Paper Mario: Color Splash

Paper Mario: Color Splash

Fredrik Säfström har gett sig ut på ett nytt papperstunt äventyr tillsammans med Mario för att rädda Prism Island från att tappa färgen. Är det här det Wii U-spelet vi har väntat på?

Om du har hängt med i svängarna så vet du att Paper Mario-serien växte fram under 90-talet när Super Nintendo-titeln Super Mario RPG: Legend of Seven Stars lanserades. Spelet var en uppskattad rollspelstitel som blev väldigt populär för sin humor och det särpräglade spelupplägget. Tyvärr nådde det aldrig de europeiska butikshyllorna, utan vi fick istället nöja oss med att importera hem det från antingen Japan eller Nordamerika. När Nintendo 64-versionen släpptes ändrades konceptet och Nintendo skapade istället en värld där alla karaktärer var tunna som papper, men behöll rollspelselementen och den praktfulla humorn.

Gamecube-versionen Paper Mario 2: The Thousand Year Door är ett av mina absoluta favoritspel och kanske ett av de bästa rollspel som någonsin gjorts. Däremot blev jag inte alls särskilt förtjust i Nintendo 3DS-versionen som totalförstördes av det nya stridssystemet som använde sig av klistermärken som mantra. Därför har jag varit väldigt skeptisk till om Paper Mario: Color Splash verkligen har vad som krävs för att återfå mitt förtroende igen. Framförallt när allt verkade handla om färg och på förhand lät det alldeles för barnvänligt för min smak.

Paper Mario: Color Splash
Paper Mario: Color Splash bjuder på en rejäl dos humor. Härmed utfärdas en rejäl varning för skrattanfall!

Och som vanligt är det prinsessan Peach vi ska rädda från den elaka Bowser, och han har dessutom stulit all färg från den lilla ön Prism Island. Målet är såklart att rädda prinsessan samt föra tillbaka den förlorade färgen. För att detta ska bli möjligt utrustas Mario med en speciell hammare. Under spelets gång kommer du att träffa på en hel del blanka fläckar och då kan du passa på att måla dem med din hammare för att närmiljön ska se naturlig ut igen. Att springa runt och måla dessa färglösa fläckar är otroligt tillfredsställande och jag har spenderat åtskilliga timmar på att bara springa omkring och skvätta färg på allt som saknar nyans för att på så sätt försöka färga allt som saknar just... färg.

Självklart är det inte ditt huvudsakliga mål utan ditt uppdrag är att hitta alla enorma färgstjärnor som finns utspridda på ön. Till skillnad från de tidigare delarna utspelar sig inte Paper Mario: Color Splash i en öppen värld, utan hela världen är indelade i banor, precis som ett traditionellt Super Mario-spel. Upplägget påminner till en viss del om Super Mario 64. För att slutföra varje nivå måste du hitta minst en stjärna, och även om jag älskar att återbesöka varje bana bara för att färglägga dess vackra natur så blev det i längden en ganska frustrerande omständighet att hela tiden vara tvingad till att spela om varje nivå så snart jag ville satsa på stjärna nummer två.

Paper Mario: Color Splash
Det nya stridssystemet fungerar förvånansvärt bra och det är alltid lika roligt att banka skiten ur ett gäng Shyguys.

I övrigt har jag inte mycket att klaga på. Humorn är intakt, likaså den helcharmiga designen och jag kan inget annat än att älska de papperstunna kulisserna. Detta bidrar såklart till en oslagbar charm och charmigare blir det när någon av karaktärerna vänder sig om och att denna nästan försvinner när den är mitt i vändningen. Redan från första stund stormtrivs jag när jag spatserar runt på den färggranna ön och även om hela Paper Mario-serien är genomarbetade projekt, så har inget spel sett bättre ut än Paper Mario: Color Splash och Nintendos fantastiska känsla för detaljer är snudd på makalös.

Det som främst präglar spelserien är den helsnurriga humorn och jag var faktiskt en av dem som tyckte att Paper Mario: Sticker Star var ett riktigt lågvattenmärke ur det perspektivet. I Paper Mario: Color Splash bjussas vi på allt mellan himmel och jord, såsom lustiga kommentarer från fiender till vrickade dialoger mellan spelets karaktärer. Med jämna mellanrum fnissar jag till och ibland händer det att jag skrattar överdrivet högt. Jag kan inte minnas sist ett spel lyckades få mig att brista ut i skratt såhär mycket som Paper Mario: Color Splash. Ljudmässigt består spelet också av gamla Super Mario-klassiker i ny tappning, och både effekter som musik låter fantastiskt bra och höjer spelet ytterligare en dimension.

