Tumbleseed

Tumbleseed

Fortsätt rulla, fortsätt rulla. Rulla som en dåre. Rulla en boll och låt den rulla...

Slänger du ett skelande getöga på Tumbleseed ser det ganska banalt ut, lite som en gimmick. Men bara ett par timmar in blir det snabbt uppenbart att det är ett spel med oväntat mycket djup och fantastisk variation. Premissen är enkel men samtidigt unik, tänkt dig Marble Madness korsat med Spelunky. Typ. Det gäller att balansera sig genom banor proppade med olika hinder och ta sig upp för ett massivt berg, komplett med en story som jag glömmer bort innan den ens startar.

Själva plattformen du har till ditt förfogande breder ut sig över hela skärmen och fröet som ska balanseras kan alltså åka från kant till kant. Genom att manövrera analogspakarna kan du höja och sänka sidorna för att navigera olika hinder. Det är allt från hål som du måste styra förbi till fantastiskt designade fiender (inspirerade av naturen) som gör att för att stå i vägen för dig. Längs vägen finns det även ytterligare utmaningar och minispel att klara av.

TumbleseedTumbleseed
Tumbleseed är svårt. Supersvårt

Jag har spelat Nintendo Switch-versionen av Tumbleseed (det finns även till PC och Playstation 4). Det står helt klart att spelet gör sig bäst i bärbart läge dock, den mindre skärmen ger klara fördelar och du har alltid en bättre överblick på vad som sker. Även de avtagbara Joycon-kontrollerna gör upplevelsen mer njutbar men, tillbaka till spelet i fråga. Fröet som ska balanseras kommer i olika former och med olika egenskaper. Det kan vara förvirrande i början att veta vilka fröer som är vilka men du får fyra stycken i början av spelet och kan låsa upp fler under äventyrets gång. Egenskaperna fröerna har varierar från sätt att sätta ut flaggor du för börja vid om du misslyckas till olika försvar mot fiender.

Variationen kommer från spelets enkla, men samtidigt utmanande, grundmekanik. Kort och gott handlar det om att fröet ska ta sig uppåt och eftersom fiender och hinder genereras slumpmässigt är det utmanande varje nytt försök du gör. Tumbleseed är inte ett enkelt spel, du måste vara kvicktänkt, snabb i fingrarna, tålmodig och ha en gnutta tur med dig. Det gäller att hitta en bra balans mellan att vara djärv och försiktig. Att ränna upp för berget i hög hastighet känns bra och ser coolt ut men det kommer nästan alltid leda till ond bråd död och tar alla dina hjärtan slut måste du börja om från början, att hålla tungan rätt i mun är alltså en aspekt som blir mycket viktig.

Tumbleseed
Den visuella designen är ingenting annat än helt magnifik

Tumbleseed är riktigt roligt. Tiden kommer dock få utvisa om vi någonsin kommer ta oss till toppen av berget eller inte och om det kommer hålla lika länge som exempelvis Spelunky, Downwell eller Crypt of the Necromancer har gjort. Men det finns absolut goda chanser till det. Gillar du pusselspel finns det goda chanser att du kommer gilla Tumbleseed och har du en Nintendo Switch och väljer den versionen har du det perfekta spelet att ha med dig, oavsett var du befinner dig.Den höga svårighetsgraden kan vara något avskräckande men kommer du bara över den tröskeln finns det massor att njuta av.

8 / 10
+
Grym grundmekanik, utmanande men rättvist, oväntat djup, härlig visuell stil