Dead Rising 4

Dead Rising 4

"Samma terror år efter år", sjöng Just D. Julklappsruschen i Willamete Memorial Megaplex tar terror till en ny nivå, där köer lär bli ditt minsta problem. Andreas har shoppat...

Varje år matas vi med uppdaterade versioner av FIFA, NHL och Call of Duty, som alla erbjuder något nytt (typ). Tanken är att detta nya ska hålla oss upptagna tills nästa års upplaga anländer och om man tar sistnämnda Call of Duty som exempel, finns det ett element som det läggs mest fokus på - nämligen multiplayer. På samma sätt kan man se Dead Rising 4 som ett exempel där fokus knappast ligger på storyn som spelet berättar, utan på gameplay (som här består av zombietuktande).

Dead Rising 4 är naturligtvis uppföljaren till det ändå hyggligt underhållande Dead Rising 3 och tillika originalet, som när det släpptes 2006 roade på kungligt slaskiga premisser. Vi skrev att spelet inte kunde annat än älskas tack vare den hjärndöda action det erbjöd, och det är mitt resonemang även denna gång när jag nu sitter med fyran. För sett till seriens story har den inte inkasserat några priser för vare sig teknisk briljans eller tungt berättande. Å andra sidan är det inte det jag förväntar mig, inte alls. Jag förväntar mig ren, skär, panikångesttankad underhållning.

Dead Rising 4
Något mystiskt pågår, frågan är bara vad? Och varför har ännu ett utbrott skett?

Spelet börjar med att jag, återigen i rollen som mästerfotografen tillika fotojournalisten Frank West, vaknar upp i ett köpcenter som är proppfullt med vandrande ADHD-köttstycken. Här sätter spelet tonen direkt genom att slänga in mig bland mängder zombies och medan dessa kommer närmare, förklarar för mig hur det spelmekaniska går till. Smilbanden är uppe vid öronen innan jag ens klubbat ned min andra zombie - precis som jag hoppats på. När "mardrömmen" är över vaknar West av ett telefonsamtal. Det är en av hans studenter som lurat med honom till en övergiven regeringsbas i tron om att något där inte riktigt sköts enligt regelboken. Värt att nämna att denna donna, vid namn Vicky, direkt slår mig som den klassiska tonåriga Facebookaktivisten (som likaväl kunde ha kommit direkt från Watch Dogs 2) som när hon upptäcker vad som föregår försöker ta saken i egna händer.

Det visar sig att regeringen (eller några andra högt uppsatta slipsar) experimenterar på människor som trots att de är vaccinerade mot zombiism (året är 2035 och ett vaccin finns alltså), utvecklat symptom. Exakta syftet med detta framgår inte i klartext men det dröjer inte länge förrän Vickys impulsiva handlingar avslöjat deras lilla intrång och skickat Frank till toppen av Most Wanted-listan. Detta gör att han hamnar på radarn för Brad, högt uppsatt inom militären, som ber honom om hjälp med ytterligare ett zombieutbrott i en speciell galleria - Willamete Memorial Megaplex.

Dead Rising 4
Stolar har nu fått extra funktionalitet - Dänga i skallen på allehanda varelser. Sitta är så 2006.

Där har vi historien. Nu tar själva spelandet över. Vid första anblick kan man lätt avfärda Dead Rising 4 som en typisk och väldigt monoton upplevelse där man inte gör annat än att klubba levande döda på löpande band. Missförstå mig rätt, det är i princip spelets stomme, men om man tittar närmare finns ett tämligen avancerat och framför allt omfattande vapensystem. Här kan du ta upp i stort sett vad som helst och använda som tillhygge då köttpåsarna knackar på.

Ditt trofasta basebollträ kanske börjar gå sönder och det enda som finns i närheten är en barstol. Så många gånger jag önskat att jag kunde tillgripa den i andra spel, men inte kunnat... Tyst minut för det... Tyst minut över. Här kan du plocka upp den och dänga i huvudet på lämpligt offer. Bortsett från allehanda doningar finns såklart även konventionella eldvapen såsom pistoler, automatkarbiner och hagelbrakare. För vad vore ett zombiespel utan en redig shotgun?

Dead Rising 4
Tall dude in a tiny car, knäpper zombies här och var. Det finns olika fordon som alla är olika effektiva.

