Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas

Soliga (oftast) San Andreas där eight-ball flödar som vin och gangsta rap ljuder från varje hörn. Rockstars svordomsfyllda actionepos har letat sig till PC och Xbox.

Carl Johnsson, CJ, har det inte lätt. Han anländer till Los Santos, en av tre städer i San Andreas-distriktet, för att närvara vid sin mors begravning och upptäcker snabbt att ghettot är precis så blodigt och orättvist som alltid. Det blir också snart klart att moderns död var en produkt av de blodiga gängkrigen som härjar Los Santos gator. CJ blir snabbt indragen i kriget som kräver en stor dos svordomar, gangsta rap och skjutarglädje. Allt detta är naturligtvis ingen direkt nyhet för de flesta, men nu när Rockstars tunga actionbomb letat sig till PC och Xbox så tycker jag det är värt en extra presentation.

Det har nu blivit 90-tal i Rockstars värld vilket man kanske inte märker direkt mer än på musiken som bombastiserar ur bilstereon när jag lättsamt glider genom Los Angeles-kopians gator. Eftersom jag själv är en gammal hip-hopare med tidig tonårsperiod under just 90-talets början så njuter jag när bland annat Cypress Hill, NWA och Public Enemys tunga beats spelas på radion. Snabbt förändras mitt språkbruk och tankar om kvinnor till det sämre men jag bara flyter med, obekymrad och glad. Men jag blir också varse om en viss skillnad i stämning mellan Grand Theft Auto: San Andreas och Grand Theft Auto: Vice City. Man märker direkt att San Andreas är mycket mörkare och har inte riktigt den glimten i ögat som föregångaren hade. Handlingen är mörk och rå vilket säkert återspeglar verkligheten men känns ibland lite för alvarlig. Men detta gör också att handlingen i Grand Theft Auto: San Andreas är den bästa i serien hittills och det finns ljuspunkter i den som får mig att skratta högt vid ett flertal tillfällen. Guldklimpen är kanske mötet med Catalina, en hetlevrad latinamerikanska med svåra aggressionsproblem.

En annan sak som också förändrats är storleken på området. San Andreas är stort, enormt faktiskt, tre gånger så stort som Vice City, minst. Det finns tre olika städer som är sammanlänkade med stora naturområden. Los Santos (Los Angeles-kopia) är staden där man börjar och efter ett tag så får man även tillgång till San Fierro (San Fransisco-kopia) och Las Venturas (Las Vegas-kopia). Och får man av någon anledning för sig att köra runt hela området, som även är fyllt av en massa sidouppdrag och trevliga minispel, så har man en lång resa framför sig. Men allt det här vet ni väl redan. Det finns egentligen bara en sak som ni vill veta just nu. Vilka är skillnaderna mellan PC- och Xbox-versionen och Playstation 2-föregångaren?

Tyvärr blir man ganska besviken på den fronten. Grafiken är bättre och versionerna har längre drawing distance, visst, men spelet är inte så pass snyggt som man kunde önska och förvänta sig. Rockstar har ju ändå haft en ganska lång tid på sig för att anpassa Grand Theft Auto: San Andreas till Xbox- och PC-standard gällande grafiken. Tyvärr får även PC- och Xbox-spelarna se en kantig CJ med oskarpa tatueringar och fula muskler. Det är i och för sig inget som förtar glädjen av spelet men hade Rockstar bara lagt ner lite extra energi så hade det kunnat bli ännu bättre. Kontrollen är som vanligt utmärkt på PC men Xbox-versionen är lite avig och kräver en del tålamod för att komma in i. Möjligheten till egen musik finns naturligtvis också kvar och låt mig berätta att det inte finns något härligare än att glida i en lowrider med Barry White på högsta volym. Då är man en dope kille kan jag lova!

Summan av kardemumman är helt enkelt att PC-versionen är bäst på alla punkter som vanligt, men tyvärr finns det inga speciella nyheter i varken PC- eller Xbox-versionen som gör det värt att köpa spelet igen om man redan har det till Playstation 2. Huruvida Grand Theft Auto: San Andreas är bättre än Grand Theft Auto: Vice City är en smaksak. Personligen tycker jag att det sistnämnda spelet har mer charm och mys men Grand Theft Auto: San Andreas har mer tyngd och bättre handling. Hursomhelst ska man naturligtvis äga båda så om du har lyckats hålla dig från att köpa spelet så är det dags att släpa dig till affären. Grand Theft Auto: San Andreas är timmar av njutning inpackat i kvinnoförnedring, våld och bilar.

Grand Theft Auto: San AndreasGrand Theft Auto: San AndreasGrand Theft Auto: San AndreasGrand Theft Auto: San Andreas
9 / 10
+