mot tre vilket såklart tillåter för snabba vändningar och fler frilägen än i vanlig hockey. Vissa mål är laddade med olika positiva eller negativa effekter som påverkar hur många mål du kan få för en puck och dessutom plocka bort poäng från din motståndare vilket ytterligare lägger till en dimension kaos bland allt annat. Något oväntat har Threes också ett kampanjläge, så gott som i alla fall, men det är mot en annan spelare som det verkligen skiner.

Alla andra spellägen från föregående år finns givetvis med den här gången också. Du kan leda ett lag till seger som manager, skapa din egen rookie och gruffla dig till toppen eller helt sonika spela slutspel med ditt favoritlag. EA har gjort ett bra jobb med att inkludera ett träningsläge i år som kommer att vara till stor hjälp för många som kanske har tyckt att NHL-spelen har varit för komplicerade. Kombinerade praktiska övningar med videoklipp gås grunderna igenom sakligt och pedagogiskt tillsammans med Kanadas hockeyelit. Annars är det väldigt få egentliga nyheter finns inkluderade i årets upplaga av NHL men de som finns är mycket välgjorda och genomtänkta - oavsett om du spelar online eller offline och kanske speciellt om du är ny till serien.

NHL 18

Den faktiska hockeyn är dock fortfarande helt fantastiskt. Jag blir lika häpen varje år när det slår mig hur pass bra den där känslan av svinkall arena, proppad med arga män, faktiskt är och att kontrollera spelarna känns som vanligt lika snabbt och responsivt. Att spela NHL 18 är precis (exakt) hur det ska vara att spela digital hockey. Jag har alltid total kontroll över min klubba, oavsett om jag anfaller eller försvarar. I år finns äntligen även "Skill Stick"-systemet inkluderad när jag försvarar (något som borde ha tillkommit för flera år sedan) och det gör givetvis hela upplevelsen bättre på alla sätt och vis.

Det jag hade önskat mig, och egentligen det enda som jag faktiskt saknar är en fullfjädrad berättelse. NBA 2K18, Madden och inte minst Fifa har alla börjat pula in berättelser om en ung rookies väg mot sina drömmer och jag (som hockeyfantast) hade älskat att fostra en digital Kim genom sin hockeykarriär i NHL. Det får jag dock inte. Visst skapar jag mig själv i Be A Pro-läget och utvecklas till en bättre spelare men jag hade verkligen älskat att få knyta ihop det med andra karaktärer som en stöttande flickvän, otrevlig PR-kille och en superarg tränare som bara skäller på mig. Ge mig lite personliga mål och en riktig drivkraft nästa år, EA.

Inramningen och presentationen är lika bra och tydlig som alltid. Visst börjar grafiken se något gammal ut och att de inte kör NHL på Frostbite-motorn ännu går helt över mitt förstånd. Med det sagt flyter det dock på silkeslent och spelarmodellerna måste ändå anses som okej. Det är när jag får se publiken på nära håll som jag tappar fattningen helt och måste kontrollera en och två gånger om det verkligen är NHL 18 jag spelar och inte 08. Men det är det inte.

NHL 18

Ljudbilden är lika återhållen som resten av innehållet i spelet. Kommentatorerna känns trötta och många gånger känns deras referat helt felplacerat. Som när jag kom på friläge mot Lundqvist i Rangers och Emrick och Olczyk sitter och pratar om förra matchen jag spelade och låter trötta. Lägg därtill att musiken som finns i menyerna är extremt begränsat (jag menar verkligen extremt) och blir såpass enerverande att jag måste stänga av den helt och hållet.

NHL 18 är fortfarande superb hockey, rent mekaniskt. Tight spelkontroll, massvis med innehåll, avancerat men ändå lätt att lära. Det som EA behöver göra är att verkligen kasta in ett riktigt storyläge, uppdatera grafikmotorn (ge oss Frostbite!) och fixa kommentatorerna till nästa år. Det saknas just nu en riktig anledning att uppgradera från förra årets utgåva, även om NHL Threes är riktigt roligt.

NHL-serien känns just nu lite som lillebrosan i familjen. Fifa och Madden har gått över till Frostbite-motorn och har karriärlägen med röstskådespelare och produktionsvärlden vi inte ser i sportspel vanligtvis. NHL? NHL känns som det har gjort de senaste två-tre åren. Trots ordentligt tight simulerad ishockey.

7 / 10
+
NHL Threes är ett roligt tillägg, bra träningsmöjligheter, superb hockey i grunden