Tekken 5

Tekken 5

Vansinniga familjefejder, skäggiga demoner och arga kung-fu-mästare... Petter har satt betyg på Namcos femte del.

Smask! Ibland är det bra skönt med ett riktigt kok stryk ändå. Åtminstone så länge man är utdelare snarare än mottagare. För även om man sitter säkert i soffan medan Namcos benhårda slagskämpar står för själva utdelningen är det alltid lika jobbigt att förlora, speciellt mot människor man träffar varje dag.

Det är dock med skadad stolthet och ett slokörat utseende som jag motvilligt erkänner att de senaste fyra veckorna dessvärre präglats av förluster i Tekken 5, många förluster. Det finns två herrar på redaktionen vid namn Sundberg, Mikael och Mäki, Jonas som framstår som oslagbara i alla spel innehållande två arga killar i karatebyxor. Argumenten tar slut, svordomarna och förolämpningarna tar över men ingen av dem verkar ta åt sig. Jag kokar av ilska och känner en stark lust att strypa Jonas med hans egen frisyr. Biter dock ihop och hotar med uppsägning om inte vinsten i de följande matcherna tilldelas eder ödmjuke chefredaktör.

Den ljusröda hudtonen i ansikten, blodådrorna på halsen (som mest liknar fyllda trädgårdsslangar) och det flitiga gnisslandet av tänder byts mot lättsamt tjoande och en allmänt mallig stämning. Tekken 5 är alltså äntligen här. Och det känns rättvist och korrekt att urskiljningslöst hylla Namco för en obefläckat perfekt insats med produktionen av det femte och hittills bästa Tekken-spelet.

Det förra spelet var lite av en besvikelse, framför allt på grund av de krampaktigt klaustrofobiska ytorna slagsmålen utspelades på. Ett problem som Tekken 5 inte innehåller eftersom Namco valt att återgå till de större, öppna banorna som återigen tillåter akrobatiska uppvisningsslagsmål med massor av snygga vansinnesmoves. Tekken 5 är också snabbare, intensivare, hårdare och mer följsamt än någonsin tidigare, vilket tillsammans med fantastisk grafik gör detta till det mest välpolerade slagsmålet till Playstation 2 med stor marginal.
Medan Namco återgått till grundreceptet för Tekken-serien har de även samtidigt hämtat hälsosamt mycket inspiration från Virtua Fighter 4.

Namco har bland annat sneglat på systemet för att personifiera karaktärerna i spelet genom att använda sig av upplåsta uniformer, ny färgsättning och så vidare. Den här delen är inte lika omfattande som i Virtua Fighter 4 och heller inte riktigt lika väl utförd men tillför ändå speldjup, vilket är livsviktigt i en arkadkonvertering som detta är. Man kan till exempel utrusta Lee med en elgitarr, vilket inte förenklar själva strykutdelandet men ser fantastiskt
roligt ut.

Vidare till karaktärsgalleriet som består av flertalet av de kämparna som varit med i de fyra tidigare spelen samt tre stycken nya förmågor. Namco har även här sneglat på Virtua Fighter 4 då nytillkomne kung-fu-kungen Feng Wei känns väldigt mycket som Lei Fei, Shaolinmunken från Virtua Fighter 4. De andra nya kämparna heter Raven och Asuka och känns precis som Feng Wei väldigt bra och kompletterar de andra på bästa sätt. Raven är en svartklädd ninja med häftigt blonderad snagg som stundtals ser misstänkt mycket ut som Wesley Snipes i Blade-filmerna. Raven känns som en blandning mellan Christie Monteiro, Lei Wulong och Yoshimitsu och är lika snabb som cool. Asuka Kazama är mer eller mindre en ny version av Jun Kazama, bara aningen snabbare.

Beträffande själva slagsmålen har en del välkomna ändringar gjorts. Som jag redan nämnt är väggarna borta och det nedtonade systemet för juggles (då man slår spelaren mot en vägg och sedan håller honom i luften genom upprepade slag) är tillbaka i all sin prakt, igen. Detta tillsammans med att man nu kan rulla undan en juggle och att timingsystemet för spelets alla kombinationsattacker nu är mer förlåtande gör Tekken 5 till en lika lättspelad som belönande spelupplevelse. En annan förbättring är det något högre tempot som fungerar perfekt tillsammans med den superpolerade spelkontrollen.

Grafiskt sett är Tekken 5 ett av de absolut snyggaste Playstation 2-spelen som överhuvudtaget existerar och stundtals farligt nära den visuella kvalitet som Tecmos Dead or Alive 3 (Xbox) bjuder på. Spelets samtliga karaktärer är oerhört snyggt gjorda och texturarbetet väldigt detaljerat. Animationerna är silkeslena precis som skärmuppdateringen och miljöerna man slåss i är inget annat än fantastiska. Variationen på de olika banorna är god då vissa miljöer är mer öppna än andra medan vissa innehåller förstörbara objekt eller hinder av något slag. Slagsmålen äger rum i Antarktis bland massor av förvånade pingviner, i smutsiga källarutrymmen, på en grässlätt under starkt månsken och i en igenvuxen trädgård fylld med svajande gräs och blommor. Tillkommer gör de snyggaste och bäst använda ljuseffekterna jag sett i ett Playstation 2-spel och en arkaddoftande och effektivt utformad presentation.

Det är svårt att hitta något negativt med Tekken 5 som trots att det inte innehåller samma spelmässiga balans som Virtua Fighter 4 Evolution eller djupet från Street Fighter 3: 3rd Strike är seriens absoluta höjdpunkt och ett lika explosivt som lättspelat slagsmål. Namco bjuder på en oerhört polerad och strömlinjeformad produkt och bevisar att de i allra högsta grad lyssnar till sin målgrupp. Eller som min handfasta mormor alltid sagt: Ingen har någonsin dött av ett kok stryk.

Tekken 5Tekken 5Tekken 5Tekken 5
9 / 10
+