Live broadcast
Annonsera
logo hd live | Crysis Remastered
Codename: Panzers - Phase Two

Codename Panzers: Phase Two

Fas två inleds och bjuder på en lika gedigen upplevelse som föregångaren. Häng med till Nordafrikas öknar och låt sanden fylla dina ögon!

Ordet "strategispel" kan få en del att slita av sitt hår. Nämner man dessutom orden "Andra världskriget" i påföljande mening så blir deras vansinne permanent (Petter är en av dem, och han sliter sitt nytvättade hår just nu faktiskt). Men det är å andra sidan sådana människor som förvandlas kanonmat medan vi strategifanatiker stampar genom slagfälten som malliga generaler. Både "strategispel" och "andra världskriget" stämmer in på Codename: Panzers, Phase One som släpptes förra året. Det bjöd på stor variation och skön halvrealism som gav många spännande och roliga stunder. Nu har så en uppföljare redan släppts, vilket kanske kan tyckas vara lite tidigt. Har de verkligen hunnit få till så mycket nytt?

Svaret på den frågan är nog nej. Codename Panzers: Phase Two känns mer som en förbättrad version av föregångaren och nyheterna är inte så pass många att en uppföljare är berättigad. Codename: Panzers, Phaze Two är mer en expansion där grafikmotorn har fått sig en smärre uppgradering, men det är egentligen inte särskilt uppenbart. Några nya spelmässiga detaljer har tillkommit såsom att man kan släppa förrådscontainrar till sina trupper och mer betydelsefull dag- och nattcykel. Den största förändringen är nog det medföljande kartverktyget som förlänger spelets livslängd flerfaldigt. Men det mesta är som sagt ändå sig likt.

Precis som förra spelet så är det själva krigandet som är i fokus, inget joxande med baser eller resurser. Du får istället erfarenhets- och prestigepoäng som du kan spendera mellan uppdragen för att köpa nya enheter till din armé. Dessa enheter är olika beroende på vilken sida i kriget du står på. Spelet har tre kampanjer att välja mellan; axelmakternas Nordafrikaoffensiv, de allierades Nordafrikaoffensiv (som också innehåller offensiven i Italien) och de jugoslaviska partisanernas kamp mot nazisterna (med italienare). Dessa tre olika sidor gör spelandet ganska varierande även om den allierade och axelmaktskampanjen båda utspelar sig till stor del i Nordafrikas öknar.

Precis som i första spelet så är kartorna välgjorda och bra balanserade. Det roliga med Codename Panzers är just att man kan till stor del välja sin väg själv. Det finns olika sätt att nå sina mål och vissa är bättre än andra. Det är naturligtvis roligast att anfalla med en stor armé av stridsvagnar men det resulterar ofta i onödiga förluster. Eftersom man inte kan få nya enheter under ett uppdrags gång, förutom om man får scriptade förstärkningar, så gäller det att vara lite varsam och använda sina spejare väl. Men jag ska inte sticka under stolen med att ett frontalangrepp med tillräckligt många stridsvagnar oftast löser det mesta.

Spelet huserar också fortfarande med en blandning av realism och orealism. Detta gör sig fortfarande bra men samtidigt känns det kluvet när stridsvagnarna och ljudet av krigiskt kaos känns äkta medan många detaljer, såsom reparationsvagnen, känns lite för "låtsas". Kanske har jag blivit för bortskämd av den senaste tidens realistiska strategispel att jag helt enkelt glömt bort hur befriande det kan vara med lite praktisk orealism. Hur det än är med den saken så glömmer man bort sådana smågrejer fort för Codename Panzers: Phase Two har en tendens att uppsluka en.

Men också likt föregångaren så bjuder Codename Panzers: Phase Two på moment där man blir ganska trött och irriterad. Med en handling lika djup som en tysk porrfilm och skådespeleri som ligger på samma nivå så påfrestas man varje gång en av de (alltför) långa filmsekvenserna spelas upp. Trots att man tagit hjälp av "kända" Hollywood-skådisar så blir det inte bättre än att man sitter och frenetiskt klickar sig förbi dessa sekvenser. Jag tycker det hade varit bättre om man hade en ganska övergripande och kort handling istället för att försöka göra något "speciellt" som bara faller platt.

Men en sak som faktiskt gjorde mig riktigt besviken var spelets artificiella intelligens. Det påstods att denna skulle skrivas om och förbättras men det hände mig många gånger att jag ostört kunde stå och skjuta sönder en fiendestridsvagn utan att denna gjorde något motstånd. Det är självklart något en patch kanske kan lösa men jag tycker nog att det borde ha lösts tidigare än så. När vi talar om krig och taktik så får inget, eller i alla fall så lite som möjligt, lämnas åt slumpen. Nu hände detta inte så ofta att det förstörde helheten men det är definitivt något de bör åtgärda så fort som möjligt.

Något som däremot fortfarande håller mycket hög klass är ljudet. När mina stridsvagnar börjar skjuta sina dödliga projektiler så känner jag mig mäktig. Varje smäll får det att kittlas längst ryggraden och jag börjar nog förstå vilka oerhörda krafter som släpptes lösa i Nordafrikas öknar för över sextio år sedan. Och det är väl den känslan som kan beskriva CCodename Panzers: Phase Two bäst. Det är en gedigen krigsupplevelse som helt enkelt gör taktik underhållande för alla. Gillade man det första spelet så kommer man att älska det andra och är man en nybörjare som är nyfiken på att testa ett andra världskrigsstrategispel så är detta definitivt något att satsa på. Jag tycker dock att man ska vänta tills priset sjunkigt något, för det antal nyheter gentemot föregångaren är inte så pass många att det berättigar ett fullpris.

Codename: Panzers - Phase Two
Codename: Panzers - Phase Two
Codename: Panzers - Phase Two