Paper Mario: Color Splash
Den helcharmiga designen är underbar och jag kan inget annat än att älska de papperstunna kulisserna.

Det viktigaste i ett rollspel är såklart stridssystemet och precis som i tidigare delar ser man sina fiender på banan och på så sätt finns det en teoretisk chans till att undvika bataljer om man önskar det. Alla strider är turbaserade och striderna påminner till viss del om Paper Mario: Sticker Star. Precis som jag förklarade tidigare så var det just stridssystemet som förstörde mycket av min spelupplevelse med Nintendo 3DS-versionen. Istället för klistermärken har du nu en kortlek till förfogande. Korten ser du via din Gamepad-handkontroll och de representerar Marios olika attacker som exempelvis kan vara ett enkelt hopp på din fiende eller ett eldklot. Tajmar du in attackerna vid precis rätt tidpunkt så kan Mario upprepa attacken upp till fem gånger och på så sätt utgöra betydligt mer skada på fienden.

Med några enkla knapptryck kan dina kort också färgas för att göra dina attacker starkare. Men du har inte obegränsat med färg utan högst upp på TV-skärmen ser du en mätare som visar exakt hur mycket du har kvar, och mer av den åtråvärda färgen samlar du genom att slå på träd, blommor eller andra döda ting som finns utspridda på varje nivå. Även om det ibland kan kännas lite som om stridssystemet drar ner på tempot så tycker jag ändå att det fungerar riktigt bra och är en minst sagt välfungerande kombination mellan TV-skärmen och gamepaden.

Paper Mario: Color Splash
Som vanligt kommer vi stifta bekantskap med ett gäng Toads och du bör redan nu förvänta dig en mängd helvrickade dialoger.

Allt eftersom man besegrar fiender lämnar de ifrån sig färghammare som kan plockas upp och på så sätt går du också upp i level. Levelsystemet fungerar lite annorlunda jämfört med tidigare och den här gången kan du inte uppgradera din karaktär för en förhöjd livsmätare, till exempel. För varje gång du går upp i nivå ökar din färgmätare och då kan du också samla på dig mer mängd färg. Även om jag var riktigt tillfredsställd med levelsystemet i de tidigare delarna så känns det ändå som om det har förbättrats avsevärt. Jag behöver inte längre vara orolig över att möta en alldeles för stark boss och nu känns det istället som om vi slåss på samma villkor. Paper Mario: Color Splash fokuserar mer på strategitänkande och det gillas, såklart.

Vi blir också bjudna på några smarta pussel och i Super Paper Mario fick vi bland annat testa på hur det var att förvandla den ljuvliga 2D-världen till en tredimensionell sådan. Detta bäddade för ett gäng klyftiga pussel och Paper Mario: Color Splash vill inte vara sämre. Under vissa tillfällen krävs det att du klipper bort en bit av banan så att du till exempel kan skapa dig en väg över till en plats du annars inte kunde nå. För att detta ska vara möjligt måste du hitta exakt rätt plats och stå alldeles under linjen som kommer bilda en bro när bakgrunden skärs ut. Om du misstänker att du står på rätt plats behöver du bara trycka på "Y-knappen" så dyker en sax upp och då följer du bara mönstret som visas för att skära bort en liten del av bakgrunden. Fiffigt och kreativt.

Paper Mario: Color Splash är ett av de vassaste spelen till Wii U men tyvärr känns det som om spelet lanserades vid fel tillfälle. Detta kan mycket väl vara det sista "stora" Nintendo-spelet som släpps till konsolen och många har troligen börjat rikta in sig på den ännu okända Nintendo NX-enheten. Är du sedan tidigare ett stort Paper Mario-fan så bör du absolut kika närmare på det här. Tyvärr når det ändå inte riktigt upp till samma potential som Gamecube-versionen, men Paper Mario: Color Splash står sig som ett av de bästa spelen i serien, och även ett av de bästa till konsolen.

9 / 10
+
Helcharmig humor, smarta pussel, ljuvlig design, trevligt stridssystem, fantastisk musik, bra levelsystem, genomtänkt spelkontroll