Titanfall 2

Titanfall 2

I uppföljaren till underbara Titanfall finner du en av de mest minnesvärda upplevelserna som finns i år, både i multiplayer och kampanj. Vi har betygsatt Titanfall 2...

Respawn är tillbaka och gör vad de gör bäst, vilket är actionspel sett ur förstapersonsperspektiv och i Titanfall 2 har de skapat deras bästa sedan Call of Duty 4: Modern Warfare. Det är underligt att tänka sig att, med tanke på avsaknaden av enspelarkampanj i studions första del ur serien, vi nästan är överraskade av att de verkligen har satt en narrativ vinkel utöver multiplayerkomponenten som är varumärkets själ inför uppföljaren. Men detta är som bekant kärnteamet bakom Call of Duty 2 och Modern Warfare och nu är de alltså i farten igen, denna gång med deras science fiction-serie. Här har de gjort en kort men väldigt välsmakande berättelsedriven kampanj, inramad genom en Hollywood-lins med gott om spår av genialiska spel som Half-Life 2. Den har stora actionsekvenser, episka uppgörelser, klyftiga twister och allt annat du kan förvänta dig från studion som en gång var Infinity Wards bultande hjärta.

Så låt oss börja med kampanjen, i och med att det är här som de flesta av nyheterna kan hittas. Det är ofrånkomligt kort, förmodligen runt sex timmars underhållning för den genomsnittlige spelaren, och ännu kortare för genreveteraner. Det är dock en vällagad och god måltid till kampanj, med inte så mycket som ett gram av oönskat fett på. Den börjar, som man hade kunnat förvänta sig, med ett träningsuppdrag som lär spelaren grunderna av hur du springer på väggar och dubbelhoppar fram genom banorna. Efter det dröjer det inte länge innan vi slängs in mitt i stridens hetta där vi får slåss mot robotfiender, legoknektar, IMC-soldater och lite av världens mer aggressiva djurliv - allt genom milissoldaten Jack Coopers ögon. Mycket av spelets fokus ligger i länken mellan pilot och titan och som brukligt när det kommer till den här sortens actionspel finns det klyschiga element i storyn, men det fanns tillräckligt av personlighet i berättandet att vi inte har några egentliga klagomål på den fronten.

Det saktar aldrig riktigt ner och är mästerligt avvägt i tempo, men är (som sagt) kanske över lite för fort. Medan det kanske kan anses vara en liten notis på minuskontot är det fortfarande sant att det som finns här är välgjort. Respawn introducerar nya spelmekaniska moment regelbundet och ett exempel på detta är när du hoppar fram och tillbaka mellan perspektiv för att lösa pussel då du utforskar en IMC-ägd forskningsanläggning. Dessa moment används med försiktighet och effektivitet innan de sopas undan och ingenting - absolut ingenting - blir tråkigt utdraget. Det finns några väldigt minnesvärda ögonblick här och de legoknektar du kommer möta är ondskefullt porträtterade och lätta att hysa agg inför, men med tanke på kampanjens längd kommer vi inte avslöja ett enda av dessa scener för er. Vad vi kommer poängtera, än en gång, är dock att de är bra.

Titanfall 2
Kampanjen i Titanfall 2 är en kortlivad men välsmakande förrätt för vad som är seriens själ - multiplayer.

Medan du spelar kommer du låsa upp nya Titan-modeller och byta mellan dessa efter behag. Det finns några riktigt coola konstruktioner här (vi gillade Ronin och dess svärd, Scorch med dess eldiga attacker och Northstar som kanske till och med är lite för stark med sin goda vapenräckvidd) och vi uppskattar möjligheten att kunna använda dem i i olika situationer - även om denna enkla åtkomst till de olika klasserna går emot berättelsens realism något. Vi hade gillat ett New Game Plus-läge som incitament till att spela om kampanjen, låst till en specifik Titan och kanske även med klasspecifika uppgraderingar som bara kan hittas när man spelar som en särskild Titan.

Vårt största klagomål när det gäller kampanjen är att Respawn kunde ha gjort mer med den. Vi menar inte att de borde ha gjort ett längre spel (även om man kan argumentera för det med) utan snarare att de kunde ha fått ut mer av vad de redan har här. Uppenbarligen har tiden varit en faktor i bestämmandet av djup och längd här men vi ser gärna att de utforskar sätt att bygga ut det i framtiden - exempelvis det redan nämnda New Game Plus-läget, återanvända banor för ett sorts vågbaserat Horde-läge eller tillägg av modifieringar som Halo-seriens "skulls" för att krydda till flera omspelningar. Det finns massor som kan göras och vi hoppas att de tittar på hur Id Software har gjort med Doom eller Blizzard med Diablo III.

