Castle Invasion: Throne Out

Castle Invasion: Throne Out

Kungen hatar dig för att du äger ett slott som han vill ha. Du hatar kungen för att han beordrat att ett gäng bönder, riddare och dvärgar ska förstöra ditt slott. Ibland säger verkligen en titel allt du behöver veta.

"Hej, din sopa!". Jonas Mäki är alltid så glad och vänlig i mail-form. "Jag vet att Civilization VI släpptes precis men det finns ett annat spel, ett mycket bättre spel, som jag vill att du recenserar". Mina ögon letar sig längst ner i mailet där jag hittar titeln Castle Invasion: Throne Out. Genast börjar jag konsultera med Google för att ta reda på vad för slags spel detta är. Den första bilden fick mig nästan att boka ett flyg upp till Östersund för att dela ut lite kåkstrykning till min finske kollega. Innan jag klickade på "boka" lyckades jag behärska mig. Det blir inget smisk. Det blir en recension istället.

Jag, en människa som längtat efter att få lira Civilization VI hur längst som helst, måste nu lira ett spel som inte är Civilization VI. Samt recensera det. Du kan nog förstå att jag inte direkt glädjeskuttade till min Xbox One med en smileyfana frenetiskt svajandes i vädret. Jag var grinig, bitter och konfliktfylld. Och då hade jag inte ens installerat spelet än.

Castle Invasion: Throne Out
Humor finns i överflöd här. Trots att den levereras i textform så måste jag ändå erkänna att jag skrattade till ett par gånger..

När spelet väl var installerat och titelskärmen ploppade upp på skärmen så fnös så jag så hårt att grannarna hörde. "Pfft... ett Flash-spel", sa jag med hänvisning till grafiken. När startknappen (förlåt, "menyknappen") väl var intryckt, dök det upp en textremsa längst ner på min TV. Ett litet leende bildades. Jag klickar bort det och en ny textremsa dyker upp. Jag blåser ut extra luft genom näsan och skrockar till. En ny textremsa dyker upp. Och sen en till. Och en till. För var textremsa som dyker upp blir jag gladare och gladare. Inom loppet av tio sekunder har Castle Invasion: Throne Out fått mig att skratta. Plötsligt gick jag från att vara Putin-allvarlig till att vara lika glad som en överentusiastisk spinninginstruktör precis innan ett pass.

Utifrån de humorfyllda textremsorna och mina egna ögon kommer jag till insikt om att jag är en Link-draperad man som råkar äga ett slott. Sammanträffande nog vill en girig och bortskämd kung lägga beslag på mitt slott. Det gillar jag naturligtvis inte. Och kungen gillar inte att jag inte gillar hans idé. Därför bestämmer han sig för att slunga mänsklig död och lidande mot min östra mur i syfte att ta över mitt slott. Och det gillar inte jag, därför bestämmer jag mig för att återgälda honom genom att avfyra en otalig mängd pilar mot hans förvirrade lakejer.

Det är vad Castle Invasion: Throne Out går ut på. Du springer på en mur, upp och ner, med hjälp av den vänstra styrspaken och skjuter (till en början) pilar med A-knappen. Fienderna rusar mot dig i förutbestämda mönster och ditt jobb är att se till att de inte förstör din mur. Det är uppdraget.

Castle Invasion: Throne Out
Bortsett från gå-upp-och-ner-och-klicka-på-A-banor så finns det banor där du ska kontrollera tiden. Ökar du hastigheten då rusar fienderna mot dig. Saktar du ner då går de lika långsamt som om de stampar sig fram i jordnötssmör med ackompanjerande betongskor.

Banorna är uppbyggda på samma sätt som ett numera klassiskt mobilspel. På varje bana kan du plocka hem tre stjärnor. Den första stjärnan får du automatiskt ifall du lyckas spela klart den och din mur fortfarande står kvar. De två andra stjärnor får du genom att uppfylla olika mål. Till exempel kan ett mål vara att ingen fiende får röra muren. Ett annat mål kan vara att ditt pilskjutande måste hålla Legolas-standard. Om du någonsin spelat Angry Birds, Cut the Rope eller något annat mobilspel som någonsin uppfunnits - då lär du känna igen dig.

