Golden Eye: Rogue Agent

Golden Eye: Rogue Agent DS

Agentspelet tar sig över på Nintendos dubbelskärmade konsol men inte blir spelet bättre för det. Det är faktiskt tvärt om.

Enligt min ringa mening så följer James Bond-spelens utveckling filmernas dito när det gäller kvalitet. Efter Golden Eye till Nintendo 64 så har inget James Bond-spel kommit i närheten av dess klass och filmerna har inte heller blivit särdeles mycket bättre med tiden. Höjden av uselhet nåddes i och med filmen Die Another Day och samma höjd, eller snarare botten, kan man nog säga att Golden Eye: Rogue Agent nådde när spelet släpptes till Xbox, Playstation 2 och GameCube i slutet av förra året. Stelt, fult och trist blev summeringen i vår käre chefredaktörs recension. Och inte blir det bättre när spelet nu konverterats till Nintendo DS.

Spelet är ännu stelare och berövat från det mesta som gör en skjutare rolig. Skillnaden banorna emellan är i stort sett bara färgbeklädnaden på de trånga korridorer som man pinas fram genom. Kontrollen är riktigt dålig med knappallokeringar som gör det riktigt besvärligt att aktivera knappar samtidigt som man ska försvara sig mot spelets stela och likartade fiender. Deras hjärnkapacitet sträcker sig som bäst till en lätt handikappad get med talsvårigheter och bjuder därigenom inte på särdeles bra motstånd. Inte heller de utströdda och lika fantasilösa pussel bjuder på något större motstånd om man nu inte är färgblind eller har ett närminne som en heroinist.

Grafiken är okej men blir ändå förstörd av just miljöernas fantasilösa utseende. Det enda som faktiskt är snudd på bra i spelet är dess musik som ljuder härligt James Bondig ur min dubbelskärmade plastbit. Dock blir det snart ganska tjatigt men passar därför bra in med resten av spelet. Golden Eye: Rogue Agent till Nintendo DS är nämligen tjatigt med möjligheten till trådlöst spelande så får det i alla fall lite mer existensberättigande. Upp till åtta personer kan spela tillsammans där endast en behöver ha spelet i sin maskin. Vill man däremot ha tillgång till lite fler banor så krävs fler kartar och i det fulla flerspelarläget kan fyra spela mot varandra om de har varsitt exemplar av Golden Eye: Rogue Agent DS.

Förhoppningsvis så får vi inom en snar framtid se en konvertering av originalet Golden Eye som släpptes till Nintendo 64 för mer än ett halvt decennium sedan. För trots att det har många år på nacken så är det tio gånger bättre än det halvtaskiga Golden Eye: Rogue Agent. Oavsett vilken konsol du spelar det på.

Golden Eye: Rogue AgentGolden Eye: Rogue AgentGolden Eye: Rogue AgentGolden Eye: Rogue Agent
04 Gamereactor Sverige
4 / 10