Fable: The Lost Chapters

Fable: The Lost Chapters

Lionhead tappade bort några kapitel av sin saga och Benke hittade dem på sin dator...

Det har gått ett år sedan jag trampade längs de lummiga stigarna i Albion sist. Den gången spelade jag Peter Molyneuxs och Big Blue Box:s episka rollspel på min Xbox och nu är PC-spelarnas tur att ta del av äventyret. Fable tar sin början när din hjälte blott är en liten pojke i den lilla byn Oakvale. Livet går sin gilla gång och pojken måste genomföra några goda gärningar för att få råd att köpa en födelsedagspresent till sin syster. Här introduceras ett av de viktigaste koncepten i Fable, balansgången mellan att vara god och ond. Det är enkelt att vara ond att slåss och bråka, stjäla och ljuga. Men du kommer att få höra om det från byvakter och andra runt omkring dig. Jag valde den här gången att låta ett par av ondskans horn växa fram ur pannan, något som jag fann större njutning i än jag trodde att jag skulle göra.

När jag spelade igenom Xbox-spelet var jag nämligen plågsamt ärlig, trofast och hjältemodig. Den här gången bemödade jag mig att hugga ner försäljare och bybor. För att inte tala om stölder och kvinnojakter. Det smakade mumma att vara en riktig antihjälte i ordets sanna bemärkelse. Pojkens lyckliga barndom förbyts snabbt i kaos och sorg när fadern dör och hans mor och syster rövas bort. Han tas till hjälteakademin där han utbildas i diverse stridstekniker och får sina första uppdrag. Fable har en ganska klassisk handling, som inte känns alltför häpnadsväckande, men den är vackert berättad. Här finns inga långdragna mellansekvenser med dialog utan vi får se vackra och korta mellansekvenser med berättarröst. Det kan också kännas som lite av en svaghet att det lagts så lite krut på att ge personerna i Albion så lite utrymme, men med tanke på att handlingen inte är överdrivet snirklig så fungerar det.

Nu är det inte bara frågan om en enkel konvertering av ett årsgammalt Xbox-spel utan Lionhead har lagt till mer innehåll, något som tillsammans med att spelet var lite för lätt (vissa förmågor var på tok för starka), kanske var den största bristen i Fable. Förutom att grafiken uppdaterats, med relativt höga systemkrav som följd, så har en rad nya uttryck, vapen och föremål tillkommit, men framförallt har nio nya områden lagts till spelet. Det är alltså här som de förlorade kapitlen återfinns. För den som verkligen uppskattade Fable är dessa givetvis den extra kryddan, men det nya innehållet påverkar kanske inte helhetsintrycket så mycket som jag hade hoppats. Det handlar inte om något som kan beskrivas som en expansion, utan bara om bonusuppdrag och lite nya delar av Albion att upptäcka. Det handlar således inte alls om ett helt nytt Fable och begränsningarna som vissa blev besvikna på i det första spelet (relativt små område att ströva omkring på och linjäritet) kvarstår.

Fable kritiserades mycket för att det inte levde upp till de stora ord som Peter Molyneux bredde på med när det fortfarande kallades Project Ego. The Lost Chapters är inte heller det spel han talade om då, men det hindrar det inte från att vara ett av höstens mest välgjorda och intressanta PC-spel. Allt det som gjorde att jag njöt i stora drag av äventyret den första gången är kvar. Den välgjorda handlingen, de vackra miljöerna, det roliga och variationsrika stridssystemet, den underbara musiken, de många unika karaktärerna och den övergripande designen imponerar fortfarande. När man sitter framför tangentbordet känns det lite ovant, men de många tangenterna effektiviserar givetvis användandet av olika förmågor och magier. Efter ett tag börjar det kännas helt naturligt, även om kameran känns lite fladdrig stundtals. Det enda problemet jag har är att man parerar med mushjulet i "default", vilket är logiskt då vill ha den funktionen på musen, men det känns ändå inte helt naturligt. Fable: The Lost Chapters är i grund och botten samma spel som släpptes för ett år sedan, men det håller fortfarande mycket hög klass och får mig att längta ännu mer efter den ofrånkomliga uppföljaren. Om du missade spelet till Xbox så får du chansen igen med ett något utökat Fable och Fable: The Lost Chapters kommer för övrigt även att släppas till Xbox senare i höst till ett budgeterat pris.

Fable: The Lost ChaptersFable: The Lost ChaptersFable: The Lost ChaptersFable: The Lost Chapters
8 / 10
+