Utöver det finner vi få tillkortakommanden i Titanfall 2-kampanjen. Den är rakt på och koncis och tack vare den egendomliga filmiska lystern känns det sannerligen som ett Respawn Entertainment-verk. Vi hade skitkul med den och den följer i Dooms fotsteg på så vis att den står sig som en av årets mest njutbara actionkampanjer.

Kampanjen är dock inte huvudattraktionen i Titanfall 2, utan det är multiplayern som med rätta kommer dra mest uppmärksamhet. Därför är det med glädje vi kan säga att spelet bjuder på en av de bästa multiplayerupplevelserna i år. Enkelt uttryckt har Respawn byggt vidare på en grund som de lade med det förra spelet och har skapat en uppföljare som är lika klyftigt ihopsatt som den är njutbar. Det finns en god repertoar av lägen, gott om utrymme för experimentering på slagfältet och potential för några intressanta klasser.

Det är samma mix av ingredienser som förut, för det mesta; stora arenor fyllda av piloter som med lättja kan röra sig genom miljöerna i höga hastigheter och som, med tiden, kan kalla in deras egna kontrollerbara titaner. På båda lagens sidor kommer det friktion i form av datorstyrda "grunts" - både mänskliga och mekaniska - och gigantiska titaner att ta sig an. Allting kombineras för att skapa ett livfullt slagfält som erbjuder massor av intressanta val för spelaren att göra. Vill du bygga upp din poäng i Attrition-läget genom att jaga grunts när du ser dem, vetandes att du inte får mycket poäng för dem och att du när du skjuter är farligt fokuserad och öppen för attack? Eller ignorerar du dessa mindre värda trupper och siktar in dig på de mer svårdödade piloterna istället? Och vad gör du när du ser en titan? Hoppar upp på dess rygg och avlägsnar dess batteri, rodeo-style, eller springer mot skydd i hopp om att komma undan med livet i behåll?

Titanfall 2
Multiplayern i Titanfall 2 är alltid mångsidig och erbjuder flera valmöjligheter i varje given situation.

Titanfall 2 är oerhört snabbt i tempot och det finns potential för genuin improvisation på slagfältet tack vare en bred repertoar av välimplementerade spelmekaniker. Det mesta kretsar kring fart och träffsäkerhet, men det finns också element av risk och belöning då Respawn belönar den djärve spelaren. Om du kan lära dig att rada upp skott mot fiender samtidigt som du springer på väggar och hoppar omkring, exempelvis, kommer du mest troligt få smaka på mycket av segerns sötma. Alla banor har ett gott mått av vertikalitet inbyggt och piloterna känns fortfarande lika smidiga som dödliga när de till fullo utnyttjar dessa höjdskillnader (och den nya änterhaken i detta avseende). Utvecklarna har gjort ett riktigt bra jobb med att förse spelaren med verktyg som känns användbara såväl som mångsidiga och de har hittat en bra balans mellan att göra kontrollen lättillgänglig ovan på utmanande bandesign. Det finns alltid olika vägar att ta oavsett om du spelar som pilot eller titan.

Sex av de åtta titan-klasserna finns tillgängliga i multiplayern. Att spela som en av dessa gigantiska, mekaniserade krigare är nästan alltid hur kul som helst men vi fann även att det fungerar bra att använda dessa som en personlig livvakt (om du kallar in en titan och inte hoppar in i cockpiten kommer den artificiella intelligensen ta över medan du fortsätter till fots). Att låta dem löpa fritt kan hjälpa dig att hålla dig vid liv längre då de fungerar som en grym distraktion, din alldeles egna tvåbenta pansarvagn som absorberar stryk medan du håller dig rörlig. Denna gång innehåller titanerna batterier som kan avlägsnas som en del av rodeo-manövern, och när de stulits kan de skänkas till en skadad allierad titan som behöver en hälsobuff.

Klasserna kommer tveklöst utvecklas med tiden, detta för att det finns gott om saker att låsa upp genom att gå upp i nivå. Vapen har multipla uppgraderingsmöjligheter och du kan para ihop dina bössor med komplementära granater och bonusförmågor (vår favorit låter dig periodiskt avslöja fiendernas positioner för ditt lag, men du kan också göra saker som att skicka ut hologram som fungerar som lockbeten). Vi föredrar det nya upplägget framför föregångarens "Burn Cards" och det finns gott om utrymme för lagen att blanda deras färdigheter för maximal effekt i striderna. Faktum är att lagsammanhållning överlag kan orkestreras med omtanke, med en trevlig mix av titan-klasser och pilot-förmågor redo för utforskning i vad vi bara kan föreställa oss kan bli ett intressant och evigt skiftande meta-spel.

