Farming Simulator 18

Farming Simulator 18

I likhet med att kommande års bilmodeller dundras ut ett år i förväg levererar Giants Software Farming Simulator 18 redan nu, och det är en aning kompaktare och lättare upplevelse som väntar den trogne bonden...

Så har sommaren kommit igen. Men jag försakar allt - sommarjobb, midsommar, pinsamma släktträffar och till och med Steams sommarrea - för ännu en semester på landet i lantbrukets tjänst. Men i år är det inte fullskaligt stationärt som bjuds, utan en mer avskalad och bärbar show i Farming Simulator 18. Traditionen trogen handlar det återigen om att - utrustad med allt från traktorer och skördetröskor till lastbilar och dragvagnar - ta hand om och driva din egen farm. Du plöjer åkern, planterar en skörd, rullar tummarna i väntan på att denne ska växa, skördar och säljer av för inkomst som du sedan använder för att köpa nya frön som du sedan planterar. Och så håller det på.

Farming Simulator 18
Nyansen är mer orangegul i Farming Simulator 18 vilket passar spelet som handen i handsken.

Vid sidan av växtligheten kan du också avla och ta hand om djur såsom grisar, får och kor. Dessa fyrfotade plånböcker kan också bidra till farmens ekonomi genom exempelvis ull och mjölk. Nytt för årets upplaga är att du när som helst kan få vad jag kallar för "beställningsjobb" som jag likställer vid fältassistansen i förra spelet (där du mot betalning skötte grannens åker). Dessa uppdrag består oftast i att leverera en last spannmål eller liknande till destination X och där få tillökning i kassan. Dessa betalar väldigt bra och jag misstänker att det beror på att man här inte kan ta ett lån, vilket har varit möjligt i tidigare spel. Dessa uppdrag kommer också från en anonym bonde-liknande typ som också tjänar som instruktör och mänsklig informationsruta spelet igenom.

Ett plus som jag ofta störde mig på i förlagan, Farming Simulator 17, var hur långt tid det tog för grödorna att växa (även då jag justerat väntetiden). Detta är åtgärdat nu (jag spelar förresten på svårighetsgraden "normal" även denna gång) och det blev inte alls långtråkigt mellan planteringsvarven. Denna känsla är dock högst individuell, då man som sagt kan ha extremt mycket djur på gården och därmed vara ockuperad dygnet runt, vilket jag inte har. Men för sådana som mig så är det här ett plus.

Farming Simulator 18
Saker som högtryckstvätt är ersatt med en station där du kan tvätta din utrustning - mot en kostnad. Ta med traktor till "the car wash! At the carwash, yeah!"

En annan aspekt som jag imponeras av i Farming Simulator 18 är grafiken. Jag hart för den här recensionen spelat PS Vita-versionen av spelet och den imponerar rejält. Och hoppet från hyperdetaljerade åkrar i 1080p (4K om du är lycklig nog att spela på en Playstation 4 Pro) till en fjärdedel av förstnämndas upplösning - har efter några timmars spelande inte varit så stort som jag på förhand trodde. Klart är det pixligt men ingenting som stör mig. Färgerna är klara och nyansen är mer åt det orangegula hållet än föregångaren, vilket kombinerat med den inbyggda banan (som utspelar sig i ett hybridlandskap mellan klippiga bergen och valfri amerikansk lantort) passar spelet utmärkt. Jag har som sagt spelat PS Vita-versionen av det här och kan därför inte tala för hur det ser ut på Nintendo 3DS, någon Iphone eller de otaliga skärmarna tillhörande alla världens Android-enheter. Ljudet är det heller inget fel på, bortsett från att jag upplever det som lite monotont.

Något som jag både oroade mig och på samma gång såg fram emot - var hur Ginats Software skulle lösa spelkontrollerna. För de något insatta är ett spel som Farming Simulator väldigt komplext och spelkontrollerna är många. Beroende på maskin finns antingen en eller tusen olika spakar. Okej, nu överdrev jag lite... Men principen är den samma. På en lastare (ja, det är benämningen på en traktor med frontmonterad skopa) så kan du kontrollera allt från lutningen på själva bygeln (dess längd om det är en lastare med hydralarm) till skopans vinkel. Eller en kran som du använder för att plocka upp stockar. Justera längd och lutningen på kranarmen och sedan rotation och grip på själva gripen. Lång historia kort så är det mycket knappar att hålla reda på och framför allt många olika kombinationer på en förhållandevis liten kontroll.

Farming Simulator 18
Det är stundvis svårt att se vad som föregår på skärmen, framför allt i solljus. Som tur är varar inte nätterna länge.

Detta misstänkte jag kunde bli lite svårt med just en PS Vita (ännu svårare på en kompakt telefon för den delen). Men istället för att trycka in allt på knapparna som finns har man valt att automatisera och förenkla. En släpvagn som i Farming Simulator 17 manuellt kunde kopplas på och från, och via ett knapptryck tippas åt fyra olika håll, kopplas här bara på då du kommer tillräckligt nära. Vidare tömmer den sig själv då du parkerar på utmarkerade platser. Samma sak med exempelvis skördetröskan - dess frontmonterade mun aktiveras och stängs av utan att du kan justera efter eget behag. Allt det här plus förenklade kart- och affärslägen gör det lättöverskådligt och bidrar till att du faktiskt kan spela spelet på språng. Bilduppdateringen är stabil och under mina inledande timmar märkte jag inte av någon större dipp som skulle klassas som irritation. Kameran styr du med höger styrspak och bortsett från enstaka impulser att sticka iväg lite för långt har jag inga klagomål på den alls.

Farming Simulator 18
Tillvägaggånssättet för brukning av marken är det samma som förra gången till den milda graden att det är exakt likadant.

Då har vi alltså kommit till sammanfattningen och då jag ska försöka summera varför detta är bättre, eller sämre än sina föregångare. Till att börja med är det ett stabilt spel och tack vare vissa nedskärningar fungerar det som bärbart. Man har skalat bort överflödig kontroll över småsaker (du kan exempelvis inte styra varningsljus eller strålkastare). Ett mindre urval maskiner och automatisering av funktioner som tidigare varit manuella bidrar till ett skönt flyt i spelet samtidigt som det minimerar antalet saker på skärmen samtidigt - vilket ger ett renare gränssnitt.

Farming Simulator 18
Farming Simulator 18-kartan påminner om föregångarna och är smidigt anpassad för mindre skärmar.

Snabbare tidsgång per aktivitet ger en snabbare känsla av framsteg och ett omarbetat ekonomisystem som minimerar behovet av att ta lån ger ett spel som fungerar otroligt väl. I alla fall sett till spelbarhet. Sen har vi ju alltid tillgängligheten när det kommer till det bärbara. Hur ser färgerna ut i starkt solljus? Hur funkar allt det här under skakiga förhållande på till exempel bussen eller tåget? Relativt bra skulle jag säga. Sammanfattningsvis skulle jag dock inte rekommendera Farming Simulator 18 över Farming Simulator 17 om du måste välja det ena eller det andra då du går miste om en massa material såsom moddar, flera kartor och en större maskinpark. Men om du liksom jag inte kan få nog av lantbruk och har vänner och kollegor som börjar köra interventioner om ens påstådda "beroende", kan det här vara något att kika närmare på om du så gärna vill ha din farm i fickan vart du en går.

7 / 10
+
Optimerad spelkontroll, fiffigt ekonomisystem, välbalanserad tidsåtgång, mycket beroendeframkallande