Ju längre fram du kommer, desto mer varierat blir det. Ett exempel på detta är att fiendefloran utvidgas. Standardfienderna är ett gäng högaffelbestyckade bönder som är både långsamma och gör inget annat än att gå rakt mot muren. Lite senare dyker enorma riddare upp som måste hanteras på ett helt annat sätt. Kort efter det kommer din TV att fyllas av rödhåriga minidvärgar som är snabbare än en svensktillverkad åkgräsklippare. Det finns fler fiender än så men jag vill inte avslöja vilka de är och vad de är kapabla till. Jag låter det förbli en hemlighet då fiendeintroduktionen är halva (nåja, en tredjedel då) nöjet med Castle Invasion: Throne Out.

Castle Invasion: Throne Out
Trots att Castle Invasion: Throne Out använder sig av Unity-motorn, använder sig utvecklaren av en väldigt primitiv grafik. Det ser verkligen ut som ett flash-spel du kan hitta lite var som helst på nätet.

Nya fiender kräver nya vapen. Pilar gör till exempel ingen som helst skada på riddare. För att placera dessa rustningszombies i graven måste du använda den oerhört sega men samtidigt oerhört kraftfulla spjutet. Lite senare får du tillgång till en pilsprutande armborst och en slangbella. Man kan tycka att det är lite väl för få vapen men med tanke på att spelet innehåller 50 banor och att du får ett nytt vapen var tionde bana så känns det ändå ganska lagom.

Under spelets gång kommer du samla på dig guldmynt. Dessa guldmynt kan du sedan använda för att uppgradera dina vapen. Uppgraderingar hamnar i fyra olika kategorier: Fart, räckvidd, effektivitet och omladdningshastighet. Du kan även uppgradera vår grönförklädda protagonist genom att tvinga honom sprintträna.

Castle Invasion: Throne Out
Du kan uppgradera alla vapen i din ägo. Mer kraftfulla pilar? Inga problem. Röra dig snabbare på muren? No problemo. Farbror Skäggapa kirrar biffen.

Här visar sig en av spelets negativa sidor. Ungefär halvvägs in hade jag uppgraderat samtliga vapen. Inte nog med det, jag hade så pass många guldmynt att jag utan problem kunde uppgradera vapen som jag ännu inte fått. Detta resulterade i att guldmyntsjakten helt stagnerade samt att det skapade en på gränsen till spelförstörande obalans i spelstrukturen och svårighetsgraden.

Någonstans i mitten, runt bana 17, börjar svårighetsgraden pendla från Mäkiskt spädbarnsenkelt till diaboliskt slita-av-sig-håret-och-hoppa-i-ett-syrabad-svårt. Inledningsvis behöver du inte använda särskilt många hjärnceller och du kan mycket väl gå upp och ner för muren och klicka på A... och ändå plocka hem tre stjärnor. Minimal ansträngning - maximal utdelning. Lite senare dyker det emellertid upp banor som tvingar mig att verkligen tänka till. Jag blir tvungen att strukturera upp en taktik, lära mig fiendernas rörelsemönster i detalj och se till att varje pil, spjut och sten träffar vid exakt rätt tidpunkt. Annars kan jag bara glömma mina tre stjärnor.

Castle Invasion: Throne Out
Här har vi göra med en oerhört simpel spelkontroll. Gå upp och ner, byt vapen när du känner för det, och hamra på A-knappen. Det är så lätt att till och med redaktionens finskaste medlem hade klarat av att spela det utan att för en gångs skull katastrofmisslyckas.

När dessa typer av banor dyker upp blir spelet bra. Riktigt bra, dessutom. Förvånansvärt bra. Nej, alltså. Du förstår nog inte var jag vill komma med detta. Castle Invasion: Throne Out blir sanslöst beroendeframkallande. Varje gång jag inte lyckas plocka hem tre stjärnor blir jag sur och Jarmo-skriker: "Nej, nu ska ni få se bondejävlar!". Och sen misslyckas jag igen. Därefter måste jag ändra taktik och testa igen. För att misslyckas ännu en gång. Sen måste jag ändra taktik ännu en gång. Det fortsätter så tills jag plockat hem alla stjärnor på just den banan och kan gå vidare. Om du känner igen dig själv i det här beteendet kommer du definitivt gilla den här titeln.

Det enda jag kan göra nu är att krypa till korset och erkänna att Castle Invasion: Throne Out är ett bra spel. Jag fick ut cirka fem timmar av (nästan) ren och skär underhållning. För knappt 50 svenska kronor är detta ett utmärkt söndagsspel. Så tack Mäki för att jag fick recensera detta. Du är visserligen ändå en sopa, men tack.

7 / 10
+
Trevlig humor, mycket vanebildande, lättsamt, olika fiendetyper, stundtals härligt utmanande.