Att använda alla dessa har en skrämmande tillfredsställande effekt och med tanke på att zombierna kommer i vågor om miljoner åt gången, späs denna känsla på desto mer. Flinet på läpparna när man hejdlöst svingar vad man för stunden har i handen och blodet skvätter åt alla håll är konstant närvarande, och blir ännu bredare när du har ett kraftfullare tillhygge. För visserligen fungerar klassiska doningar lika bra, men det blir både effektivare och framför allt blodigare om tillhygget är lite... vässat. Min personliga favorit är en pinne med två motorsågar i var ände. Starta den och du uppnår garanterat barnförbjudet resultat. Här kommer också seriens signum in i bilden - allt kan användas och snudd på allt kan kombineras. Allt eftersom du utforskar de olika miljöerna kommer du springa på ritningar och dessa låser då upp möjligheten att kombinera allt möjligt. Exempelvis får du tidigt i spelet tillgång till varianten slägga och handgranat. Begreppet realism betyder mycket lite här, så med denna kan du svinga släggan och se på när handgranaten på toppen exploderar vid kontakt. Utan att du drabbas. Bra va?

Dead Rising 4
Till en början är det ont om vapenplatser och du kan bara bära fyra. Nyttja arsenalen till max för att låsa upp nya färdigheter.

Ett favoritögonblick för undertecknad var när jag i spelets början snubblade över en gokartbana. Kändes som en sidoaktivitet men innan jag visste ordet av hade jag tagit plats i den minimala bilen och i uppskattningvis 5 kilometer i timmen, brände nedför den snitslade banan. De zombies som kom i vägen körde jag på, samtidigt som Frank kommentarer sitt eget handlade: "Generally awesome dude", exempelvis. Jag lyckades slå antalet varv på tid och fick som pris välja mellan en gokart eller en permobilliknande kundvagn vars korg var pimpad med julslingor. Jag valde sistnämnda och trots att den inte var den mest exceptionella zombieångvälten, fungerade den hjälpligt. Framför allt gav spelet mig valet att använda just denna, något som jag uppskattar.

Medan det som sagt finns tillhyggen ute i det fria (och som också kan uppgraderas om du hittar respektive ritning) så lönar det sig också att plocka upp det spelet kallar "scrap". Detta fungerar som valuta för hårdvara och kommer till pass då du hittar en eldsjäl som är villig att sälja det denne kommit över. "Butiker" är inget nytt i spel och inte heller här, och du låser upp dem på ungefär samma sätt. Lite överallt finns det "public shelters" som fungerar som frizoner från invasionen. Här kan du, efter att ha klivit in och sänkt alla inbjudna gäster, slappna av och fylla på förråden. Det är i dessa tillhåll som personerna med överskott på förnödenheter hittas. Något som är väldigt användbart är kartan över var alla ritningar finns, vilken också är relativt billig. Om du är lat kan du också köpa dessa ritningar, men då såklart till högre pris.

Dead Rising 4
Det finns olika typer av Zombies. Vissa är elakare än andra...

Vad som bjuds i dessa butiker och hur kraftfulla dessa doningar är beror på hur många överlevande människor som finns kvar. Dessa kan vara rester efter en fritagning av belägrat skyddsrum, eller bara hittas ute i det fria. De som spatserar bland dödköttet hamnar ofta i knipa och kallas i spelet "encounters". Du kan välja om du vill befria dessa genom att ha ihjäl klungan zombies runt om eller låta bli och därmed bjuda zombierna på lunch. Jag rekommenderar dock att hjälpa till, då överlevare ansluter sig till en frizon och utbudet i butiken växer.

Hand i hand med avancerade vapen går också förmågan att nyttja dem. Dead Rising 4 har som många andra spel ett färdighetsträd som kretsar kring slagsmål, mental styrka, skjutande och allmän överlevnad. Slå på slagpåsar för att få poäng som sedan översätts i färdighetspoäng, som sedan används i respektive... Ja, ni är nog bekanta med hur färdighetsträd är uppbyggda. Ett klagomål jag har är dock att man har valt att placera ytterligare fack för vapen långt upp, så till en början är du fast med fyra stycken per vapentyp (kastbara, hand- och skjutvapen för övrigt). Jag hade gärna sett att man kunde plocka på sig mera redan från start och sedan köra hårt. Det ska också tilläggas att du måste ha en specifik nivå för att låsa upp vissa. Döda för att avancera är melodin.

Dead Rising 4

Något som är synonymt med zombiespel är nog paniken som infinner sig då man omges av horder av läskiga typer. Den finns här men är inte lika skrämmande eller kännbar som i exempelvis Dying Light (där min hjärtrytm ökade medan jag spelade), nog mycket beroende på att detta är ett tredjepersonsspel istället för förstaperson. När du i panik misshandlat X-knappen (som du slår med) och blodet fullkomligt översvämmat golvet, kan du ta upp din kamera. Med denna kan du fotografera allt från döda kroppar a'la objektiv journalism, eller använda för att ta hitta ledtrådar som tar dig vidare i storyn (den processen liknar "Detective Mode" från Arkham-serien). Fotografier är inte bara för att minnas din blodiga semester, utan bedöms. Ju äckligare, explosivare, eller mer zombiepackad bild du knäpper - desto högre betyg får du och desto mer poäng inkasseras. Och ja, det går utmärkt att ta selfies.

