Batman: Return to Arkham

Batman: Return to Arkham

Det är en imponerande teknisk förbättring, men det saknas något i denna samling. Vi har recenserat Batman: Return to Arkham...

Under den förra generationen av konsoler fick den gamle Läderlappen äntligen spelet som han länge förtjänat: Arkham Asylum. Ett briljant fightingsystem som inspirerade oräkneliga andra spel, imponerande grafik och några genuint utmärkta spelmoment resulterade inte bara i det bästa superhjältespelet som hade gjorts, utan även också en av de bästa spelen på den förra konsolgenerationen. Det är inte allmän kännedom att uppföljaren, Arkham City, är bättre - några föredrar det och andra föredrar Asylum - men det är omöjligt att förneka att båda spelen är superba Batman-äventyr.

Med allt detta i åtanke, och även i och med att så många andra spel remastras till den nuvarande generationens konsoler, vore det synd om Batman gick miste om samma behandling. Det tomrummet har nu fyllts med releasen av denna samling för Playstation 4 och Xbox One. Batman: Return to Arkham ger oss förbättrade versioner av Arkham Asylum och Arkham City, med allt extramaterial som släppts till spelen. Detta inkluderar flertalet extra utmaningen, nya dräkter, och mer uppseendeväckande, minikampanjen till Arkham City kallad Harley Quinn's Revenge tillsammans med alla Catwomans episoder.

Några remasters nöjer sig med att bara höja upplösningen men Return to Arkham ger en lite annorlunda behandling. Spelets motor, Unreal Engine 3, lades åt sidan och för de uppdaterade versionerna valde utvecklarna att köra med Unreal Engine 4 - vilket resulterar i flera nya effekter tillagda till upplevelsen. Texturerna är skarpare, ljussättningen har bättrats och flera objekt som inte genererade skuggor i originalen gör det nu. Men medan det är uppenbart att de nya versionerna är tekniskt överlägsna har tyvärr originalets ton fått lida av övergången.

Batman: Return to Arkham
Batman: Return to Arkham bjuder på förbättrad grafik men till originalens tons bekostnad.

Kanske till följd av bytet av grafikmotor har båda spelen blivit ljusare. Detta märks som tydligast i mellansekvenserna, där ljusskillnaden är enorm. Detta kommer säkerligen inte uppskattas av alla fans, med tanke på att den mörka estetiken ofta nämns som en viktig del av charmen med originalen. I vårt fall tycker vi dock att det är ett litet pris att betala för de tekniska förbättringarna, men vi blev lite besvikna på hur spelet körs överlag.

Uppenbarligen hade det varit trevligt att få se spelen köras i sextio bildrutor i sekunden, som med andra samlingar, men vi kan kompromissa med tanke på den grafiska skillnaden som faktiskt finnes här, vilket i detta fall är större än i de flesta remasters. Vad vi inte kan acceptera, emellertid, är att samlingen inte kan hålla sig på stadiga trettio bilder i sekunden. Vi märkte några dippar i bilduppdateringen som visserligen inte är enorma men ändå skadar spelets flyt. Optimeringsarbetet som lagts ner på denna samling är långt ifrån idealt och medan detta kanske kan bli fixat med framtida patchar, kan vi ändå inte dölja vår besvikelse över de båda spelens nuvarande skick.

Och skicket är ändå inte vårt största klagomål med Batman: Return to Arkham. Samlingen innehåller Asylum och City, men... var är Arkham Origins? Spelet, utvecklat av Warner Montreal, är seriens officiella "prequel" och släpptes också till PC, Playstation 3 och Xbox 360 - så det är en anmärkningsvärd frånvaro i samlingen. Detta svider lite extra i jämförelse med andra samlingar som nyligen släppts. Både Bioshock: The Collection och Dead Rising Triple Pack inkluderar tre spel släppta under den föregående generationen medan Return to Arkham är begränsat till två, till samma pris.

De tekniska förbättringarna må vara skarpare här, men detta rättfärdigar inte avsaknaden av ett officiellt spel i serien. Ett annan klagomål, ändock ett mindre sådant, är knutet till Batman: Arkham Citys extra dräkter. Vi hade hoppas på att dessa dräkter hade förekommit även i spelets mellansekvenser i denna samling - som fallet är i Batman: Arkham Knight - men så är det inte. Dräkterna är bara synliga under gameplay, aldrig i mellansekvenser.

Batman: Return to Arkham
Allt förut släppt extramaterial ingår i Return to Arkham och det inkluderar Harley Quinn's Revenge.

Även om samlingen inte ligger på den höga nivå som vi hade hoppats på är det fortfarande två briljanta spel vi pratar om, dock. De tillhör som sagt de bästa spelen som släpptes under den förra generationen och om du ännu inte spelat dem är denna samling ett absolut måste. Å andra sidan, om du har spelat dem förut kan det också vara värt att ta en ny runda med dessa pärlor tack vare de tekniska förbättringarna, men det är viktigt att veta att det kommer på originaltonens bekostnad. Och det går inte att komma ifrån att Batman: Return to Arkham är en inkomplett samling.

Nedan kan ni se våra jämförelsebilder där vi ställer original- och remaster-versionerna sida vid sida.

Batman: Return to ArkhamBatman: Return to ArkhamBatman: Return to Arkham
7 / 10