Spelare kommer kunna hitta varandra genom de traditionella kanalerna, såväl som i en ny funktion kallad Networks som låter spelare ansluta sig till flertalet grupper där de kan mingla med likasinnade själar. När de hittar varandra kan piloter dra ut i krig över en rad av olika lägen som inkluderar klassiska varianter som Team Deathmatch och Capture the Flag och Titanfall-specialare som Attrition och Last Titan Standing. Det finns till och med ett coolt mano-y-mano-läge kallat Coliseum. Man kan argumentera för att det är när Respawn spelar säkra kort och låter oss springa med fiendeflaggor och ta över kontrollzoner som spelet är som svagast, medan det är när stora titaner drabbar samman och piloter slingrar omkring under dem som Titanfall 2 gottar sig i sin unikhet och är som mest imponerande. Slagfälten lyses regelbundet upp av feta explosioner, det finns kaos och möjligheter vid varje sväng och det händer så mycket att det sällan resulterar i ett sömnigt ögonblick.

Titanfall 2
Ronin-klassens svärd är riktigt kul att använda och kan användas för att reflektera projektiler som om vi spelade som Overwatch-Genji.

Det hyggliga utbudet av spellägen ackompanjeras av kinetisk vapenhantering. Du kan nästan känna hur de starkaste vapnen sparkar tillbaka mot ditt bröst som en arg åsna och det finns olika verktyg för att passa alla smaker. Spelets tekniska system för att registrera träffar och träffyta kändes väldigt exakt (bör tilläggas att vi spelade under noggrant kontrollerade förhållanden) och kontrollen känns responsiv och intuitiv. Bataljerna tar vid på en varierande bunt av banor (som det kommer komma flera av i framtiden som gratis DLC) som i vissa fall påminde oss om de i föregångaren - men de lyckas ändå stå på sina egna ben jämte den. Än en gång har de de funnit en fin balans mellan platser perfekta för piloter och mer öppna ytor där titaner fritt kan ströva. Om du ska vara lite extra kritiska kan vi kanske säga att de flesta av banorna inte var jätteminnesvärda, men de känns åtminstone inte för lika varandra.

Hela paketet ser jättebra ut, med läcker grafik och en mestadels stadig bilduppdatering, även om vi märkte att några av animationerna kunde se lite konstiga ut ibland. Vi hade uppskattat lite mer variation och färg i miljöerna men det är hårklyveri i slutändan och det som finns här är fullkomligt funktionellt och gör vad det ska. Ljudmixen förtjänar också att nämnas och tack vare knastrande ljudeffekter höjer den verkligen multiplayerupplevelsen. Även röstskådespelet i kampanjen är hyggligt och särskilt titankompisen BT-7274 lämnade sitt avtryck.

Granskat i sin helhet är Titanfall 2 oerhört lätt att rekommendera. Enspelarkomponenten är kanon trots att den är kortlivad och den erbjuder en lättsmält fem-till-sextimmars kampanj som blandar tillfredsställande skjutande, plattformshoppande, några simpla pussel och minnesvärda actionsekvenser. Visst, Respawn kunde ha gjort mer med det men det står sig som en grym introduktion till multiplayern som i sig tveklöst bjuder på bland det bästa du kan få i onlineaction-väg i år. Här finns mer variation, finputsade system och en rikedom av mekaniker som främjar spännande och äventyrligt gameplay. Titanfall 2 har helt enkelt allt och om du letar efter en sci-fi-shooter att förlora dig själv i inom den närmsta framtiden rekommenderar vi att detta blir ditt nästa planerade inköp.

9 / 10
+
Briljant spelkontroll, utmärkt multiplayer, hygglig kampanj, goda inställningsmöjligheter, grym bandesign
-
Outvecklad kampanj, småtrista omgivningar

Jonas Mäki
Jag får erkänna att jag på förhand var skeptisk till ett storyläge i Titanfall 2, men jag är positivt överraskad och glad över att ha fel. Den är ett utmärkt tillfälle att lära sig den komplicerade spelkontrollen som gradvis introduceras innan du ger dig i kast med de episka striderna, även om storyn kunde vara mer utbyggd. Utbudet av spellägen är inte det största, men Respawn har satsat på kvalitet istället, och att återigen få kriga med och bland titaner är en fröjd. Pluspoäng även för grafiken som tagit ett rejält kliv sedan föregångaren. Såhär ska en uppföljare se ut. 9/10