Guardians of the Galaxy: The Telltale Series

Guardians of the Galaxy: The Telltale Series - Episod 1

Telltale fick välja fritt bland Marvels licenser för att göra ett spel. De valde Guardians of the Galaxy...

Att Guardians of the Galaxy är en perfekt grund för Telltale att göra spel på håller nog de flesta med om. Det finns tonvis med karaktärer, massor av humor, spänning och fantastisk musik. Alla komponenter finns här för att göra ett fantastik episodbaserat spel. Tyvärr känns den första episoden av Guardians of the Galaxy inte så bra som jag hade hoppats på förhand. Det känns som att Telltale har tagit sin beprövade grundmall och slängt in Starlord, Rocket och Groot och sedan inte brytt sig särskilt mycket mer.

Det finns såklart delar som är bättre andra i Tangled Up in Blue (som första episoden heter), jag behövde bara ventilera en aning i första stycket. Nu är jag klar med det. Telltales Guardian of the Galaxy bjuder på det du förväntar dig från denna typ av spel med allt från "quick time events" till tuffa dialogval, men första episoden låter dig även utforska skeppet, The Milano, som är ett stort område där du kan hitta karaktärer att prata med och läsa din e-post (som är fylld med rolig fanservice). I vanlig ordning är inte pusseldelarna som ska utföras särskilt komplicerade men jag får möjligheten att använda en bred uppsättning av Star Lords olika prylar.

Guardians of the Galaxy: The Telltale SeriesGuardians of the Galaxy: The Telltale Series

Det kommer inte gå att berätta om spelets berättelse utan att snudda vid spoilers, vill du absolut inte veta någonting bör du alltså hoppa över detta stycke. Spelet startar med att våra hjältar är på jakt efter Thanos vilket tar oss till ett Kree-tempel. Karaktärernas vana trogen har de ingen riktig plan, men snart är Thanos förintad och luften går ur gänget, det här är ju anledningen till att de gick samman från början. Vad ska de göra nu? Det visar sig att artefakten som Thanos var efter i templet har en mycket viktigt del av berättelsen och givetvis blir Star Lord av med den nästan på direkten.

Det känns lite som ett antiklimax såhär i starten, det är en intressant grund men nu hoppas jag att det tar fart ordentligt i kommande episoder och att valen som jag har gjort verkligen påverkar framtiden. Exempelvis fick jag bestämma vem jag skulle sälja Thanos döda kropp till vilket bäddar för olika utgångar mot slutet. Jag hoppas även att mina val påverkar hur besättningsmedlemmarna känner och reagerar genom resten av spelet.

Presentationen i Guardians of the Galaxy: The Telltale Series slår mig som något märklig. Det är en blandning av hur Telltales spel brukar se ut med ett försök att eftersträva realism. Slutresultatet känns inte helt klockrent då vissa karaktärer är mer detaljerade än andra och i slutändan hade jag föredragit om Telltale hade fortsatt med sin vanliga design. Även det tekniska bitarna har problem, det är inte lika uppenbart som i Telltales Batman-serie men bilduppdateringen svajade vid ett par tillfällen under min genomspelning.

Något som däremot är fullständigt briljant är spelets musik som verkligen hjälper till med den härliga atmosfär jag förväntar mig från Guardians of the Galaxy. Tyvärr är inte röstskådespelet lika bra, generellt, och vissa dialogval passar inte med Star Lords karaktär. Det finns höjdpunkter, såklart, och det går inte att låta bli att fnissa åt Rocket och Groot men på det stora hela är det inte så bra som det borde vara. Den första episoden är en förvånansvärt svag start på den här serien men, jag är förväntansfull och nyfiken på hur mina val kommer att utspela sig längre fram. Det finns fortfarande hopp men Telltale behöver ta i från tårna för att göra grundmaterialet rättvisa.

6 / 10
+
En härlig uppsättning karaktärer, intressant grundpremiss, beprövat koncept, ett par riktigt roliga moment