Svenska
Gamereactor
recensioner
Dirt Showdown

Dirt Showdown

Codemasters kastar rallysträckorna åt sidan och försöker istället leverera en modern tappning av Destruction Derby, det borde vara ett recept på succé...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det var säkert ett enkelt beslut. Att göra ett hafsigt mellanspel i form arkaddoftande krockrally baserat på Dirt-namnet. Codemasters ska enligt vissa källor ha slängt ihop Showdown på mindre än tolv månader. Och ja, vem kan klandra dem? De hade ju redan både grafikmotorn, bilfysiken, presentationen och systemet för artificiell intelligens från Dirt 3. Det enda som de behövde göra var att strukturera upp lite nya tävlingsformer, modellera några bilmodeller och designa en ny logotyp.

Riktigt så enkelt är det givetvis inte att utveckla ett racingspel, men när man spelar Showdown känns det ofta så. Som att jag lättat på plånboken i onödan och att hela Showdown varit en ekonnomisk kalkyl, inte ett arbete med den själ och kärlek för genren som vi associerar med utvecklaren. Jag kan inte släppa tanken på att det här egentligen borde ha varit ett nedladdningsbart specialpaket till Dirt 3. Ett paket som borde ha kostat någonstans runt 150 kronor. Inte 500. För Showdown är gimmickartat och saknar innehållsdjup. Det blir ganska snabbt långtråkigt och krockrallybilarna faller på bilfysiken som helt enkelt inte är tillräckligt vansinnig/vild.

Du ska arbeta dig igenom ett antal olika tävlingar på platser runt om i världen och du ska allt som oftast bete dig ganska illa på kuppen. Spelformerna varierar från vanliga banrace till regelrätta krocktävlingar där det gäller att vara hårdast av alla, samtidigt som man själv inte förvandlas till en plåtbeklädd piñata. Ju bättre det går, desto mer pengar får du (såklart) och därmed kan du uppgradera dina fordon, eller välja att köpa helt nytt om det hellre skulle falla dig i smaken. Bildutbudet är lite varierat denna gång och det blandas såväl riktiga fordon med fiktiva skapelser från Codemasters. I större utsträckning än vad vi är vana vid.

Dirt Showdown
Att röja loss på vanliga racingbanor är det roligaste man kan göra i Dirt Showdown, här kommer bilfysiken hyfsat till sin rätt. Synd bara att vissa banor är otroligt dåligt designade.
Detta är en annons:

Om du gillade Gymkhana-delarna från Dirt 3 kan du glädja dig åt att det finns fragment kvar detta även i Showdown. För den som vill leka av sig lite finns även ett läge som heter Joyride där du på två banor ska utföra ett antal uppdrag i din egna takt. Du kan leka och fåna runt precis hur mycket du önskar i joyride, det finns inga bestraffningar eller andra hinder. Förutom ett stundtals fullkomligt horribel okänsligt tricksystem som ofta inte registrerar att du gör precis det trick du ska göra.

Showdown känns halvhjärtat. Som om det inte visste vilken fot det ska stå på. Varken hackat eller malet, varken höger eller vänster. Fysiken som hämtats från Dirt 3 tillåter inte samma härliga och framförallt renodlade destruction derby-galenskaper som bland annat Flat Out-spelet bjuditt på under de senaste åren. Kollisionerna blir sömnigt slöa och jag tröttnade snabbt. I krocktävlingarna blir man ofta ståendes helt blockerad från ett flertal håll och det kan ta en oacceptabelt lång stund innan man kommer loss, eller så får man gå in i menyn för att återställa sin bil.

Att Codemasters också valt att lägga till korsande vägbanor på vissa banor är ett för mig ovälkommet inslag. Det är helt enkelt ett slumpmässigt inslag som kan se till att du kan tappa ett flertal positioner bara för att det råkar komma en långsammare bil och köra in i dig medan du kör genom en korsning. Ett inslag som tar bort en del av spelarens skicklighet och istället sätter ödet i slumpens händer. Det är inte alls speciellt roligt.

Dirt Showdown
När man ska krocka loss med en massa motståndare blir det ofta inget vidare. Det blir allt som oftast en massiv plåtgröt istället för en ljuvlig maskinmassaker.
Detta är en annons:

Det är därför tur att Showdown även innehåller vanliga tävlingar man, precis som i Dirt 3 ska ta sig runt en snitslad bana på kortast möjliga tid. Även om den biten är roligare än krocktävlingarna är Showdown mediokert från start till slut. Ett mellanspel som sagt. Som borde ha släpptes i form av nedladdningsbart bonusinnehåll.

Det enda som verkligen talar för Dirt Showdown är väl den audiovisuella biten som är helt fantastisk. Ingen ska kunna ta ifrån Codemasters att grafiken är otrolig och även ljudbiten imponerar med sin avvägda mix och ärligt purrande motorer. Men med facit i hand borde Codemasters såklart ha satsat på Race Driver: Grid 2 istället. Även om det finns en smidig funktion för att ladda upp sina repriser till Youtube och ett onlineläge i samma stil som de tidigare Dirt-spelen är Dirt Showdown ett medelmåttigt spel. Codemasters ville förvandla Dirt-serien till Destruction Derby, det har de misslyckats med anser jag.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Vansinnigt snyggt, bra ljud, Youtube-funktionen
-
Tråkiga spelsätt, bilfysiken passar inte upplägget, innehållsfattigt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

4
Dirt ShowdownScore

Dirt Showdown

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Codemasters skippar rally och försöker istället leverera en modern tappning av Destruction Derby... Jesper har satt betyg



Loading next content