Soul Calibur 2

Soul Calibur 2

Namcos vapenbaserade slagsmålspel gör comeback efter fyra år. Hur följer man lämpligast upp världens kanske bästa fightingspel?

När Namco för tredje gången hälsar mig välkommen till historiens arena är det inte utan att jag undrar vad de hittat på denna gång. Soul Blade visade år 1997 att ett vapenbaserat slagsmålsspel inte behöver betyda hackiga och osammanhängande strider. Soul Calibur, 1999, kom att sätta grafisk standard för alla efterföljande fightingspel och var dessutom lättspelat nog för att såväl experter som nybörjare skulle kunna ha utbyte av det.

Hur följer man upp sådana succéer? Något som märks direkt är att Namcos ambitioner har varit annorlunda. Man förstår varför spelet inte bytt ut en del av namnet som mellan föregångarna, utan lagt till suffixet 2 istället. Soul Calibur 2 är helt enkelt mer av allt det vi lärt oss att tycka om. Denna prioritering är naturligtvis på gott och ont. Samtidigt som en pizza blir godare om man lägger till bearnaisesås, så är det fortfarande en pizza. De som inte gillade pizza då lär heller inte göra det nu.

Den i särklass största nyheten är de tre, för respektive konsol, exklusiva figurerna Link, Spawn och Heihachi. Med facit i hand har det varit mycket snack om vad som egentligen mest är att betrakta som en PR-mässig flirt snarare än riktigt genomtänkta figurer. Utöver de figurerna har man sex helt nya figurer, nya arenor och ny musik att se fram emot. Dessutom finns om möjligt ännu mer att göra för den ensamme spelaren.

Den största omedelbara förändringen man lägger märke till är väggar. Namco har redan övat in hur sådana ska användas, då de fanns implementerade i Tekken 4. Där fungerade de dock inte så bra, något de tyvärr inte gör här heller. Snarare utgör de en bromskloss när man blir slagen upp i luften och man blir degraderad till jongleringsföremål. Lite tråkigt då väggar rätt använda, som i Dead or Alive 3, verkligen kan tillföra något spelmässigt.

Redan de förra spelen hade en väldigt unik stämning, något som blivit ännu bättre i och med Soul Calibur 2. Helheten i allt från menyer, musiken, den övergripande designen och små detaljer som figurernas kläder och saker i bakgrunderna ger en pampig och ödesmättad känsla. Varje slagsmål presenteras dessutom av en högtravande speaker som förklarar hur viktig just denna match är och hur den kommer att förändra allt. Spel som Virtua Fighter 4 och Mortal Kombat: Deadly Alliance känns väldigt plastiga och anonyma vid en jämförelse.

Men oavsett spelets speciella känsla skulle det falla platt utan ett bra spelsystem. Glädjande nog är det spelmekaniska i Soul Calibur 2 helt intakt från föregångaren, sånär som på några små förändringar. Slagcombos är om möjligt ännu enklare att få till tack vare att det inte längre är lika noga med timingen för knapptryck, vilket gör spelet ännu lättare att ta till sig. Namco har även gett tränade spelare en chans att mer effektivt än sist styra undan attacker på ett sätt som lämnar motståndaren öppen för kontringar. Liten brasklapp dock för att det fortfarande är för lätt att glida undan kast.

Rent grafiskt är inte spelet lika banbrytande som föregångarna en gång var. Förklaringen är att spelet är gjort på en arkadbräda baserad på Playstation 2, en gammal teknik som inte medger hur mycket som helst. Det är dock fortfarande tekniskt kompetent och det som imponerar är främst animationer samt den makalösa designen. Mellan versionerna är skillnaderna små. Den som är petig lär dock notera att laddningstiderna är längre på Playstation 2 samt att texturerna flimrar mer och till kuben känns spelet bitvis lite oskarpt. Xbox-versionen ser bäst ut, men det är ytterst marginellt.

Jag kan inte hjälpa att jag blir sentimental av den sköna stämningen i Soul Calibur 2. Det är ett kärt återseende av min favorit Maxi och samurajen Mitsurugi, och det är roligt med nya figurer som sötnosen Talim och monstret Necrid. Det är ett väldigt bra och gediget spel som alla kan köpa och känna sig nöjda med. Visserligen kan jag känna att det hade varit kul med någon stor nyhet rent spelmekaniskt i vad som trots allt är årets stora fightinghändelse. Men jag förstår ändå Namco. Man ska inte laga något som inte är trasigt.

Soul Calibur 2Soul Calibur 2Soul Calibur 2Soul Calibur 2
8 / 10
+