Bubble Bobble: Old & New

Bubble Bobble: Old & New

Ett av världens bästa spel heter Bubble Bobble. Någon annan slutsats kan jag inte komma till efter att ha spelat säkert sjutton olika versioner av samma originalspel på lika många år.

Det har släppts varianter och halvuppföljare: Rainbow Islands, Parasol Stars och Bubble Symphony. Men inget slår originalet. Om jag tvingades välja ett spel att spela för all framtid skulle det troligen bli Bubble Bobble. Om man kunde gifta sig med ett spel skulle det finnas en grön dinosaurie vid namn Sundberg. Kort sagt: jag älskar Bubble Bobble.

Spelkonceptet har inte förändrats ett dugg genom alla varianter och uppföljare (förutom Rainbow Islands). Flyg till en statisk skärm fylld med monster. Spöa upp samtliga. Ibland hittar du prylar som hjälper dig att spöa upp samtliga lite snabbare. Samla på dig allt som blir kvar. Upprepa hundra gånger, sedan är spelet slut. Låter det inte som en höjdare?

Nej, men det är det. Varje bana är genialt utformad och kan kräva en massa träning innan du hittar den optimala ordningen att bubbla och panga fiender. Att det är så viktigt med timing och precision märker jag när jag byter till exempelvis Saturn-versionen. Att en fiende börjar röra sig åt ett annat håll, att det tar nån sekund till att återhämta sig efter man förlorat ett liv, om det går att skjuta genom en del block, hur lätt det är att spräcka bubblor. Allt spelar roll i denna gameplay-helgedom, och lyckligtvis har GBA-versionen den bästa sammansättningen. Kontrollen är klockren och jag överraskar hela tiden mig själv med snygga hopp i sista sekund. Jag misstänker dock att det kan bero på generös programmering så fienderna har svårare att träffa dig.

Huvudattraktionen i spelet är som bekant en version med nyritad grafik och uppfräschad musik. Det hade ju varit en god idé om inte Bub och Bob mest sett ut som Knatte nummer fyra och fem. Dessutom har de en massa oljud för sig hela tiden. Små dinosaurier ska hålla tyst och bubbla! Men musiken gör det hela värt att genomlida - det är en härlig tolkning av det gamla temat. Det är också en förunderlig sak med spelet: att det kan vara precis samma musik hela vägen utan att det blir enformigt.

I övrigt erbjuder inte spelet mycket nytt. Du kan välja att zooma ut skärmen för att se hela planen på en gång på GBAns lilla skärm vilket jag är tacksam över. Överblick är ett måste, snygg grafik har det aldrig handlat om. Spelet för också statistik över alla olika bonusprylar du har hittat. Meningslöst men det skadar väl inte. Vill du spela med en kompis kan du göra så med eller utan extra kassett. För att komma till det riktiga slutet måste ni vara två så det är bäst att du hittar nån lika bubbelgalen kompis. Och så är det förstås mycket, mycket, Mycket roligare när man är två och hjälper varandra. Eller inte. Den där bonusprylen är MIN!

Bubble Bobble Old & New är alltså en perfekt konvertering av det odödliga originalet kompletterat med ett estetiskt missfoster med härlig musik. Lägg till ett diabetesframkallande intro och du har förmodligen det perfekta bärbara spelet. Kanske det perfekta spelet överhuvudtaget.

Bubble Bobble: Old & NewBubble Bobble: Old & NewBubble Bobble: Old & New
9 / 10
+