Observer

Observer

Bloober Teams senaste skräcklir drar tydlig inspiration från Scotts fantastiska kultrulle Blade Runner, men spelar Observer i samma liga?

Den lilla polska studion Bloober Teams första skräckspel, 2016 års Layers of Fear, bjöd skräckfantaster på rejält genre-nytänk. Spelare fick uppleva den ruggiga bakgrundssagan ur den schizofrene protagonistens perspektiv och trots en del tekniska problem var den psykologiskt dränerande debutskräckisen otroligt välgjord och, med det, uppskattad av många. Med ett spel som Layers of Fear och dess fantastiska expansion i ryggen var det en självklarhet att studions nästa projekt under samma genre skulle ses fram emot av den nyfunna fanskaran.

Projektet i fråga är en psykologisk cyberpunk/skräck-historia som utspelar sig i ett framtidens Krakow där människor lever under tuffa omständigheter men hålls vid liv genom att byta ut felande kroppsdelar mot robot-lemmar. Du kliver som spelare ner i skorna på en cybernetiskt förstärkt "observer", en slags specialpolis, vid namn Daniel Lazarski vars uppdrag i arbetslivet är att, utöver brottsbekämpning, samla information från människor och människornas cybernetiska implantat genom att hacka sig in i deras artificiella hjärnor.

Observer

Vi får snabbt reda på att dessa cyborg-poliser framtagits av den storföretaget Chiron efter det att en digital pest som nämns som "The nanophage" härjat och utrotat tusentals cybernetiskt förstärkta individer. Vi får även reda på att ett krig utbröt efter det att pesten lagt sig och att vanliga människor led medan Chiron räknade sina vinster och byggde upp ett nytt, elitistiskt samhälle. Om inte enbart science fiction-brottsbekämpning och cyborg-korruption är nog för att fånga ditt intresse introduceras Daniel Lazarskis son Adam tidigt i en mellansekvens och hela CSI-äventyret blir till ett rätt ruggigt familje-mysterium.

Handlingen, som är fängslande genom hela upplevelsen, ackompanjeras av en riktigt välgjord ban- och uppdragsdesign. Likt i Layers of Fear rör du dig genom samma korridorer genom hela liret (bortsett från vissa psykossekvenser) märks huvudkaraktärens sinnestillstånd och psyke klart av utåt, både i Layers-anda med intensiva psykoser som förflyttar spelaren i huset och med glitch-filter som täcker skärmen när David blir stressad, obekväm eller rädd. Sistnämnda effekt, som dyker upp i form av en suddig, trasig eller delvis skadad skärm är oerhört effektfull men blir snabbt ett irritationsmoment - speciellt om den går igång samtidigt som de omvandlande omgivningarna eller om man som spelare försöker att läsa text då även text blir förvrängd.

Någonting som dock är tacksamt gällande just de överväldigande effekterna är att man runt om i bostadskomplexet man rör sig i kan hitta medicin som lugnar Daniels nerver. Dessa är dock limiterade och går att överdosera, så det är inte en lösning på alla glitch-problem. Har du slut på piller får du alltså leva med den huvudvärksframkallande konstanta epilepsifaran som är dessa filter.

Spelets tema, som tydligt inspirerats av Blade Runner, ackompanjeras nämligen av en lika Blade Runner-inspirerad omgivning och bandesign. Utanför byggnaden ses regn konstant falla över ett dystopiskt, neondränkt, retrofuturistiskt Krakow medan lägenhetskomplexet där Davids son Adam sägs befinna sig är nedgånget och förfallet. De smala korridorerna har övertagits av kablar, TV-skärmar lyser statiskt upp i mörkret och byggnadens invånare håller sina dörrar låsta och talar enbart med spelaren genom sina futuristiska snabbtelefoner. Dina val i de olika konversationerna verkar inte spela allt för stor roll men det är riktigt intressant att höra de olika människornas olika berättelser och få reda på anledningen till att de vägrar öppna dörren för vår specialpolis till huvudperson.

Observer

Det som tar upp din tid som spelare är, utöver de skriptade "räls"-sekvenserna, Davids detektivarbete som på konsol styrs med handkontrollens axelknappar. Höger scannar efter digitala föremål som chip, cybernetik, monitorer och allmän elektronik medan vänster scannar efter organiska föremål eller substanser som blod, djur och växter. Trycks höger spak ned tänds en simpel ficklampa, som även den kan vara användbar.

Om inte spelets tema och visuella stil vore nog antydande om Observers största inspirationskälla hjälper valet av röstskådespelare även den till. Rutger Hauer, som (mästerligt) porträtterade den nedbrutna android-antagonisten Roy Batty i Blade Runner spelar nämligen den lika nedbrutna cybernetiskt förstärkta Daniel i Bloober Teams psykologiska skräckis - och han gör det otroligt bra.

Observer

Det märks, på flera sätt, att Bloober Team lånat en hel del från sin förra titel och för det mesta känns valen helt rätt. Någonting som dock är synd är att även problemen Layers of Fear hade vid lansering, specifikt till konsol, är tydliga i Observer. Under min tid i Krakow föll jag genom golv (en så kallad evighetsloop) ett flertal gånger och upplevde rejäla bilduppdateringsproblem. Layers of Fear, som jag hade samma bilduppdateringsproblem i, blev bättre till konsol först efter ett par patchar och det är otroligt frustrerande när problemet faktiskt håller i sig spelet igenom - vilket det gör i Observer, tyvärr.

Ytterligare ett problem, som inte har med tekniska fel att göra, var det faktum att spelets påtvingade smygsekvenser snabbt blev tröttsamma, även om de inte var allt för utdragna. Sekvenserna är inte i sig själva frustrerande men med mina fall genom golven (som skedde i dessa sekvenser) och det faktum att man fick se "game over"-rutan om fienden kom nära byggdes från många små irritationsmoment till ett enda stort sådant.

Visst, Observer lider av ett par rejäla problem (åtminstone på konsol, jag har inte sett några större klagomål på PC-sidan) men spelets setting, handling och grundidé är alla otroligt intressanta. Om inte för detektivarbetet kan det för Blade Runner-fans vara värt att testa liret, för vad var det robotar drömde om nu igen? Det kanske var Bloober Teams Observer?

Observer
Observer
7 / 10