Med en bodycount-räknare och små utmaningar längs vägen som kan bestå i just hur många zombies du klubbar ner, plus en story såklart, kan hållbarheten för Dead Rising 4 vara extrem eller kortvarig. Beroende på om du inte har något emot ett ganska monotont "hacka och rispa"-system där en mellansekvens egentligen bara är en laddningstid innan nästa våg galningar möter dig - kommer du att älska Dead Rising 4 ("det är så underhållande hjärndöd action att man bara inte kan låta bli att älska det"). Om inte, så länge du inte är helt immun mot viruset (då kommer du säkerligen inte få ut något av det här), så väntar flera timmars glädje.

Dead Rising 4
Och vissa är smartare än andra, eller?

Jag har funderat över grafiken. Jag väntade mig inte storverk från början men blev överraskad. Klara, skarpa färger i hög upplösning. Det såg bra ut och jag var nära att bocka av godkänt redan efter den första halvtimmen. Men i en mellansekvens, i vilken Frank satt på sitt kontor och klagade över att han inte fått något ordentligt tack för sina insatser, ändrade jag uppfattning. Texturerna på framför allt hans brallor var inte snygga, alls. Lågupplösta och konstigt placerade. Rädd för att denna trend skulle fortsätta höll jag ett extra vakande öga på resten. Men turligt nog så verkade det bara vara en dåligt arbetad kameravinkel och resten av tiden har det grafiska inte stört mig. Det är snyggt, inte fotorealistiskt. Men som fallet är med storyn ligger inte heller huvudfokus på det grafiska här.

Det är istället själva spelandet som är Dead Rising-seriens starka kort och fokus. Ljudet kanske inte det bästa jag har hört i zombiesammanhang (Dying Light är svårslaget i det här sammanhanget) men skott, slafs, skrik och gurgel från zombierna är väl godkänt. Andra ljudeffekter såsom ekon från skor, gnisslande dörrar och babbel från de andra karaktärerna fungerar också bra.

Dead Rising 4
Att en zombie kommer ensam är undantaget - inte regeln. Hamstra vapen så ofta du kan.

Nu har jag spelat på Xbox One, och har följaktligen inte haft möjlighet att kontrollera hur systemets grafikkort eller processor arbetar. Det hade varit roligt att se hur hårt systemet pressas av det här spelet då det känns väldigt väloptimerat samtidigt som det har godkända och rätt skarpa/detaljerade texturer. Varför jag vill veta det beror på bilduppdateringen som körs i 30 bilder per sekund. Några större fall har inte jag varit med om en när det verkligen händer en gaziljon saker samtidigt. Summa summarum är grafiken trevlig och jag hoppas att PC-versionen håller samma klass.

Spelkontrollen har jag lite invändningar på. Spelet är som du kanske redan läst baserat på att konstant hamra X-knappen (eller RT om du skjuter) så de biologiska kötthögarna hålls på avstånd. Ibland, ytterst sällan som tur är, reagerar inte spelkontrollen omedelbart, vilket i ett spel som detta kan vara skillnad på liv och död (jämför med att inte kunna skjuta i Counter-Strike). Det gäller framför allt då en zombie hoppar på Frank och du måste använda en Quick Time Event för att få bort besten, och knapptrycken registreras till synes segt. Utöver det finns inte så mycket annat att klaga på här. Vilket är trevligt.

Dead Rising 4
Och visa köttbitarna vem som bestämmer. Och fota din bedrift (och försök att inte lägga upp den på sociala medier)

Frank Wests återkomst kommer, som jag nämnde tidigare, säkert inte välkomnas av alla. Gillar du inte monoton och ensidig spelbarhet så är det här inget du bör satsa sluringen på. Men om du uppskattar att dänga dödkött, fotografera resultatet av explosioner, räddning av utsatta i nöd, eller övergivna köpcentrum (nåja) i allmänhet så är det här värt att kika närmare på. Jag är helnöjd med betyget åtta då detta i i min bok är ruskigt tillfredsställande och ett perfekt lir då man vill avreagera sig eller rensa tankarna och bara ha ihjäl allt som rör sig.

8 / 10
+
Tillfredsställande, mängder av zombies, lång hållbarhet, massor med vapen, optimerat, okej grafik